امروزه بسیاری از خانم ها با اینکه در آپارتمان زندگی می کنند به نگهداری از گل و گیاه علاقه زیادی دارند؛ گیاهان خانگی سر زنده و شاداب در فضای داخلی خانه نیازمند مراقبت دقیقی هستند، و گاهی اوقات از دست رفتن نشاط و زیبایی گیاهان خانگی به دغدغه همیشگی ما در منزل تبدیل میشود؛ پرورش و نگهداری گیاهان آپارتمانی معمولا آسان است، اما از آنجایی که گیاهان آپارتمانی رشد خود را از گلخانه ها و در شرایط ایده آل آغاز کرده اند، انتقال آنها به آپارتمان نیاز به توجه و مراقبت بیشتری دارد.

نگهداری گیاهان آپارتمانی

آبیاری کافی و نوردهی مناسب، مهم ترین اجزای مراقبت از گیاهان در فضای داخلی هستند، اما رطوبت و دما نیز نقش مهمی در رشد گیاه ایفا می کنند؛ مراقبت از اکثر گیاهان کار چندان دشواری نیست و همه‌ی ما می توانیم با کمی مطالعه و تلاش، شرایط مناسب برای گیاهان منزل مان را بشناسیم و برایشان فراهم کنیم؛ پیشنهاد میکنیم برای حفظ شادابی و به حداکثر رساندن عمر مفید گیاهان این توصیه های عمومی را که در این بخش آورده ایم مطالعه بفرمایید و از پرورش گیاهان آپارتمانی خود و زیبایی آنها لذت ببرید.

اصول نگهداری گیاهان آپارتمانی

تقویت گلهای آپارتمانی چیزی نیست جز فراگیری اصول نگهداری گلهای آپارتمانی؛ بهتر است بدانید ارتباط مستقیمی بین استفاده بهینه از کود آپارتمانی و رشد سریع گیاهان آپارتمانی وجود دارد؛ گیاهان گرمسیری در محیط های گرم و مرطوب رشد می کنند، در حالی که گیاهان کاکتوسی و گیاهان آبدار، آب و هوای گرم و خشک را ترجیح می دهند. با مطالعه و رعایت این نکات مهم و کلیدی به بهترین شکل ممکن از گیاه مورد علاقه تان نگهداری کنید:

هوای تازه، اصل مهم در نگهداری گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی به هوای تازه نیاز دارند بنابر این لازم است برای نگهداری گیاهان آپارتمانی پنجره ها را باز کنید و اجازه دهید تا اکسیژن تازه به فضای ساختمان وارد شود. رسیدن اکسیژن کافی به گیاهان آپارتمانی سبب استحکام ساقه ی گیاه شده و رنگ برگ های آن را شاداب می کند؛ حداقل یکبار در روز نفس گلها و گیاهان آپارتمانی خود را تازه کنید! نزدیک های صبح پنجره را باز بگذارید تا هوای تازه وارد خانه شود. این مسئله موجب شادابی و تقویت گلهای آپارتمانی شما خواهد شد.

نور کافی برای نگهداری گیاهان آپارتمانی

یک مورد بسیار مهم در رابطه با انواع گلهای آپارتمانی و روش نگهداری آنها، نور کافی است. هیچ گیاهی، حتی بهترین گلهای آپارتمانی هم بدون نور خورشید نمی‌­توانند دوام بیاورند؛ زیرا نور خورشید در ساخت سبزینه ی گیاهان نقش مهمی دارد! پس حتما گیاهان را در مکانی بگذارید که نور کافی به آنجا برسد.

البته همه ی گیاهان به نور یکسان خورشید احتیاج ندارند و برخی به نور کمتر نیاز دارند، قرار دادن این گیاهان در برابر نور مستقیم خورشید سبب رنگ پریدگی، زردی و یا خشکی گیاه می شود. پس در نگهداری گیاهان آپارتمانی، باید نور به صورت غیر مستقیم به گیاه بتابد. هر گیاهی به نوری متفاوت نیاز دارد؛ قرار دادن یک گیاه جلوی یک پنجره ممکن است به اندازه کافی نور را جذب کند، اما برخی از گیاهان آپارتمانی نیاز به نور متفاوتی برای رشد دارند.

 این مسئله برای گلهای آپارتمانی سایه دوست نیز صدق می­‌کند. راز نگهداری گلهای آپارتمانی سایه دوست این است که نباید آنها را مستقیما در برابر نور خورشید قرار داد. سایر گیاهان آپارتمانی نیز نباید در تمام روز مستقیما در برابر آفتاب باشند؛ وگرنه رنگ‌شان می‌پرد و خشک می‌شوند.

آبیاری گیاهان آپارتمانی

همان‌طور که اصول نگهداری گیاهان آپارتمانی میزان مناسبی از نور را برای انواع گلهای آپارتمانی و روش نگهداری آنها یادآوری می‌کند؛ برای میزان آبیاری نیز توصیه مشابهی دارد. آب دادن به میزان زیاد و در فواصل کوتاه نه تنها باعث تقویت گلهای آپارتمانی نمی­‌شود؛ بلکه موجب گندیدن و از بین رفتن آنها نیز می‌شود. خاک گلدان باید مرطوب نگه داشته شود، اما خیس نشود! به طور مثال بهتر است بین دو آبیاری گیاهان آبدار و گوشتی، خاک آنها خشک شود.

راز نگهداری گلهای آپارتمانی، به آبیاری مناسب ختم نمی‌شود؛ نکته مهم دیگر ایجاد یک یا چند سوراخ در زیر گلدان است! حتما زیر گلدان انواع گلهای زینتی و آپارتمانی خود را سوراخ کنید تا هوا در خاک جریان، و ریشه ها امکان تنفس داشته باشند.

توجه داشته باشید، آب دادن کمتر از حد و همچنین آبیاری به گونه‌ای که آب از گلدان سرریز شود نیز برای گیاهتان مشکلاتی ایجاد خواهد کرد. این عمل نمک‌هایی را ایجاد می‌کند که مانع تقویت گلهای آپارتمانی و رشد آنها می­‌شود.

علائم کم آبی گیاه عبارتند از:

  • رشد آهسته برگ
  • برگ های نیمه شفاف
  • ریختن زودرس گل ها و برگ ها
  • لبه های قهوه ای، زرد یا کج شده برگ ها

علائم پر آبی گیاهان آپارتمانی:

  • قارچ و یا کپک روی سطح خاک
  • ریشه های قهوه ای نرم (شاید بوی زننده) در ته گلدان
  • ماندن آب در کف ظرف
  • برگ هایی با لکه های قهوه ای پوسیده

خاک مناسب برای پرورش گیاهان آپارتمانی

در نگهداری از گلدان های خانگی باید به خاک آن توجه ویژه ای داشت، بهتر است خاکی انتخاب شود که با مقداری ماسه نیز ترکیب شده باشد. فشرده کردن خاک گلدان اشتباه است زیرا همانطور که در بالا اشاره کردیم، وجود منافذ جزیی برای جریان هوا و رسیدن اکسیژن به قسمت های مختلف خاک ضروری است.

بعد از مدت معین باید گلدان تعویض گردد؛ این مدت زمان برای گیاهان مختلف متفاوت است؛ اما به طور کلی زمانی که ریشه ها به سوراخ های ته گلدان رسیده باشند، باید گیاه را به گلدان بزرگ تری منتقل کنید؛ همچنین بعد از حدود شش یا هفت ماه به دلیل آن که گلدان مواد مغذی خود را از دست داده، نیاز است تا گلدان جدیدی را انتخاب کنید. با توجه به رشد گیاه در این مدت بهتر است گلدان جدید از گلدان قبلی کمی بزرگتر باشد.

نحوه کوددهی گیاهان آپارتمانی

همانطور که میدانید با هر بار آبیاری گیاه، مقداری از مواد مغذی خاک از گلدان خارج می شود؛ برخلاف گیاهانی که در باغ و باغچه های خارج از منزل زندگی می کنند، گیاهان آپارتمانی منبع منظمی از تامین غذای مغذی ندارند مگر اینکه آن ها را به طور منظم کوددهی کنید؛

کوددهی هر ماه یک بار، برای زمانی که گیاهان گلدار در حال رشد هستند، عالی است. در طول زمستان، زمانی که گیاهان راکد یا به طور کلی زیاد رشد نمی کنند، دادن کودهای شیمیایی را می توان متوقف کرد. ریزش برگ های گیاه، رشد ضعیف و یا رنگ زرد را نشان می دهد، در اینجا ممکن است گیاه به کود بیشتری نیاز داشته باشد؛ البته ممکن است به نور بیشتر یا کم تر و یا آب نیاز داشته باشد، پس قبل از کوددهی، زمانی را صرف تجزیه و تحلیل تمام شرایط گیاه کنید. افزودن کود شیمیایی در زمانی که یک گیاه به آن نیاز ندارد، می تواند شرایط را بدتر کند.

پیشنهاد ویژه روکالبا: کود مخصوص انواع گیاهان آپارتمانی و گلهای فصلی و زینتی

نکته: اگر گیاهتان پژمرده میشود، ابتدا آبیاری را امتحان کنید و سپس کودهی را انجام دهید.

دما و رطوبت مورد نیاز برای نگهداری گیاهان آپارتمانی

یکی دیگر از اصول نگهداری گلهای آپارتمانی، پرورش آنها در دمای مناسب است. به‌طور کلی انواع گلهای زینتی از جمله گلهای آپارتمانی سایه دوست و… را باید در دمای استاندارد ۲۲ الی ۲۵ درجه سانتی‌گراد نگهداری کرد. این دما برای نگهداری گلهای آپارتمانی در زمستان نیز صدق می‌کند. دماهای مغیر و پایین بهترین گلهای آپارتمانی را هم از پا درمی‌آورد و آنها را پژمرده می‌کند.

در فصل زمستان و گرم کردن خانه، میزان رطوبت خانه کاهش پیدا می کند و کمبود رطوبت خود را به صورت قهوه ای شدن نوک برگ گیاهان نشان میدهد!

نگهداری گیاهان آپارتمانی به هنگام سفر

آبیاری گیاهان به هنگام مسافرت، موضوع مهمی است که باید برای آن راه حلی در نظر بگیرید. ساده‌ترین راه حل این است که از فرد مورد اعتمادی بخواهید که گیاهان‌تان را آبیاری کند اما اگر چنین امکانی ندارید، راه حل‌های زیر را امتحان کنید:

  • تمامی گلدان‌ها را کنار یکدیگر قرار بدهید؛ با این کار رطوبت شان تا مدت بیش تری حفظ می‌شود و دیرتر تشنه می شوند.

توجه: اگر گیاهان تان با جابه جایی آسیب می بینند، آن ها را جا به جا نکنید.

  • میتوانید با خلاقیت خودتان یک سیستم آبیاری قطره چکانی طراحی کنید. استفاده از ظرف آب مرکزی و قراردادن رشته های کاموا در آن و گلدان ها هم یکی از روش های خلاقانه است که به روش فیتیله ای معروف است.
  • استفاده از بطری نوشابه، سوراخ کردن بدنه و قرار دادن آن در هر گلدان هم روشی دیگر است.
  • راه دیگر این است که گلدان ها را در ظرف بزرگی از آب بگذارید که تا نیمه پر از آب شده است، به طوری که کف گلدان ها در آب قرار بگیرد. با این روش، آب از زیر گلدان به خاک و ریشه‌ها جذب می شود و گیاه تا مدت طولانی شاداب می‌ماند.

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *