یکی از خاص‌ترین و پر طرفدارترین گیاهان در بین علاقه‌مندان به گل و گیاه، بونسای‌ها می‌باشند. بونسای در واقع کوچک شده یک درخت طبیعی است، که در یک ظرف کشت می شود؛ و تنها تفاوت بونسای ها باهم، در ظاهرشان می‌باشد. کلمه “بونسای” در زبان ژاپنی به معنای ” کاشته شده در ظرف” است، و به هنر کشت این درختان کوچک اشاره می کند؛ این گیاهان کوچک در حقیقت تلفیقی از علم باغبانی و هنر هستند که زیبایی چشم‌نوازی را برای هر خانه‌ای به ارمغان می آورند. البته این گیاهان دوست داشتنی، برای حفظ زیبایی و سلامت خود، نیازمند مراقبت و نگهداری دقیق و اصولی هستند، به همین جهت، در این نوشته ما، شما همراهان عزیز و خوش ذوقی که علاقه مند به پرورش و نگهداری بونسای هستید، را با نکات مهم و کلیدی در این زمینه آشنا خواهیم کرد؛

توجه داشته باشید، در زمان خرید این گیاهان علاوه بر زیبایی به سالم بودنشان نیز دقت کنید؛ به طور مثال دقت کنید که آفتی درون گیاه نباشد؛ (اگر گیاه مورد نظر، برگ‌های آسیب‌دیده و غیر طبیعی دارد، علت آن وجود آفت می‌باشد). بنابراین زیبایی ظاهری دلیل کافی برای خرید بونسای نخواهد بود.

شرایط و نحوه صحیح نگهداری بونسای

برای نگهداری از گیاه بونسای باید شرایط خاصی را فراهم کنید؛ نگهداری آن‌ها یکی از مهم‌ترین قسمت‌های رشد این گیاه است؛ بنابراین لازم است با شرایط آبیاری، خاک، کوددهی و… این گیاهان آشنایی کافی داشته باشید تا بتوانید یکی از آن‌ها را تولید و نگهداری نمایید.

۱٫ ابزارهای مورد نیاز جهت نگهداری بونسای

برای نگهداری بونسای به ابزارهای برشی مانند کارد لبه تیز، تیغ و قیچی باغبانی نیاز خواهید داشت. همچنین به بیلچه، آب پاش و سوهان (برای شکل دهی و صاف کردنِ بخشهای چوبی شده و مُرده درخت) و بنومیل (برای ضدعفونی کردن بخشهای بریده شده و جلوگیری از بیماری های قارچی) نیاز است.

۲٫ هرس کردن گیاه بونسای

هرس کردن درختچه و حفظ شکل متراکم آن بسیار ضروری است؛ برای هرس بونسای ها دو روش وجود دارد؛ هرس تعمیری و هرس ساختاری. قسمت هایی از بونسای که نیاز به هرس کردن دارند، شاخه ها، غنچه ها و برگ ها هستند؛ هرس کردن شاخه های قدیمی رشد شاخه های کوچک تر را تحریک می کند و به شما این امکان را می دهد که شکل ظاهری درخت خود را کنترل نمایید. هرس ساختاری تکنیک پیشرفته تر است که باید زمانی انجام شود که درخت خواب باشد. این فرآیند شامل حذف شاخه های اولیه ساختاری درخت است و نیازمند مهارت های حرفه ای برای اطمینان از بازیابی درخت است.

یک راه دیگر برای شکل صحیح این درخت, سسیم بستن به شاخه های آن است. شما می توانید شکل و الگوی رشد شاخه های مشخصی را با پیچیدن یک سیم نازک در اطراف آن ها کنترل کنید. این کار در طول زمستان و زمانی انجام دهید که برگ های درخت ریخته اند. دقت کنید که مراقب رشد شاخه ها باشید و در صورت لزوم سیم را بردارید.

۳٫ خاک مناسب بونسای

نکته کلیدی در انتخاب خاک مناسب برای بونسای، انتخاب خاک با زهکشی مناسب است؛ در واقع خاکی را برای بونسای انتخاب کنید که دارای میزان زیادی کوکوپیت باشد و بتواند رطوبت را در خود حفظ کند؛ خاک مورد استفاده همچنین باید پوک باشد، یعنی کود طبیعی نداشته باشد. علاوه بر این موارد، خاک این گیاهان باید کاملا تمیز باشد. مخلوط خاک ایده آل باید قادر به نگهداری آب باشد که با افزودن رس بهبود یابد. حاصلخیزی خاک به شما اطمینان می دهد که مقدار مناسب مواد مغذی لازم برای سالم ماندن را دریافت می کند. یک کود مناسب بونسای حاوی مقادیر مساوی نیتروژن, فسفر و پتاسیم میباشد؛

نکته: باید دقت داشته باشید خاک گیاهان بونسای نباید خشک باشد و خاک را مرتب خیس کنید.

توجه

جهت سفارش و خرید آنلاین کود و مواد مغذی مناسب انواع گیاهان به بخش فروشگاه سایت روکالبا مراجعه نمایید.

۴٫ نحوه آبیاری مناسب بونسای

یکی از مهم‌ترین شرایط برای نگهداری گیاه بونسای، آبیاری صحیح آن‌ است؛ زیرا این گیاه به آبیاری منظم احتیاج دارد؛ در نظر داشته باشید، آبیاری بونسای باید در فصل تابستان بیشتر و در زمستان کمتر باشد. از آبیاری بیش از حد نیز خودداری نمایید، که باعث فاسد شدن و خفگی ریشه می‌شود. بهترین زمان آبیاری بونسای بعد از غروب آفتاب می‌باشد. به این دلیل که آب تا فردا صبح تبخیر نمی‌شود و همچنین نور باعث سوختن برگ‌ها نخواهد شد.

۵٫ نور درختچه بونسای

نور مهتابی برای گیاه بونسای به هیچ عنوان کافی نمی باشد و گیاه از لحاظ نور تامین نخواهد شد؛ نور مصنوعی برای بونسای شاید در ظاهر با لامپ های معمولی تفاوتی نداشته باشد ولی ال ای دی مخصوص رشد بونسای دارای طول موج مورد نیاز فتوسنتز بونسای است و نیاز این گیاه را به نور کاملا بر طرف می نمایید. نور مورد نیاز بونسای به نوع بونسای بستگی دارد. برای خرید نور مصنوعی مناسب برای بونسای می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان با بررسی نوع گیاه و سایز گیاه شما لامپ مناسب را معرفی نمایند.

پیشنهاد ویژه روکالبا: راهنمای کامل نحوه تعویض گلدان گیاه بونسای

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *