رازیانه، یکی از گیاهان سنتی است که امروزه مصرف آن در میان ایرانیان بسیار باب شده است؛ احتمالا از خواص رازیانه در زمینه‌ی کاهش درد قاعدگی، کاهش گُرگرفتگی یائسگی و همچنین تاثیر معجزه‌آسای آن در لاغری بسیار شنیده‌اید؛ اما ما در این مقاله به‌طور مفصل به بررسی تمام خواص رازیانه اشاره خواهیم کرد. با مطالعه این مطلب نه‌ تنها به استفاده از پودر تخم رازیانه ترغیب می‌شوید، بلکه به پیاز و ساقه‌ی آن هم علاقه‌مند خواهید شد. با ما در ادامه همراه باشید…

گیاه شناسی رازیانه

رازیانه، یک گیاه با بوی دلپذیر است که گل های زرد رنگی دارد؛ رازیانه از خانواده‌ی سبزیجاتی مانند کرفس و هویج وحشی است و مانند آنها پیاز سفید رنگ و ساقه‌ی بلندی دارد. تمامی بخش‌های رازیانه از بذر و پیاز گرفته تا ساقه و برگ‌های آن خوراکی هستند. خواستگاه رازیانه به کشورهای مدیترانه‌ای مانند یونان و ایتالیا برمی‌گردد، اما امروزه در کشورهای دیگری مثل آمریکا، هند، روسیه و… نیز کشت می‌شود. رازیانه به دلیل خواص بی‌شماری که دارد در بسیاری از فرهنگ‌ها به‌ عنوان دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد. و این گیاه سال ها است که برای درمان مشکلات گوارشی و تنفسی مختلف استفاده می شود.

خواص دارویی رازیانه

از رازیانه به عنوان یکی از گیاهان دارویی، میتوان برای درمان بیماری‌های زیادی مثل تنظیم فشار خون یا افزایش شیر مادران کمک گرفت؛ از خواص رازیانه می‌توان به بهبود درد معده، تسکین گلودرد و حتی کاهش خارش نیش حشرات اشاره کرد؛ رازیانه را می توان به عنوان یک داروی جایگزین و یا تکمیلی در مدیریت علائم یائسگی استفاده کرد و یا آن را جایگزین هورمون درمانی قرار داد. اگرچه هورمون درمانی یکی از درمان های موثر برای مدیریت این علائم می باشد اما بعضی از خانم ها ترجیح می دهند که از راهکارهای گیاهی استفاده کنند زیرا اقدامات گیاهی هیچ گونه عوارض جانبی ندارد و از طرفی بعضی از این افراد کاندیدای خوبی برای انجام هورمون درمانی نیستند . در نتیجه استفاده از رازیانه را ضروری می دانند.

۱٫ خواص رازیانه برای سلامت استخوان‌ها

به دلیل میزان کلسیم بالایی که در رازیانه وجود دارد، ( تقریبا ۱۱۵ میلی‌گرم کلسیم دارد که ۱۰% نیاز روزانه‌ی بدن را شکل می‌دهد ) این گیاه می‌تواند به تقویت استخوان‌ها کمک کند؛ اما تنها داشتن کلسیم از خواص رازیانه نیست؛ رازیانه منیزیم، فسفر و ویتامین K هم دارد که در کنار کلسیم می‌توانند روی استحکام استخوان‌ها اثر ویژه ای بگذارند.

۲٫ خواص شگفت انگیز رازیانه برای لاغری

همانطور که می‌دانید، فیبر هیچ کالری‌ای ندارد، اما حجم نسبتا زیادی دارد؛ همین باعث می‌شود معده زودتر پر شده و فرد زودتر احساس سیری کند؛ پس برای مثال ۷ گرم از رازیانه، فیبر حجیمی است که هیچ کالری‌ای به بدن شما نخواهد رساند. مطالعات نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی که فیبر بالایی در برنامه‌ی خود دارند، در کاهش وزن بسیار مؤثرند. بنابراین توصیه میکنیم از رازیانه و سایر مواد غذایی فیبردار استفاده کنید تا زودتر به اندام مورد علاقه‌تان برسید.

۳٫ خواص رازیانه برای سلامت پوست

پیاز رازیانه حاوی مقدار زیادی ویتامین C میباشد؛ ویتامین C هم که سرشار از آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند در کاهش آسیب رادیکال‌های آزادی که منجر به پیری زودرس می‌شوند، کمک کند. همچنین ویتامین C برای تشکیل کلاژن که ماده‌ی بسیار مهمی در حفاظت از پوست محسوب می‌شود نیز ضروری است؛ دریافت مقدار کافی ویتامین C برای متوقف کردن چین‌ و‌ چروک‌های پوست ضروری است. بدن شما روزانه ۶۰ میلی‌گرم ویتامین C باید دریافت کند. پس می‌توانید برای رفع نیاز بدن‌تان از پیاز رازیانه استفاده کنید.

۴٫ خواص رازیانه برای بیماری های زنان

طبق تحقیقات انجام شده، استفاده از رازیانه که نوعی فیتواستروژن است، می‌تواند علائم کلافه‌کننده‌ی یائسگی را تسکین دهد؛ در این تحقیق ۹۰ خانم بین سنین ۴۵ – ۶۰ سال که در دوره‌ی یائسگی خود بودند، مورد بررسی قرار داده شدند؛ در این آزمایش برای هشت ماه، گروهی از شرکت‌کنندگان تحت درمان رازیانه قرار گرفتند و گروهی نیز تحت درمان آرام‌ بخش‌های شیمیایی. نتایج گروهی که رازیانه مصرف کرده بودند حاکی از آن است که آنها علائم آزاردهنده‌ی کمتری را تجربه کردند. محققان نتیجه گرفتند که رازیانه به بانوانی که سطح استروژن پایینی دارند یا یائسگی زودرس داشته‌اند یا حتی رحم خود را برداشته‌اند، کمک می‌کند که نشانه‌های یائسگی را کمتر تجربه کنند. البته به بررسی‌های بیش‌تری برای اثبات این فرضیه نیاز است.

رازیانه می تواند از بروز بسیاری از بیماری های رحم جلوگیری کند، باعث ایجاد تعادل هورمونی ، پیشگیری از بیماری های دستگاه تناسلی ، پیشگیری از ابتلا به سرطان رحم و دهانه رحم و درمان بیماری شایع سرد مزاجی جنسی در زنان خواهد شد. رازیانه همچنین باعث افزایش شیر زنان در دوران شیردهی نیز خواهد شد.

استفاده از رازیانه به صورت دم نوش که میزان و نحوه تهیه آن مانند چای معمولی است بسیار به صرفه است، استفاده رازیانه به صورت دم نوش مفیدتر و هزینه استفاده از آن، نسبت به عرق آن ۱۰ برابر کاهش می یابد.

۵٫ خواص رازیانه برای پیشگیری از سرطان

قرن‌هاست که در چین از خواص رازیانه به عنوان ضدالتهاب قوی برای جای نیش حشرات و گلودرد استفاده می‌شود؛ همین خاصیت ضدالتهابی رازیانه، باعث شد تا محققان بررسی کنند که آیا رازیانه روی سایر بیماری‌های التهابی مانند سرطان هم اثر مثبت دارد یا خیر؟ رازیانه روغنی دارد که آنتول نامیده می‌شود، که در تحقیقات برخی کلینیک‌ها به عنوان درمان طبیعی سرطان شناخته شده است و از رشد سلول‌های سرطانی پستان جلوگیری می‌کند. البته نحوه‌ی استفاده از این گیاه در این زمینه نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد.

۶٫ خواص رازیانه برای کاهش فشار خون

سطح بالای پتاسیم و سطح پایین سدیم در رازیانه باعث کاهش فشار خون و التهابات میشود. پتاسیم برعکس سدیم کار می‌کند و به جنگ فشار خون بالا می‌رود. البته مانند هر درمان خانگی دیگری، کاهش در فشار خون یک شبه اتفاق نخواهد افتاد و باید حدود چهار هفته به مصرف خود ادامه دهید تا اثر آن را احساس کنید.

۷٫ خواص رازیانه برای بهبود دل‌درد نوزادان

والدینی که با این مشکل درگیر هستند، حاضرند هرکاری بکنند تا درد کودک‌ شان آرام بگیرد. دارویی که معمولا برای این درد استفاده می‌شود، دی‌سیکلومین هیدروکلوراید نام دارد که ممکن است اثرات جانبی جدی به جای بگذارد؛ و اگر به‌ طور مرتب استفاده شود اثرگذاری خود را از دست می‌دهد؛ اما خبر خوش این است که تحقیقات نشان داده روغن دانه‌ی رازیانه دل درد را در نوزاد دلبندتان تسکین می‌دهد و روده‌ی کوچک را به کار می‌اندازد که در نتیجه به عنوان یک درمان طبیعی برای دل پیچه در نظر گرفته می‌شود.

با وجود اینکه این خبر می‌تواند خیلی امیدوارکننده باشد، اما هنوز دُز مطمئنی برای استفاده نوزادان مشخص نشده است و مصرف سرِ خود از آن می‌تواند خطرناک باشد. مطمئن‌ترین روش این است که مادرِ شیرده، چای رازیانه میل کند تا روی نوزاد هم اثر خود را بگذارد.

۸٫ خواص رازیانه برای سلامت چشم

تباهی لکه‌ی زرد (Macular Degeneration) شایع‌ترین دلیل کوری در جهان به شمار میرود؛ ماکولار قسمتی از چشم است که به نور شبکیه حساس است و برای انجام کارهای دقیق به آن احتیاج داریم؛ دلیل اصلی این نوع تخریب دقیقا مشخص نیست، اما گفته می‌شود آنتی‌اکسیدان که خاصیت ضدالتهابی دارد به‌علاوه‌ی ویتامین سی و زینک می‌تواند بینایی را بهبود دهد و در کند کردن روند این بیماری موثر باشد.

۹٫ پیشگیری از کم‌خونی

آهن و هیستیدین (نوعی اسیدآمینه) موجود در رازیانه، در درمان کم خونی مؤثرند. آهن، ماده‌ی اصلی هموگلوبین است و هیستیدین موجب تولید هموگلوبین می‌شود و به تشکیل اجزای دیگر خون کمک می‌کند. به دلیل وجود اسید آسپارتیک بادشکن و ضدنفخ در رازیانه، این گیاه، بادشکن بسیار خوبی است. همه افراد، از نوزاد گرفته تا افراد مسن، می‌توانند از عصاره رازیانه استفاده کنند و گاز اضافی جمع‌شده در معده‌شان را برطرف کنند. از رازیانه معمولا در تولید داروهایی استفاده می‌شود که به درمان مشکلات سوءِ‌هاضمه بدون زخم و نفخ نوزادان و کودکان خردسال می‌پردازند.

۱۰٫ دیگر خواص و فواید رازیانه

از دیگر خواص مهم رازیانه میتوان به این موارد اشاره کرد: کمک به هضم غذا، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، درمان یوبوست و اسهال، بهبود عملکرد مغز، بهبود سیستم ایمنی بدن، درمان اختلالات تنفس، خوش بو کننده دهان و… اشاره کرد.

 

توجه

جهت سفارش و خرید آنلاین بذر رازیانه به بخش فروشگاه سایت روکالبا مراجعه نمایید.

 

 

عوارض جانبی رازیانه

۱٫ از علل اصلی فتودرماتیت می باشد

ممکن است که این نام من برای شما جدید باشد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ممکن است باعث ایجاد خارش های بدی شود. گاهی اوقات مصرف بیش از حد دانه های رازیانه ممکن است چنین شرایطی را برای شما فراهم کند.از دیگر نشانه های این بیماری درد، قرمزی و حتی در موارد شدیدتر، تب ، لرز و سردرد است.

۲٫ تداخلات دارویی رازیانه

این گیاه را با داروهای دیگر همزمان مصرف نکنید. بخصوص در کودکان که خیلی سریع تر علائم بدی را بروز می دهند.به طور مثال کسی که از داروهای مربوط به اختلالات تشنج و یا صرع استفاده می کند، باید از مصرف این گیاه نیز اجتناب کند که ممکن است علائم این بیماری را بیشتر و شدیدتر کند.

۳٫ آلرژی و حساسیت برخی افراد به رازیانه

دانه های مغذی رازیانه گاهی اوقات موجب ایجاد آلرژی می شود. افرادی که به این گیاه حساسیت دارند، دارای علائمی مانند گرفتگی شکم، خس خس کردن سینه و غیره نیز می باشند.

۴٫ رازیانه باعث تحریک رحم زنان می شود

دانه های رازیانه نباید توسط زنان باردار مصرف شود، چرا که این دانه ها باعث تحریک رحم می شوند و حتی ممکن است باعث سقط جنین شوند.

۵٫ دیگر سمیت ها و مضرات روغن دانه رازیانه

بر روی DNA تاثیرات منفی دارند. همچنین یکی از عناصر آن که استراگده نامیده می شود، باعث ایجاد تومور در حیوانات شده است.بنابراین اگر شما یا هر کسی در اطرافتان از هرگونه بیماری های هورمونی، مانند سرطان رنج می برد، توصیه های پزشکی قبل از مصرف دارو ضروری است.

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *