بهترین کود برای رشد درختان میوه

افرادی که به طور جدی در زمینه کشاورزی و باغداری فعالیت دارند، اغلب به دنبال راهی هستند که بتوانند زمینی پربار، و محصولی باکیفیت و سالم داشته باشند؛ با توجه به هزینه های بالای تامین سلامت درختان، باغداران تلاش میکنند تا از ابتدا بهترین مواد معدنی و ابزار لازم را برای کاشت و برداشت مصرف کنند، تا محصول سریع تر و با کیفیت بالایی به مرحله نهایی برسد؛ و به دنبال یافتن بهترین کود برای رشد درختان میوه هستند، چرا که ممکن است زمانی در فصل رشد درختان، نیاز به اعمال برخی از انواع کودها باشد تا سریع تر بتوان نتیجه را شاهد بود؛ این مسئله بسیار مهم است که کود مناسب درختان میوه در زمانی اعمال شود که رشد رویشی و زایشی درخت تسریع شده و بتوانید نهایتا میوه هایی بزرگ و با کیفیت به دست بیاورید.

یکی از راه‌های مناسب برای این فرایند، انتخاب بهترین و مناسب ترین کودها برای محصول و زمین باغ است. در ادامه این بخش شما را با بهترین کودهایی که برای رشد سریع درختان میوه مناسب هستند، آشنا خواهیم کرد؛ همراه ما باشید…

بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه چیست؟

آنچه که سبب میشود گیاه در کوتاه ترین زمان بیشترین رشد را داشته باشد، وجود عناصر غذایی ضروری و به ویژه عناصر پر مصرف برای درخت است؛ باید برحسب آزمون خاک، موجودی بستر کشت و البته نیاز گیاه، کود مناسب درختان میوه را در زمان مناسب تهیه و استفاده کنیم؛ توجه داشته باشید که بهترین کود برای رشد سریع درختان زمانی می تواند کارایی مطلوب خود را نشان دهد، که در زمان درست اعمال شود! در این میان بایستی از کودهایی استفاده نمایید، که باعث شود میزان برگ و بافت سبزینه درخت افزایش یابد؛ در نتیجه این روند، تولید مواد خوراکی در درختان بالا رفته و در آینده محصول بیشتری نیز خواهید داشت؛ بر اساس مطالعات انجام شده و باتوجه به نکاتی که اشاره کردیم، در ادامه چند نمونه از بهترین و کارآمدترین این کودها را به شما همراهان عزیز معرفی خواهیم کرد؛

برای رشد سریع درختان میوه کود شیمیایی بهتر است یا حیوانی؟

اولین و مهمترین دغدغه‌ ی اکثر باغداران هنگام تهیه کود مناسب محصول، قرار گرفتن در دوراهی انتخاب میان کود حیوانی و کود شیمیایی است؛ این موضوع را می‌توان یکی از تاثیرگزارترین عوامل رشد نهایی محصولات دانست؛ با وجود اینکه اغلب از معایب کود شیمیایی برای زمین کشاورزی و محصولات میشنویم، اما باید بگوییم، این کودها چندان هم بلا استفاده و بدون مزیت نیستند!

درحقیقت، کودهای شیمیایی و طبیعی می‌توانند با توجه به جنس خاک و متناسب با محصول انتخاب شوند، و هردو انتخاب مناسبی برای شرایط متفاوت باشند؛ گاهی برای افزایش محصول برخی بذرها در یک نوع خاک، نباید از کود طبیعی استفاده کرد! به همین دلیل، توصیه میکنیم همانطور که برای پیدا کردن ابزار مناسب باغداری وقت زیادی را صرف می‌کنید، برای شناخت خاک و کود مناسب برای محصول نیز زمان بگذارید و سپس تصمیم بگیرید که آیا کود طبیعی برای محصول شما مناسب است یا کودهای شیمیایی.

بهترین کود برای رشد درختان میوه

بهترین کودهای شیمیایی برای رشد درختان میوه

همانطور که اشاره کردیم، کودهای شیمیایی با توجه به نوع محصول و خاک زمین زراعی، می‌توانند بهترین انتخاب برای مواد مورد نیاز درختان باشند؛ در حقیقت این مواد با در اختیار گذاشتن مواد معدنی و آلی، زودتر از موعد، درختان را بارور میسازند. بنابراین شناخت انواع کود به شما کمک خواهد کرد که محصولی مناسب داشته باشید؛

۱٫ کودهای نیتراته (نیتروژنه)

درباره استفاده از کودهای نیتراته در کشاورزی، نظرات ضد و نقیضی وجود دارد؛ با این حال تحقیقات نشان داده است که کودهای آمونیوم نیترات بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه است! این کود می‌تواند با ایجاد فرایندهای شیمیایی در خاک، نیتروژن و گوگرد آزاد کند؛ اما توجه داشته باشید، این کود می‌تواند با قرار گرفتن در خاکی با میزان اسید بالا، واکنش متفاوتی نشان داده و باعث از بین رفتن بافت خاک در انتهای ریشه شود! بنابراین باید قبل از خرید این کود، ph خاک را به دقت اندازه‌گیری کنید؛ کود اوره از بهترین کود های نیتروژنه محصوب میشود.

نکته ای که باغداران باید درنظر داشته باشند، این است که اگر چه نیتروژن به عنوان بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه شناخته شده است اما اگر در زمان صحیح از آن استفاده نگردد، نتیجه عکس خواهد داشت!

نیتروژن به ویژه در هنگام شروع رشد درختان مانند فصل بهار، باعث جذب مواد مغذی در محصول می‌شود و نتیجه این فرایند رشد بهتر میوه‌ها خواهد بود؛ اما برای مثال اگر از این کود در فاز زایشی و به هنگام تشکیل شکوفه ها استفاده شود، باعث میشود که درخت شما همچنان به رشد رویشی ادامه داده و تشکیل شکوفه ها به تاخیر بیافتد؛ در چنین حالتی درخت باردهی کمی خواهد داشت!

بعد از آنکه محصول به اندازه متناسبی از رشد رسید، باید مقدار کود را کاهش داده و یا مصرف آن را متوقف کنید. در این زمان می‌توانید با اقداماتی مانند آبیاری به موقع، هرس و سم پاشی اصولی از سلامت و کیفیت محصولات محافظت کنید.

بهترین کود شیمیایی برای رشد سریع درختان میوه

۲٫ کودهای آهن

میتوان گفت آهن مهم‌ترین ماده برای ایجاد کلروفیل و سبزینه در ساقه‌ها است، و بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه کودهایی است که حاوی آهن باشند؛ به طور کلی آهن در تمام مراحل رشد گیاه ممکن است لازم گردد؛ بدون وجود مقدار کافی آهن، محصول درخت به خوبی رشد نمی‌کند، و یا محصول بدون استفاده‌ای خواهد بود؛ به همین دلیل است که بسیاری از باغداران در هنگام رشد درخت و ابتدای فصل رویش محصول، کود آهن را برای جلوگیری از این مشکلات استفاده می‌کنند؛

از کود آهن، میتوانید با توجه به نیاز گیاه در زمان‌های مختلف استفاده کنید؛ اما بهترین زمان برای مصرف آن، اواسط بهار و اوایل تابستان است؛ رفع کمبود آهن گیاهان، میتواند تا حد زیادی از زرد شدن برگ‌ها نیز جلوگیری کند؛

۳٫ کود پتاس (موثر در کیفیت میوه)

به هنگام خرید لوازم باغبانی از فروشگاه‌های مخصوص، احتمالا متوجه شده اید که پرفروش‌ترین کودها برای درختان میوه، کودهای پتاس هستند؛ کود پتاس در حقیقت  همان کود دارای پتاسیم است که در بعضی موارد با دیگر مواد معدنی ترکب شده و یکی از مهم‌ترین نیازهای گیاهان به شمار می‌آید؛

اگر به دنبال یک باغ پربار با محصول باکیفیت هستید، پیشنهاد میکنیم کود پتاس را انتخاب نمایید؛ این کود، علاوه‌ بر تامین پتاسیم موردنیاز گیاه، خاک را در برابر سرما و فرسایش و محصولتان را در برابر آفت محافظت خواهد کرد؛ و در حقیقت یک بستر امن و استاندارد را برای رشد میوه در باغ ایجاد خواهد کرد.

کود شیمیایی برای کیفیت بهتر میوه ها

۴٫ کود کلسیم (جلوگیری از سوختن شکوفه ها)

مردگی بافت حاشیه برگ‌ها، پوک شدن بافت داخلی و غیرعادی شدن شکل میوه‌ها و همچنین سرمازدگی آنها، ازجمله نشانه‌هایی است که نشان میدهد محصول باغ دارای کمبود کلسیم است؛ کود کلسیم یک اصلاح کننده خاک و ماده‌ای مغذی به ویژه برای درختان میوه است؛ سیب، هویج، کرفس، گیلاس، مرکبات، هلو و گوجه فرنگی از جمله محصولاتی هستند که برای رشد بهتر به این کود نیاز اساسی دارند!

قبل از استفاده از این کود می‌توانید کمی خاک پای درخت را جابجا کنید تا گردش هوا در لایه‌های زیرین ایجاد شود و استفاده از کود نتیجه بخش تر باشد.

بهترین کودهای حیوانی برای رشد درختان میوه

کودهای حیوانی (دامی) نیز مانند کودهای شیمیایی، میتوانند یک منبع تغذیه‌ای بسیار قوی برای رشد بهتر درختان میوه باشند؛ با این حال در میان انواع کود، کود اسب بالاترین منابع مورد نیاز درخت را در خود جای داده است؛ این کود سبک، گرم و خشک است و به سرعت تخمیر می‌شود، به همین دلیل جذب ساده‌تری برای درختان دارد. بعد از آن کود گوسفند و سپس کود گاو می‌توانند در رشد سریعتر و باکیفیت‌تر درختان میوه موثر باشند.

بهترین کود حیوانی برای رشد سریع درختان میوه

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات در مورد چند عنصر فوق، نقش کلیدی در سبزینگی گیاه دارند و هر چقدر سبزینگی بیشتر باشد میزان غذاسازی نیز بالاتر میرود و گیاه میتواند تمامی مواد آلی مورد نیاز خود را ساخته و به سرعت رشد کند. پس باید توجه داشت برای رشد سریع‌تر گیاه باید کودی تهیه شود که بتواند این عناصر را در اختیار گیاه قرار دهد همچنین میتوان از کودهای محرک رشد طبیعی مانند کود جلبک دریایی استفاده کرد که دارای هورمون‌های طبیعی گیاهی هستند و تاثیر چشمگیری در رشد آن‌ها دارند.

جهت اطلاع از قیمت و سفارش کود و مواد مغذی گیاهان به بخش فروش انواع کود و مواد مغذی فروشگاه روکالبا مراجعه نمایید

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *