سبزه لوبیا

کاشت سبزه یکی از رسوماتی است که در آستانه آغاز بهار و عید نوروز، توسط بسیاری از بانوان خوش ذوق و سلیقه انجام میشود؛ که وجود آن در سفره هفت سین، باعث شادابی و خرمی در طول سال می شود و در روز سیزدهم فروردین یعنی روز طبیعت به دامان طبیعت سپرده می شود تا همراه خود کینه و کدورت را از انسان دور کند. همانطور که میدانید برای تهیه سبزه عید از دانه های مختلفی میتوان استفاده کرد، دانه هایی که سخت و لعابدار هستند؛ برای مثال گندم، عدس، لوبیا، هسته پرتغال جزء دانه هایی هستند که کاشت آنها بسیار رایج می باشد. در مطالب قبلی با کاشت سبزه هسته نارنج، سبزه خاکشیر، سبزه ذرت، سبزه کنجد، سبزه عدس و… آشنا شده اید، و حالا در این مطلب با آموزش کاشت سبزه لوبیا در خدمت شما عزیزان خواهیم بود؛

مراحل کاشت سبزه لوبیا

نحوه رشد جوانه لوبیا به صورت عمودی است و به همین دلیل سبزه آن یک گزینه مناسب و زیبا برای تزیین سفره هفت سین شما میباشد؛ روش تهیه سبزه لوبیا بسیار ساده است، برای سبز کردن سبزه لوبیا تقریبا به دو تا سه هفته زمان نیاز دارید؛ شما با توجه و انجام نکاتی که در ادامه اشاره خواهیم کرد، می توانید به راحتی در منزل سبزه لوبیای زیبایی برای نوروز امسالتان سبز کنید.

 

۱٫ انتخاب ظرف مناسب برای کاشت

در ابتدا ظرفی مناسب ( بهتر است یک ظرف پلاستیکی درب دار که در گلخانه ها موجود هستند و یا ظروف پلاستیکی درب دار باشد ) را به منظور سبز کردن دانه های لوبیا تهیه نمایید. این گونه ظرف ها تاثیر زیادی در روند رشد سریع تر سبزه می توانند داشته باشند. در زیر ظرف یا سینی پلاستیکی مورد نظر سوراخ هایی ایجاد نمایید؛ ( میتوانید با استفاده از پانج این کار را انجام دهید )

 

۲٫ دانه های لوبیا را بشویید

در این مرحله دانه های لوبیا را با آب سرد بشویید تا از هر گونه مواد اضافی، مثل دانه های لوبیای شکسته و سنگ عاری شوند؛

 

۳٫ خیساندن دانه های لوبیا 

حالا نوبت خیساندن دانه های لوبیاست، برای اینکار دانه های لوبیایی که از قبل شسته اید را در ظرفی که حدود سه چهارم آن با آب پر شده بریزید و روی آنها را با پارچه ای نخی بپوشانید به شکلی که هوا به دانه ها نرسد؛

برای خیساندن بذرها زمانی در حدود ۸ ساعت کفایت می کند، البته این زمان می تواند برای دانه های بزرگتر و سخت تر بیشتر باشد؛ برای مثال برای خیساندن دانه هایی مثل لوبیا و نخود مدت زمان ۲۴ ساعت مورد نیاز است.

بعد از این مدت دانه‌های خیس خورده را داخل یک دستمال نخی ریخته و دستمال را داخل یک آبکش قرار دهید تا مطمئن شوید آب زیر دانه‌ ها جمع نشده است. بعد از چند روز دانه‌ها شروع به جوانه زنی و ریشه دادن میکنند.

 

۴٫ شست و شو و تعویض آب دانه های لوبیا 

تعویض آب دانه های لوبیا باید به صورتی باشد که هوا در بین آنها به خوبی جریان داشته باشد؛ برای این کار، پیشنهاد میکنیم از ظروفی با درب توری یا آبکش استفاده نمایید. در صورتی که آب بخوبی در بین دانه ها به جریان نیافتد، دانه ها دچار گندیدگی میشوند و در نتیجه سبزه خوبی نخواهیم داشت.

در این مرحله بذر ها را با آب سرد بشویید و سپس آب آن را خالی کنید، این کار را به آرامی انجام دهید و مواظب باشید تا جوانه های تازه آسیبی نبینند. توجه داشته باشید عمل شست و شو و تعویض آب دانه ها را تا سه روز ( روزانه دو تا سه مرتبه ) تکرار کنید؛

 

۵٫ انتقال دانه های لوبیا به ظرف اصلی

اکنون زمان پهن کردن بذرها در ظرف اصلی ( یک سینی یا سبد حصیری ) و قرار دادن آن در جایی به دور از نور مستقیم آفتاب است. قرار دادن بذرها در معرض تابش غیر مستقیم آفتاب نه تنها باعث جلوگیری از آسیب های نور مستقیم خورشید میشود، بلکه باعث رشد بهتر بذرها هم می شود.

کمی خاک معمولی داخل ظرف خود بریزید و سپس لوبیا‌ های ریشه‌دار شده را روی سطح خاک پهن کنید؛ تقریبا دو ردیف دانه روی هم کافی است؛ سپس یک لایه خاک به اندازه‌ای که روی ریشه‌ها را بگیرد بریزید تا ریشه‌ها را کامل بپوشاند. حالا خاک را به آرامی خیس کنید تا مرطوب شود؛ در مرحله بعد یک نایلون که روی آن را سوراخ کرده‌اید، روی ظرف بکشید تا حالت یک گلخانه کوچک برای سبزه درست کرده باشید.

اگر از سبد استفاده میکنید، ابتدا یک نایلون داخل سبد پهن کنید؛ چون باید داخل سبد خاک بریزید و اگر نایلون نداشته باشید، بعد از هر بار آبدهی خاک‌ها از سبد خارج می‌شود؛ دقت کنید حتما باید چند سوراخ روی نایلون ایجاد کنید تا آب اضافی خارج شود. سپس داخل سبد را تا نیمه با خاک معمولی پر کنید و لوبیا‌های ریشه‌دار شده را روی سطح خاک پهن کنید.

 

۶٫ آبیاری جوانه ها

برای آبیاری سبزه لوبیا، روزی یک مرتبه خاک را خیس کنید و دوباره نایلون را روی ظرف قرار دهید. بعد از گذشت ۳ یا ۴ روز برگ‌ها نمایان می‌شوند و دیگر نیازی به نایلون نیست. وقتی سبزه به این حالت رسید، دو روز یک بار آبدهی را انجام دهید و سبزه را در جای پر نور مثل کنار پنجره قرار دهید.

نکته: توجه داشته باشید، آبیاری سبزه نباید آنقدری باشد که به هنگام کج کردن ظرف، آب در کنار آن جمع شود، بلکه تا حد نمدار شدن کافی است.

 

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان خوش ذوق قرار گرفته باشد، و بتوانید با انجام این مراحل سبزه زیبایی برای تزیین هفت سین و استقبال از بهار تهیه نمایید؛ همچنین میتوانید برای تزیین منزل و باغچه ها برای عید نوروز از گلهای بهاری فوق العاده زیبا نیز استفاده نمایید.

پیشنهاد ویژه روکالبا: گلهای بهاری زیبا مناسب برای باغچه

انواع گلهای بهاری آپارتمانی

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *