کود بیولوژیکی

به طور کلی میتوان گفت هر ماده ای که حاوی یک یا چند عنصر ضروری نظیر (نیتروژن، فسفر، پتاسیم، گوگرد، کلسیم، منیزیم، آهن، منگنز، مولیبدن، مس، بور، روی، کلر، سدیم، کبالت، وانادیوم و سیلیکون) باشد کود نامیده می شود. بنابراین، کود به منظور افزایش حاصلخیزی خاک مورد استفاده قرار می گیرد؛ انواع کود هایی که اغلب برای پرورش گیاهان آپارتمانی استفاده میشود، به چند نوع مختلف تقسیم میشوند؛ این کودها عبارتند از: کودهای شیمیایی، کودهای آلی (ارگانیک) و کودهای بیولوژیکی (زیستی). که در این مطلب به بررسی کامل نوع آخر یعنی کودهای بیولوژیک (زیستی) خواهیم پرداخت؛ در ادامه همراه ما باشید…

کود های زیستی حاوی ریزموجوداتی هستند که به هنگام استفاده بر روی بذر، سطح ریشه و یا در خاک، موجب تحریک و افزایش رشد گیاه می شوند. امروزه کودهای شیمیایی در افزایش میزان محصولات کشاورزی به کشاورزان کمک شایانی کرده است؛ اما با این حال، مصرف بیش از حد از این کود ها مضر است زیرا علاوه بر اینکه باعث آلودگی هوا و آب می شوند خاک را هم از وجود مواد معدنی تخلیه می کنند. بنابراین، لازم است که به سمت کشاورزی ارگانیک پیش برویم که یکی از ارکان آن استفاده از ” کودهای زیستی ” میباشد.

کود بیولوژیکی (زیستی) چیست؟

” بیو ” به معنی زندگی است. بنابراین، میتوان گفت کود بیولوژیکی ، میکرو ارگانیسم‌هایی هستند که قادرند عناصر غذایی خاک را در یک فرایند زیستی تبدیل به مواد مغذی همچون ویتامینها و دیگر مواد معدنی کرده و به ریشه گیاه برسانند. در واقع این کودها، کود های جدیدی هستند که توسط برخی میکروبهای مفید تولید میشوند.

مزایای استفاده از کود بیولوژیک

کودهای بیولوژیک به استفاده از میکروبها به جای مواد شیمیایی برای افزایش تغذیه خاک اشاره دارند. در نتیجه، باعث آسیب کمتر به خاک و همچنین مانع آلودگی آن می شوند؛ و این چیزی است که کشاورزی ارگانیک به آن اهمیت می دهد زیرا آنها کاملا سازگار با محیط زیست هستند. کودهای بیولوژیک قادر به جذب بهتر عناصر غذایی توسط گیاه هستند، یعنی عناصر غذایی مورد نیاز گیاه را از فرم غیرقابل استفاده برای گیاه به فرم قابل استفاده تبدیل میکنند. استفاده از کودهای زیستی، موجب بهبود رشد گیاهان می شوند، در حالی که پایداری و سلامت خاک نیز افزایش می یابد. کود های بیولوژیکی منابع تجدید شدنی کم هزینه ای از مواد مغذی گیاهی هستند که مکمل کودهای شیمیایی می باشند.

پیشنهاد ویژه روکالبا: طرز تهیه کود خانگی برای گیاهان

انواع کودهای بیولوژیکی

۱٫ بیوزر

از جمله انواع کود های زیستی میتوان به کود بیوزر اشاره کرد؛ این کود، از یکسری از باکتریها تهیه میشود. از جمله مزایای این کود، کاهش مصرف کود ازته و فسفره، تقویت گیاه از طریق تامین عناصر ضروری، کاهش آلودگی ناشی از باقیمانده سموم فسفره و همچنین افزایش حاصلخیزی خاک است.

۲٫ کود اسید هیومیک

اسید هیومیک‌ ، بقایای تجزیه‌شده مواد ارگانیک (آلی) است، که به ۳ صورت پودر، گرانول و مایع در بازار وجود است؛ این کود، کاهش دهنده شوری خاک، و موجب افزایش جذب مواد غذایی مثل ازت، فسفر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم میشود. کود اسید هیومیک همچنین افزایش دهنده رشد ریشه است و موجب حفظ و نگهداری بیشتر آب در اطراف ریشه، افزایش طول دوره های آبیاری و جلوگیری از خشکی خاک میشود.

۳٫ کود اسید آمینه

این کود، به تقویت سیستم ایمنی گیاه، افزایش کیفیتی محصول و تحریک گرده افشانی کمک بسیاری میکند، و در بازار نیز به صورت مایع و پودری موجود است.

 

امروزه بسیاری از کود های بیولوژیکی به صورت تجاری تولید و در بازار جهت مصرف کشاورزان در دسترس می باشند. کودهای بیولوژیک نه تنها به افزایش مواد مغذی موجود در خاک کمک می کنند، بلکه وابستگی به کودهای شیمیایی را نیز کاهش می دهند. این کودها به حفظ مواد معدنی در خاک کمک می کنند و میزان زیادی از آلودگی محیط زیست را کاهش می دهند.

چند نمونه از کود بیولوژیکی مخصوص سبزیجات و صیفی جات

کود بیولوزیکی کود بیولوژیکی
کود بیولوژیکی کود بیولوژیکی

کود بیولوژیکی

 

 

توجه

جهت سفارش و خرید آنلاین انواع کود و مواد مغذی به بخش فروشگاه سایت روکالبا مراجعه نمایید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *