سبزه عید با عدس

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، حتما شما خانم های باسلیقه و هنرمند در تدارک آماده کردن سفره هفت سین خود هستید؛ همانطور که همه میدانیم، سبزه یکی از اجزا اصلی سفره هفت سین است، و به راحتی می توانیم اقدام به تهیه آن کنیم و سبزه ای زیبا و ایده آل برای سفره هفت سین داشته باشیم؛ شما برای داشتن سبزه هفت سین از انواع دانه های مختلف لعابدار میتوانید استفاده نمایید؛ که در این میان، سبزه عدس از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است؛ به همین دلیل، در این مطلب تصمیم داریم به آموزش نحوه اصولی کاشت سبزه عید با عدس ، برای شما عزیزان خوش ذوق بپردازیم؛ اگر با توجه به نکات و مراحلی که در ادامه ذکر میکنیم، پیش بروید، به راحتی میتوانید سبزه عید خود را براحتی سبز کرده و از آن لذت ببرید…

سبزه عدس برای عید

مراحل تهیه سبزه عید با عدس

  1. برای تهیه سبزه نوروز می توانید از ظروف مختلف استفاده نمایید، اما بهترین گزینه برای سبز کردن سبزه عید، ظروف چینی و سفالی می باشند. ( البته انتخاب ظرف کاملا سلیقه ای است و می توانید با توجه به چیدمان سفره هفت سین خود اقدام نمایید )
  2. پیشنهاد میکنیم حدود دو یا سه هفته قبل از شروع نوروز اقدام به تهیه عدس و انجام دیگر مراحل نمایید تا سبزه شما به موقع آماده شود و سبزه زیبا و باطراوتی برای هفت سین داشته باشید. ( بهتر است بذر ها تازه باشند تا سبزه ی شما کیفیت مطلوبی داشته باشد )
  3. ظرفی که میخواهید سبزه تان را در آن قرار دهید، در نظر بگیرید؛ و مطابق با اندازه ی آن مقدار عدس را تعیین کرده و در یک کاسه پر از آب بریزید، به طوریکه عدس ها در آب غوطه ور شوند؛ عدس باید چند روز در همین وضعیت بماند. ( ظرف را در دمای فضای اتاق قرار دهید؛ در این مرحله به خاطر اینکه آب جذب عدس ها می شود، بایستی میزان آب را زود به زود چک کنید و اگر آب آن خشک شد مقداری آب ولرم به آن اضافه نمایید )
  4. بعد از گذشت چند روز، شکل ظاهری عدس ها تغییر می کند، حالا زمان آن رسیده است که آب داخل ظرف را خالی کنید، و پارچه ای تمیز و نمدار روی عدس ها قرار دهید. در این مرحله عدس ها کم کم شروع به جوانه زدن خواهند کرد، پس باید مراقب باشید که بی آب و خشک نمانند. بدین منظور می توانید از اسپری استفاده کنید و هر روز دستمال را نمدار نمایید.

 

سبزه عید با عدس

۵٫ زمانی که عدس ها شروع به جوانه زدن کردند باید آن ها را به ظرف اصلی منتقل کنید. ( تراکم بالای عدس ها سبزه ی عید شما را پرپشت تر نشان میدهد و تراکم  کمتر باعث می شود سبزه عید کم پشتی داشته باشید )

۶٫ بعد از اینکه جوانه ها کمی رشد نمودند و سبز شدند، باید دستمال را بردارید، اما همچنان به آبیاری عدس ها با اسپری ادامه دهید؛ ( بهتر است ظرف را در محیطی با هوای معتدل قرار دهید، کنار پنجره می تواند مکان مناسبی برای ظرف سبزه باشد )

پیشنهاد ویژه روکالبا: سبزه کنجد پیشنهادی سریع و آسان برای شب عید!

سبزه عدس

نکات مهم در تهیه سبزه عدس

  • بهتر است سبزه ها با نور طبیعی رشد کنند تا سرسبزی بیشتری داشته باشند، همچنین بهتر است هر از چند گاهی ظرف سبزه را به سمت نور بچرخانید تا سبزه عدس شما به صورت کج رشد نکند.
  • به آبیاری سبزه به صورت روزانه ادامه دهید تا سبزه هفت سین شما تا عید نوروز آماده و زیبا شود.
  • بهتر است آب عدس ها را هر روز تعویض نمایید تا عدس ها پوسیده و خراب نوشند.
  • وقتی سبزه عدس به میزان مناسبی رشد کرد، میتوانید آن را شب ها در محیط خنکی قرار دهید تا بیشتر از آن رشد نکند
  • ترجیحا از ظروف با قطر کمتر و از جنس سفالی یا چینی استفاده کنید. سبزه عدس در تنگ های شیشه ای هم ظاهر زیبایی خواهد داشت. کاشت سبزه عدس در گلدان های با ارتفاعِ کم هم امکان پذیر است.
  • برای کاشت سبزه عدس در خاک میتوانید ده روز قبل از عید، عدس ها را روی خاک ریخته و با اسپری آب دهید تا رشد کنند.
  • بهترین دما برای رشد سبزه عدس، دمای معتدل است، پس از محیطی با گرما یا سرمای شدید بپرهزید.

پیشنهاد ویژه روکالبا: معرفی محبوب ترین گلهای بهاری

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *