سبزه ماش

،یکی از زیباترین سنت های ما ایرانیان برای استقبال از بهار، آماده کردن سفره هفت سین همزمان با فرارسیدن عید باستانی نوروز و تحویل سال نو است. هفت سین در واقع نمادی است برای داشتن سلامتی، روزی و خیر و برکت در طول سال میباشد؛ یکی از دوست داشتنی ترین اجزاء هفت سین، سبزه است که نمادی از سرسبزی ، شادابی و سر زندگی است که با انواع دانه های خوراکی و حبوبات میتوان آن را سبز کرد؛ در مقالات قبلی شما را با آموزش کاشت سبزه ذرت، سبزه لوبیا، سبزه عدس، سبزه کنجد و سبزه خاکشیر آشنا کرده ایم؛ در این مقاله همراه ما باشید تا باهم به آموزش روش صحیح کاشت سبزه ماش بپردازیم؛ شما عزیزان خوش ذوق میتوانید با رعایت نکات گفته شده در مطلب، براحتی سبزه ماش زیبایی برای سفره هفت سین خود آماده نمایید…

آموزش کاشت سبزه ماش

زمان مناسب برای سبز کردن سبزه ماش

زمان سبز شدن سبزه ماش کمی دیرتر از سبزه گندم است، البته بستگی به دمای محیط دارد اما اصولا برای رشد گیاه ماش ۱۲ – ۱۴ روز زمان لازم است پس اگر قصد دارید سبزه را برای عید آماده کنید زمان مناسب را مدنظر قرار دهید تا سبزه ماش زیبا و باطراوتی برای سفره هفت سین پرورش دهید.

مراحل کاشت سبزه ماش

  1. با توجه به ظرفی که برای کاشت سبزه در نظر گرفته اید مقداری ماش سالم و بدون لک را در ظرف گودی بریزید و داخل ظرف مقداری آب بریزید تا کمی بالاتر از سطح ماش را بپوشاند(حدود دو بند انگشت).
  2. اجازه دهید دانه های ماش شانزده ساعت در آب خیس بخورد.
  3. پس از خیس خوردن، ماش را در ظرف مورد نظر بریزید و سطح آن را صاف کنید و بعد روی ماش را با یک دستمال تمیز نمدار بپوشانید و در طول روز دو یا سه (بار بسته به دمای اتاق) با اسپری دستمال را مرطوب کنید تا زمانی که ماش ها جوانه بزند.
  4. معمولا حدود سه روز طول می کشد تا ماش جوانه بزند(دقت کنید اگر مقدار ماش( با توجه به گنجایش ظرف) بیشتر باشد سبزه پرتر و زیباتری خواهید داشت ولی حتما فضای کافی برای رشد کردن گیاه را در نظر بگیرید تا هنگام بلند شدن، دانه های ماش بیرون نریزد)
  5. پس از جوانه زدن دستمال را از روی سبزه ماش، بردارید تا به خوبی رشد کند و پربار شود.
  6. برای آبیاری گیاه حتما از اسپری استفاده کنید تا گیاه غرق آب نشود و فقط رطوبت کافی برای رشد داشته باشد. در طول روز بسته به دمای محیط دو یا سه بار روی گیاه آب ولرم بپاشید)

 

سبزه ماش

مهم ترین نکات سبز کردن ماش چیست؟

  • سبزه ماش نیاز به محیطی تقریبا معتدل رو به گرم دارد تا در زمان مناسب رشد خوبی داشته باشد. هوای سرد رشد آن را کند می کند.
  • این گیاه نیاز به نور کافی دارد پس جای مناسبی برای آن در نظر بگیرید.
  • بهتر است سبزه را در ظرف سفالی یا چینی سبز کنید. ظروف پلاستیکی برای سبز کردن سبزه چندان مناسب نیست.
  • آب زیاد باعث کپک زدن و خراب شدن گیاه می شود پس در آب دادن به گیاه زیاده روی نکنید.
  • برای تهیه سبزه سفره هفت سین ماش می توانید از ماش سیاه نیز استفاده نمایید که زمان سبز نمودن آن کمی متفاوت است

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *