پرورش گیاهان دارویی

گیاهان دارویی جزو گیاهانی می‌باشند که به خاطر عطر، طعم و خواص درمانی فوق العاده ای که دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ پرورش گیاهان دارویی و مکمل های گیاهی، خصوصا در سه دهه گذشته به طرز چشمگیری افزایش یافته است، و حدودا  ۸۰٪ از مردم در سراسر جهان برای مراقبت های بهداشتی اولیه به آنها اعتماد می‌کنند؛ با پرورش گیاهان دارویی، میتوانید براحتی داروخانه‌ای کوچک و زیبا در خانه داشته باشید! گیاهان دارویی همچون گل‌های رنگارنگ زینتی، زیبایی‌ بخش محیط خانه‌ شما خواهند بود! همچنین می‌توانید در کنار زیبایی از خواص درمانی متنوع آن‌ها نیز بهره ببرید! ما در ادامه این مطلب، به نکات مهمی درباره پرورش و نگهداری انواع گیاهان دارویی اشاره کرده و برخی از گیاهان دارویی که می‌توان در خانه پرورش داد را به شما معرفی می‌کنیم. همراه ما باشید…

پرورش گیاهان دارویی

چرا باید گیاهان دارویی را پرورش دهیم ؟

پرورش و استفاده از گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع، راه حلی مناسب برای افزایش خودکفایی به شمار میرود؛ با این وجود، داشتن دانش کافی و مفید در مورد گیاهان، کاربردشان، عوارض و نکات منع مصرف آنها، برای مؤثر بودن خواص آنها و جلوگیری از بروز مشکلات ضروری است. بنابراین قبل از استفاده از گیاهان دارویی، خواص گیاهان را با دقت مطالعه کنید و همیشه قبل از شروع درمان گیاهی با هرگونه بیماری جدی که دارید، با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

قدم اول در پرورش گیاهان دارویی

گیاهان دارویی هم مانند سایر گیاهان دارای برگ، دانه و گل می‌باشند، که می‌توانند به مواد غذایی، دارو یا سایر محصولات اضافه شوند. گیاهان برای رشد به نور آفتاب، خاک با زهکشی مناسب و توجه منظم نیاز دارند؛ خوب است قبل از کاشت گیاهان بدانید که چگونه گیاهان دارویی برای درمان بیماری ها استفاده می‌شوند، بنابراین تنها آنچه را که استفاده می‌کنید پرورش بدهید.

بعد از تهیه وسایل اولیه لازم مثل: گلدان مناسب، خاک خوب زهکشی شده و کسب اطلاعات لازم در مورد نحوه کاشت، نحوه آبیاری و ارزیابی تابش نور آفتاب می‌توانید با استفاده از سؤالات زیر کاشت و پرورش گیاه دارویی تان را شروع کنید.

می‌خواهید بذر بکارید یا نهال؟

در این خصوص، بذرها گزینه کم هزینه تری هستند، اما احتمالاً نهال هایی که از آن‌ها در چند هفته اول سبز ش شکننده باشند. ممکن است باغبانان فصلی و به ویژه آن‌هایی که گلخانه دارند از بذر شروع کنند، اما پیشنهاد ما این است که در گام اول با نهال این کار را انجام دهید.

محل کاشت و نگهداری گیاهتان کجاست؟

اگر میخواهید گیاهان دارویی خود را در لبه پنجره نگهداری نمایید، به فضا و خاک کمتری برای کار نیاز خواهید داشت، زیرا مکان کاشت شما گلدان خواهد بود. اما اگر می‌خواهید در یک حیاط خلوت این کار را انجام دهید، برای کاشت گیاهان در زمین به خاک حاصل خیز برای کشت نیاز خواهید داشت.

پیشنهاد ویژه روکالبا: کود مخصوص گیاهان دارویی و سبزیجات معطر

چند گیاه میخواهید پرورش دهید؟

پیشنهاد میکنیم در ابتدا، برای شروع کار از ۴ یا ۵ گیاه شروع کنید و سپس کارتان را گسترش دهید. در این بخش چند گیاه دارویی را به شما معرفی می‌کنیم که کشت آنها در خانه نیز امکان پذیر است.

۱۰ گیاه دارویی که می‌توانید در خانه پرورش دهید

پرورش گیاهان دارویی در منزل

۱٫ آویشن

آویشن از جمله گیاهان چند ساله است که به دلیل داشتن ماده ای به نام تیمول، یک ضد عفونی کننده قوی محسوب می‌شود. این ماده مفید برای درمان سرفه های شدید ، سوء هاضمه، اسهال و گاز معده موثر است. این ادویه ی خوش بو از دیرباز در سراسر دنیا استفاده می‌شده است. این گیاه از طریق کاشت نشاء پرورش می‌یابد و به آبیاری روزانه در ماه‌های اولیه کاشت نیاز دارد.

۲٫ ریحان

ریحان به عنوان یکی از بهترین سبزیجاتی که می‌توان آنرا در کنار انواع غذاها مصرف کرد، معروف است. از ریحان به عنوان پادشاه گیاهان نام برده اند چرا که برگهای آن سرشار از خواص فراوان برای درمان بیماری ها است. از مواد معدنی و ویتامین های موجود در ریحان می‌توان به ویتامین k و آهن اشاره کرد که به درمان نفخ شکم، نداشتن اشتها، بهبود بریدگی و خراش کمک می‌کند. این گیاه در کاهش استرس موثر است و همچنین خاصیت ضد پیری دارد و به هضم غذا کمک میکند.

می‌توان ریحان را در کنار غذا و یا به عنوان دمنوش استفاده کرد. همچنین استفاده از برگ خرد شده آن در پماد می‌تواند برای درمان انواع بیماری مانند تب و دیابت موثر واقع شود. ریحان را به راحتی می‌توانید در آشپزخانه و یا باغچه از طریق بذر پرورش دهید و تنها نکته در مورد رشد آن، هرس کردن منظم و دادن کود مناسب است.

 ۳٫ سنبل الطیب

این گیاه سنتی پرخاصیت از دیرباز در چای و یا دمنوش ها استفاده می‌شده و به دلیل عطر خوشی که دارد می‌تواند روحیه ی شما را جلا دهد. مواد موجود درون این گیاه آن را برای کاهش استرس و سردرد، بهبود خواب و درمان مشکلات پوستی مناسب کرده است. این گیاه را می‌توانید به صورت دمنوش و یا روغن استفاده کنید همچنین می‌‌توانید برگهای آن را خشک کرده و بسوزانید تا عطر خوش آن را استشمام کنید. بهتر است بذر های سنبل الطیب را از یک جای مطمئن تهیه کنید تا بذر های جوان و کمتر از یکسال سن دراختیارتان قرار دهند. این بذر ها را در سینی نشاء بکارید و به نشاء تبدیل کنید و سپس در یک گلدان بکارید.

 ۴٫ فلفل قرمز

فلفل قرمز یکی از ادویه های تند غذایی است که از خاصیت سم زدایی بالایی برخوردار است و می‌توانید آن را در کنار غذا و یا داخل آن در هنگام پخت استفاده کنید. این گیاه دارویی اثرات بسیاری چون : افزایش متابولیسم، پاکسازی بدن، کاهش درد و کلسترول و … بر روی بدن دارد. برای تاثیر بهتر می‌توانید آن را از طریق بذر های آماده فلفل پرورش دهید و با استفاده از دستورات نگهداری که بر روی آنها درج شده است، یک گیاه فلفل قرمز سالم و زیبا داشته باشید.

۵٫ بابونه

این گیاه دارویی دارای غلظت بالایی از آنتی اکسیدان هاست و در درمان بسیاری از بیماریها مانند: سوء هاضمه، اضطراب و التهابات پوستی تاثیر دارد. خوردن یک چای بابونه قبل از خواب به شما برای داشتن آرامش بیشتر در خواب کمک می‌کند. همچنین میتوانید گلهای خشک شده بابونه را نیز بجوشانید؛ میتوان از بابونه درون سالاد هم استفاده کرد؛ بابونه در پاییز و بهار از طریق بذر کشت می‌شود و نور فراوان نقش عمده ای در گلدهی آن خواهد داشت.

۶٫ جعفری

جعفری گیاهی چند ساله است و مواد مغذی فراوانی دارد. داشتن آنتی اکسیدان زیاد و انواع ویتامین ها در این گیاه سبب شده است که برای دستگاه گوارش، تنفس و استخوان ها مفید باشد. از بین بردن نفخ شکم، بوی بد دهان و … از جمله خواص جعفری است. می‌توانید بذر جعفری را درون یک سینی آماده کاشت و یا گلدان کوچک بکارید و در زمان درست استفاده کنید.

۷٫ نعناع

نعناع از معروف ترین عطر دهنده های غذایی بشمار میرود، که حتی در انواع صنایع غذایی مانند آدامس ها، خمیردندان، انواع خوشبو کننده های دهان و یا مکان استفاده می‌شود. یک چای خوش طعم از این گیاه به خصوص برای مادران باردار، می‌تواند فواید زیادی چون : کاهش درد عضلانی و یا تهوع داشته باشد. نعنا نیز مانند بیشتر سبزیجات، با استفاده از بذر کاشته می‌شود و پس از چند هفته نگهداری روزمره، قابل برداشت است.

۸٫ مریم گلی

یکی از گیاهان مناسب برای کاهش سردرد و میگرن، مریم گلی است. جالب است بدانید نام انگلیسی این گیاه به معنای بهبودی است و همین امر نشان از دارویی بودن این گیاه دارد. از جمله فواید دیگر این گیاه می‌توان به : درمان التهاب دهان و گلو، تقویت حافظه و … اشاره کرد. می‌توانید آن را دم کرده و میل کنید و یا به صورت ادویه در غذاها از آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید از روغن آن در کاهش دردهای موضعی استفاده کنید.

۹٫ بادرنجبویه

گیاه بادرنجبویه یک گیاه دارویی همه کاره است و می‌توان از آن در کاهش اضطراب، درمان زخم، تبخال، نیش حشرات، نفخ شکم و … استفاده کرد. این گیاه چند ساله است و رشد سریعی دارد و از خانواده نعناعیان محسوب می‌شود. جالب است بدانید که برگ های این گیاه پشه ها و حشرات موذی را از خود دور می‌کنند و گلهای سفید و کوچک آن محبوب زنبورهای عسل است. یک لیوان از چای این گیاه همراه با لیمو یا بابونه می‌تواند در دمان معده و یا سردرد موثر باشد. کاشت این گیاه نیز از طریق بذر امکان پذیر است. به اینصورت که بذر ها را به مدت ۲۴ یا ۴۸ ساعت در آب خیس کرده و سپس در عمق ۱ سانتی متری خاک بکارید.

۱۰٫ رزماری

ویتامین و مواد معدنی موجود در رزماری فواید بسیاری برای بدن ما دارد. استفاده از رزماری برای تقویت و بهبود حافظه بسیار مناسب است چرا که این گیاه خارق العاده به تامین خون مورد نیاز بافتهای بدن کمک می‎کند. همچنین استفاده از آن به صورت دمنوش و چای معمول است و از روغن آن می‌توانید در درمان سردرد کمک بگیرید. پرورش رزماری از طریق قلمه بهتر از بذر است. اما می‌توانید آن را از طریق کاشت بذر نیز پرورش دهید.

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *