سبزه هسته خرما

با نزدیک شدن به فصل بهار و برای استقبال از نوروز، بسیاری از بانوان خوش ذوق و باسلیقه اقدام به تهیه سبزه برای تزیین هفت سین خود میکنند؛ حتما شما همراه عزیز که در حال مطالعه این نوشته اید نیز، جزو همین دسته هستید؛ در مقالات قبلی شما را با روش صحیح تهیه سبزه انواع دانه های خوراکی و حبوبات مانند: سبزه عدس، سبزه لوبیا، سبزه ماش، سبزه ذرت و سبزه کنجد آشنا کرده ایم؛ اما اگر میخواهید برای هدر ندادن غلاتی که می تواند منبع تغذیه انسان، دام و طیور باشد و همین طور برای داشتن سبزه ای ماندگار که بتوان آن را در طبیعت کاشت و سال ها از اکسیژنی که تولید می کند استفاده کنید، پیشنهاد میکنیم از سبزه هسته خرما برای هفت سین امسال تان استفاده نمایید؛

اگر علاقه مند به تهیه سبزه خرما هستید، در ادامه با ما همراه باشید و طبق مراحل و نکات گفته شده در این مطلب پیش بروید تا در نهایت سبزه ای زیبا، مقاوم و باطراوت داشته باشید…

سبزه هسته خرما

مراحل تهیه سبزه هسته خرما

اگر می‌خواهید سبزه هسته خرما را برای عید نوروز آماده کنید، باید کمی صبور باشید؛ با توجه به زمان تقریبی ریشه دادن هسته‌ها و سپس سبز شدن آنها، پیشنهاد میکنیم حدود ۲۰ تا ۳۰ روز قبل از عید کار را شروع کنید؛

آماده سازی و کاشت هسته خرما

  • دانه خرمای رسیده را از خرما جدا کرده، به خوبی بشویید و لزجی آن را بگیرید و به مدت یک هفته تا ۱۰ روز داخل آب سرد قرار دهید. (هر روز آب را عوض کنید. میتوانید دانه های را درون آب و داخل یخچال نیز نگهداری نمایید)
  • بعد از گذشت این مدت دانه های خرما را داخل یک دستمال نمدار یا دستمال کاغذی قرار دهید.
  • دستمال را داخل پلاستیک زیپ دار بگذارید و پلاستیک را در محلی گرم و روشن ولی به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید، تا ریشه دهد. ( پارچه را به طور کامل مرطوب کنید و مراقب باشید خشک نشود )
  • به تدریج مشاهده خواهید کرد که ریشه سفید رنگی از خرما خارج می شود؛ البته ممکن است این مرحله چند هفته زمان ببرد پس صبور باشید.
  • بعد از جوانه زدن هسته ها آن ها را داخل گلدانی حاوی خاک تمیز قرار دهید؛ (ترجیحا خاک سبک)
  • روی دانه ها را یک لایه خاک ریخته و تا زمان سبز شدن، خاک را به طور مرتب مرطوب نگه دارید. برای این کار بهتر است روی خاک را آب اسپری کنید.
  • بر روی آن پلاستیکی بکشید تا رطوبتش حفظ شود سپس در مکانی گرم و پر نور قرار دهید. ( توجه داشته باشید در این مدت نباید خاک گلدان خشک شود )
  • پس از سبز شدن دانه ها فاصله آبیاری را به تدریج افزایش دهید و تا خاک خشک نشده اقدام به آبیاری نکنید.
  • باید گیاهتان را در مکانی با آفتاب ملایم و یا فیلتر شده مانند آفتاب پشت پرده توری قرار دهید و یا گیاه را به مکانی روشن تر با نور غیر مستقیم منتقل نمایید.

کاشت سبزه هسته خرما

در هر گلدان چند هسته خرما می توان کاشت؟

بهتر است در هر گلدان، تنها یک هسته بکارید، چون ریشه خرما با رشد خود در تمام سطح خاک تنیده می شود و تمام فضای گلدان را می گیرد؛ وقتی دو یا چند هسته خرما در یک گلدان کاشته شوند، فضا برای رشد کمتر خواهد بود و زمانی که رشد زیادی کرد و بخواهید گلدان آن را بزرگتر کنید و دو یا چند گیاه خرما را از یکدیگر جدا کنید احتمال دارد هر دو گیاه خشک شود چون باید ریشه های در هم تنیده شده را قطع کرده و جدا کنید.

خرما رشد بسیار کمی دارد و حدود ۲ تا ۴ سال طول می کشد تا به شکل درختچه ای کوچک در آید برای مثال در مناطق معتدل کوهستانی، نخل هایی را در منزل پرورش داده اند که تا ارتفاع حدود ۳ متر رشد کرده اند.

درختچه خرما

امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان مفید بوده باشد، و با انجام مراحل و رعایت نکاتی که عنوان کردیم، بتوانید سبزه خرمای زیبایی برای نوروز امسال تان آماده نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *