تخم کتان برای لاغری

حتما شما که این مقاله را مطالعه میکنید هم، دوست دارید اندامی متناسب داشته باشید و برای لاغر شدن به دنبال راه حلی مناسب هستید؛ این روزها همه جا صحبت از فواید بی نظیر تخمه کتان برای لاغری است؛ بذر کتان، که حتما بسیاری از شما با آن آشنا هستید، برای کاهش چربی مضر بدن (چربی اطراف شکم) مورد استفاده قرار می گیرد، دانه کتان با تاثیرات معجزه گرش به شما کمک می کند تا کاهش وزن چشم گیری را تجربه کنید؛ در این نوشته تصمیم داریم شما همراهان عزیز را با خواص معجزه آسای این دانه پرخاصیت بیشتر آشنا کنیم؛ پس برای رسیدن به اندامی زیبا و متناسب با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید…

آشنایی با تخم کتان

کتان از گیاهان دارویی است که در اروپا و آسیا می روید و دارای مواد بسیار با ارزشی است که علاوه بر خواص دارویی باارزشی که دارد به سلامت بدن و تناسب اندام کمک می کند. از تخم کتان میتوان به شکل محلول در آب، موضعی و خوراکی ( دم کرده ، پودر ، روغن ) استفاده کرد؛ یک نکته‌ی جالب در مورد تخمه کتان، داشتن مقادیر بالای لیگنان است؛ این دانه در این زمینه رتبه‌ی اول را در میان تمام مواد غذایی داراست میزان لیگنان موجود در تخم کتان، حدودا ۷ برابر نزدیک‌ترین رقیبش، یعنی دانه‌ی کنجد است. بیشترین استفاده تخم کتان در خانم ها و برای کاهش چربی ناحیه شکم و تناسب اندام است ، برای اینکه از حداکثر فواید بذر کتان بهره مند شوید باید قبل از مصرف دانه آن را آسیاب کنید چرا که بذر کامل ممکن است بدون اینکه هضم شود از طریق دستگاه گوارش دفع شود.

بذر کتان منبعی سرشار از مواد مغذی همچون فیبر، منگنز، ویتامین B1، اسید چرب آلفا لینولنیک و امگا۳ است، این بذر از درخت کتان گرفته می‌شود. بذر کتان منبعی غنی از چربی های سالم، آنتی اکسیدان و فیبر است.

انواع بذر کتان

دو نوع اصلی بذر کتان وجود دارد ، بذر کتان طلایی و بذر کتان قهوه‌ای که مشخصات تغذیه‌ای شان خیلی شبیه هم است و هر دو به اندازه‌ی هم حاوی اسیدهای چرب امگا۳ هستند.

خواص تخمه کتان برای لاغری

بذر کتان حاوی چربی های سالم و فیبر است که برای کاهش وزن سودمند هستند. این عناصر به شما کمک می‌کنند بعد از خوردن، بیشتر احساس سیری کنید و در نتیجه کالری کمتری مصرف کنید و به این ترتیب روند کاهش وزن تان سرعت می‌ گیرد. اگر می خواهید لاغر شوید و به دنبال روشی کم دردسر می گردید و نمی خواهید از رژیم های سفت و سخت لاغری استفاده کنید می توانید از تخم کتان استفاده کنید.

تخم کتان از جمله موادی است که به طور چشم گیری برای کاهش چربی شکم مورد استفاده قرار می گیرد ، این دانه با اثرات معجزه گر به شما کمک می کند تا شکمی صاف داشته باشید و کاهش وزن خوبی را تجربه کنید ، اثراتی مانند کاهش نفخ ، پاکسازی معده ، آب کردن چربی ها ، برطرف کردن تورم سلولی و ورم بدن.

از آنجا که تخم کتان یک دانه روغنی است می تواند موجب احساس سیری بشود بنابراین اگر ۳۰ دقیقه پیش از غذا یا همراه با مصرف غذا از ۱ قاشق چایخوری پودر تخم کتان استفاده کنید احساس سیری به شما دست میدهد و نمی توانید زیاد غذا بخورید و همین به مرور موجب کاهش وزن و کاهش چربی شکم می شود.

اگر از تخم کتان در هنگام خوردن غذا استفاده کنید باعث می شود که هنگام هضم غذا محتویات معده بیشتر در معده بمانند و به صورت آهسته و کم کم وارد روده کوچک شوند و این موجب می شود که سطح انسولین پایدار بشود و موجب کاهش اشتها می شود ، از طرفی تخم کتان با تنظیم سطح انسولین موجب کاهش هوس خوردن غذاهای چرب می شود که خود نقش بسیار مهمی در کاهش وزن و کاهش چربی شکم دارد.

روش مصرف تخم کتان برای لاغری بدن

برای اینکه از بیشترین خاصیت تخمه کتان برای لاغری بهره مند شوید، بهترین روش این است که از جوانه‌ی آن استفاده کنید. برای اینکار بذر کتان را بخیسانید و منتظر باشید تا جوانه بزند، با این روش، اسید فیتیک آن را حذف می‌کنید و در نتیجه مواد معدنی آن بهتر جذب خواهد شد.

روش بسیار موثر دیگر این است که بذر کتان را آسیاب کنید و به شکل پودر در بیاورید. پودر تخم کتان قبل از غذا برای کاهش اشتها و یا همراه با غذا برای کنترل هضم غذا و کاهش چربی، کاهش نفخ و پاکسازی دستگاه گوارش بسیار مفید است؛ توجه داشته باشید، وقتی بذر کتان را آسیاب می‌کنید باید آن را هر چه زودتر مصرف کنید، چرا که با قرار گرفتن در معرض هوا، خاصیت خود را از دست خواهد داد.

از تخم کتان برای لاغری می توانید به شکل دم کرده آن نیز استفاده کنید و در روز دو استکان از این دم کرده بنوشید تا در روند سریع لاغری شما مثمر ثمر واقع شود. قبل از شروع به استفاده از این بذر پر خاصیت بدانید که مصرف مجاز این تخم در بزرگسالان دو قاشق سوپ خوری در روز و در نوجوانان یک قاشق سوپ خوری در طول روز می باشد. از دم کرده تخم کتان هر روز ۲ فنجان استفاده کنید

اگر از تخم کتان در هنگام خوردن غذا استفاده کنید باعث می شود فرایند هضم غذا کندتر شده، و غذا مدت بیشتری در معده بماند و به صورت آهسته آهسته و به تدریج وارد روده کوچک شود و این موجب می شود که سطح انسولین پایدار شده و اشتها کاهش یابد. میزان مصرف تخم کتان برای افراد بزرگسال ۲ قاشق چایخوری در روز و برای افراد نوجوان ۱ قاشق چایخوری در روز می‌باشد.

عوارض جانبی و احتیاط‌ ها در مصرف تخمه کتان

به دلیل اینکه بذر کتان خواص شبه استروژنی دارد، خانم‌ های باردار و شیرده باید از مصرف آن خودداری کنند. همچنین افرادی که دچار بیماری‌هایی مانند اندومتریوز ، تخمدان پلی‌کیستیک و فیبرویید می‌باشند نیز باید از مصرف تخم کتان اجتناب کنند.

افرادی که به انسداد روده مبتلا هستند هم باید از بذر کتان دوری کنند چرا که تخم کتان سرشار از فیبر است ، افرادی که دارای روده التهابی و تحریک‌پذیر می‌باشند باید از خوردن تخم کتان اجتناب کنند.

در بعضی افراد ممکن است عوارضی کوتاه مدت مانند نفخ ، درد معده ، حالت تهوع ، یبوست یا اسهال مشاهده شود ، بهتر است در رژیم غذایی خود از میزان کم شروع کنید و به تدریج مقدار آت را افزایش دهید.

 

 

 

 

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *