کود اوره

اوره، یکی از انواع کودهای نیتروژن دار است، که قیمت مناسب دارد و نسبت NPK (نیتروژن . فسفر . پتاسیم) در آن برابر با ۰-۰-۴۶ است؛ اوره به صورت طبیعی در بدن انسان و حیوانات تولید می‌شود، اما با این حال، اوره مصنوعی نیز توسط آمونیوم غیرهیدرات، تولید میشود؛ کود اوره می‌تواند بیشترین مقدار نیتروژن را با کمترین قیمت در اختیار کشاورزان قرار دهد، بیشتر از ۹۰ ٪ از تولید اوره در دنیا، به منظور استفاده به عنوان کودهای شیمیایی حاوی نیتروژن است؛ هنگام استفاده از این کود در خاک باید مراقب بعضی از نکات باشید، تا از طریق واکنش‌های شیمیایی، نیتروژن از بین نرود؛ در ادامه ی این بخش به فرایند ساخت کود اوره، نحوه مصرف، مزایا و معایب استفاده از این کود را بصورت کامل باهم بررسی خواهیم کرد…

نام های دیگر اوره از جمله: آمید از کربونیک اسید , کاربامید , کاربامیدیک اسید , کاربونیل دی آمید , کاربونیل دی آمید , کاربونیل دی آمین ,carbonyl diamide, carbonyldiamine, diaminomethanal, diaminomethanone

 

فرآیند ساخت کود اوره

اوره زمانی تولید میشود که دی اکسیدکربن با آمونیاک غیرهیدرات واکنش می‌دهد؛ این فرآیند تحت فشار بالا و در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد اتفاق می‌افتد؛ اوره‌ای که از این فرآیند بدست می‌آید، فرآوری شده تا به‌ شکل دانه‌های جامد به‌ نام پریل درآید؛ اوره خشک کاملاً در آب محلول است و تا زمان مصرف، باید دور از رطوبت نگهداری شود.

نحوه مصرف کود اوره

هنگامی که اوره روی سطح خاک قرار میگیرد، طی یک فرآیند شیمیایی، بی‌کربنات آمونیوم تبدیل می‌شود، و آمونیوم تبدیل به گاز می‌شود؛ اگر از این گاز محافظت نشود، از بین خواهد رفت؛ این بدان معناست که برای حداکثر کارایی این کود، باید با خاک مخلوط شود؛ برای رسیدن به این هدف دو روش وجود دارد:

  • یا باید اوره روی سطح خاک پخش شود و سپس فوراً با خاک به‌خوبی شخم زده شود
  • یا اینکه اوره مستقیماً در داخل خاک تزریق گردد.

در روش دوم می‌توان اوره را روی سطح خاک پخش کرد و سپس با یک آبیاری سنگین، اوره‌های محلول را به بخش‌های پایینی خاک هدایت نمود.

مزایا و معایب استفاده از اوره

از مزایای استفاده از کود اوره میتوان به این موارد اشاره کرد:

  1. اوره می‌تواند بیشترین مقدار نیتروژن را با کمترین قیمت در اختیار خاک و کشت قرار دهد؛
  2. این ماده به‌ سادگی انبار می‌شود و در دراز مدت خطر آتش‌سوزی ندارد.
  3. اوره را می‌توان یا به تنهایی استفاده کرد یا با کودهای دیگر مخلوط نمود.
  4. برای گیاهانی که در خاک‌های اسیدی بهتر رشد می‌کنند، کود اوره از بهترین گزینه‌هایی است که موحب اسیدی‌شدن خاک می‌شود.
  5. در کشت محصولاتی چون ذرت، توت فرنگی و سایر گیاهانی که به نیتروژن بالایی نیاز دارند، کود اوره قادر است مقادیر بالایی از نیتروژن را فوراً در اختیار گیاه بگذارد.

استفاده از این کود معایبی نیز داردکه از جمله آنها:

  1. پس از واکنش‌های شیمیایی که با مصرف اوره در خاک ایجاد می‌شوند، مراقبت‌های ویژه‌ای باید صورت گیرند تا آمونیوم تبخیر نشود. این امر برای کشاورزانی که در مزارع بزرگ کشت می‌کنند، مشکل‌ساز می‌شود.
  2. قابلیت انحلال بالای اوره باعث می‌شود که انبار نمودن آن ضرورتاً به‌حالت خشک صورت گیرد.

جهت اطلاع از قیمت و سفارش کود و مواد مغذی گیاهان به بخش فروش انواع کود و مواد مغذی فروشگاه روکالبا مراجعه نمایید

نکات مهمی که در مصرف کود اوره باید توجه کنید:

۱٫ وجود ناخالصی‌ها و استفاده نادرست از کود اوره موجب آسیب به گیاهان می‌شود

یکی از ناخالصی‌های رایج در کود اوره بورت (C2H5N3O2) است. این ماده در خاک تجزیه می‌شود اما این فرآیند مدت زمان طولانی نیاز دارد. از سوی دیگر، در طول فرآیند تجزیه، این ماده برای گیاه مسموم‌کننده است. مشابه سایر منابع نیتروژن، اوره نیز به‌خودی خود می‌تواند به گیاهان آسیب بزند: نیتروژن ممکن است جوانه‌زنی بذر را از بین ببرد یا این فرآیند را کاملاً متوقف کند. همچنین مقدار زیاد نیتروژن سبب «سوختگی» محصولات می‌شود.

۲٫ باکتری‌های موجود در خاک موجب تجزیه اوره می‌شوند

اولین گام برای اینکه نیتروژن موجود در اوره (CH4N2O) برای گیاه قابل جذب باشد، آن است که این ماده تبدیل به آمونیاک (NH3) یا یون‌های آمونیوم (NH4+) و یون‌های بی‌کربنات (HCO3−) شود. به‌طور طبیعی، باکتری باکتری اکسیدکننده آمونیاک (AOB)، این فرآیند را به‌کمک آنزیم اوریاز (Urease) سرعت می‌بخشد. بنابراین، در طی فرآیندی به‌نام «ترکیب‌با‌نیتروژن»، آمونیاک اکسید‌ می‌شود و نیتریت تولید می‌گردد. باکتری اکسید‌کننده نیتریت (NOB)، نیتریت را اکسید می‌کند و نیترات بدست می‌آید. دو ترکیبی از نیتروژن که بیشترین قابلیت جذب توسط گیاه را دارند، آمونیوم و نیترات هستند.

۳٫ اوره روی pH خاک اثر می‌گذارند

در طول فرآیند نیتروژن‌دار کردن، تعداد یون‌های آزاد نیتروژن (H+) در خاک افزایش می‌یابد، در نتیجه خاک اسیدی می‌شود. به‌علاوه، وقتی گیاهان یون‌های آمونیوم را جذب می‌کنند (NH4+)، یون‌های هیدروژن را در محیط خاک آزاد می‌نمایند. در نتیجه، باید به‌کمک ترکیباتی چون کربنات کلسیم مؤثر (ECC) میزان اسیدیته اضافی خاک را از بین برد و خاک را به‌حالت خنثی نزدیک کرد.

۴٫ رشد سالم گیاهان به کیفیت وابسته است، نه کمیت!

همانگونه که بالا اشاره شد، مقدار زیاد کود اوره، یا به عبارتی، مقدار زیاد نیتروژن روی گیاه اثرات منفی دارد. همچنین این موضوع روی محیط پیرامون نیز اثرات منفی می‌گذارد: نیتروژن در آب قابلیت حرکت بالایی دارد، نشت این ماده از آب‌های مناطق کشاورزی به سایر آبراهه‌ها می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین، اگرچه کودهای اوره با آب‌وهوا سازگار هستند و از لحاظ اقتصادی مناسبند، در هنگام استفاده باید دقت زیادی به‌خرج داد تا اولاً بیشترین کارایی را از آنها دریافت نمود و ثانیاً کمترین اثر مخرب بر محیط‌زیست وارد کرد. استفاده هوشمند از ادوات کشاورزی منجر به بهترین نتایج می‌شود.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *