گل شب بو

یکی از گیاهان پرطرفدار بهاری، که علاوه بر زیبایی فوقالعاده گلهایش به علت عطر بینظیرش نیز بسیار مورد توجه قرار میگیرد، گل شب بو میباشد؛ این گل زیبا برای نگهداری در آپارتمان و کاشت در باغچهها بسیار مناسب است؛ اگر شما هم جزو آن دسته از افراد خوش ذوقی هستید که قصد دارید برای استقبال از نوروز به خانه خود زیبایی و روح ببخشید، پیشنهاد میکنیم از انتخاب گل شب بو غافل نشوید! کاشت این گل دوست داشتنی بسیار ساده و نگهداری از آن لذت بخش است؛ در این مطلب همراه ما باشید تا شما را با ساده ترین روش کاشت گل شب بو آشنا نماییم…

گل شب بو

معرفی گل شب بو

رنگ گل: سفید, زرد ,قرمز, بنفش

اندازه گل: تا ۳۰ سانتی متر طول

زمان گل دهی: بهار

رنگ برگ: سبز پوشیده شده با موم سفید رنگ

اندازه برگ: طول ۳ تا ۸ سانتی متر

شکل برگ: بیضی شکل یا نیزه ایی شکل

شب بو، از جمله گلهایی است، که نیازمند محیطی با نور متوسط و هوای خنک است؛ اگر این گل را در برابر نور مستقیم قرار دهید، بدون شک از طول عمر آن کاسته خواهد شد و طراوت چندانی نیز نخواهد داشت؛ به همین دلیل پس از کاشت بذر گل شب بو پیشنهاد میکنیم حتما آن را در تراس یا در پشت پنجره نگهداری نمایید. از میان گیاهانی که به راحتی قابل تکثیر هستند، می توانیم به گل شب بو اشاره کنیم؛ اگر طبق مراحلی که در ادامه به آن میپردازیم، اقدام نمایید، بدون شک میتوانید گل شب بوی زیبا و با طراوت خود را داشته باشید.

پیش از آنکه که اقدام به کاشت گل شب بو، بگیرید باید بذر و خاک مناسب آن را تهیه کنید؛

برای خرید انواع بذر گل شب بو میتوانید با مراجعه به صفحه فروشگاه اینترنتی روکالبا اقدام نمایید

مراحل کاشت

معمولا برای کاشت این گل زیبا از دو روش قلمه زنی، و کاشت بذر استفاده می شود؛ که مهمترین و بهترین روش، تکثیر از طریق کاشت بذر است؛ که در دو زمان از سال انجام می گیرد.

خاک‌ مخصوص کاشت گل شب‌بو

برای بستر کاشت بذرها می توان از خاکی سبک همانند مخلوط خاک برگ+ کود پوسیده دامی+ خاک معمولی و یا هر ترکیب دیگری که بافت سبکی دارد استفاده کرد. قبل از مصرف مخلوط خاکی را الک کنید تا بافتی یکنواخت بدست آید.

کاشت گل شب بو از طریق بذر

در مورد شب بوهای یکساله و همچنین چند ساله معمولا بذر گیاه در اوایل بهار و یا در صورت داشتن امکانات ۸ تا ۶ هفته قبل از رفع یخبندان در محیطی محافظت شده، مثلا داخل منزل و یا گلخانه کاشته می شوند، سپس در اوایل بهار به زمین اصلی منتقل میشوند؛

شب بوهای دو ساله نیز، معمولا در تابستان کاشته می شوند و در پاییز به مکان اصلی منتقل می شوند؛ و بعد از سپری کردن سرمای زمستان و با فرارسیدن فصل بهار به گل می نشینند. برای کاشت طبق مراحل زیر اقدام نمایید:

  1. بذر گل شب بو را در عمق ۳ تا ۴ سانتیمتری خاک بکارید. بهتر است بذر ها با فاصله بین ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر کنار هم قرار بگیرند.
  2. پیشنهاد میکنیم بذر شب بو را از اواخر مرداد ماه تا اوایل شهریور در هوای آزاد بکارید و پس از آنکه بوته ها چند برگه شدند، بوتههای کم پشت را جدا کنید.
  3. زمانی که بوته های گل شب بو ۳ تا ۵ سانتی متر رشد نمودند، میتوانید آنها را به گلدان های مناسبی انتقال دهید.
  4. گلهای شب بو تک شاخه ای هستند، بنابراین می توانید یک یا چند بوته از آن را به درون یک گلدان منتقل کنید. اما اگر از نوع چند شاخه آن استفاده کرده اید، کافیست یک بوته از این گلها را در گلدان قرار دهید.
  5. ابتدا گلدان ها اگر در سایه نگهداری کنید، سپس آنها را به محیط های باز و آفتاب گیر منتقل نمایید.
  6. گلدانها را در طول هفته حداقل ۳ تا ۴ مرتبه آبیاری کنید.
  7. توصیه میشود خاک گلدان را هر سال یکبار با کودهای غنی از پتاسیم و نیتروژن مخلوط کنید.

کاشت گل شب بو

تکثیر گل شب بو به روش قلمه زنی

روش دومی که برای تکثیر گل شب بو، استفاده می شود، روش قلمه زنی است. در این روش از بذر گل استفاده نمی کنید، بلکه قلمه ای از این گل را در گلدان دیگری خواهید کاشت. این روش چندان متداول نیست؛ اما با این حال برخی از افراد در فصل تابستان اقدام به این نوع کشت از گل شب بو می نمایند.

امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان مفید بوده باشد؛ پیشنهاد میکنیم جهت آشنایی با انواع مختلف گل شب بو، و نحوه صحیح پرورش و نگهداری هرکدام از آنها مقاله روش صحیح پرورش گل شب بو را مطالعه نمایید.

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *