ساخت تراریوم

این روزها داشتن هرنوع گیاه و سبزه ای ، باعث تغییر حال و هوای منزل شما می شود؛ تراریوم این باغ شیشه ای جذاب، امروزه طرفداران زیادی دارد؛ تراریوم یا همان باغ شیشه ای، تشکیل شده است از گیاهی که در محیط شیشه ای باز یا بسته نگهداری شده و رشد می کند؛ این گیاهان به نوعی طبیعت را به خانه شما آورده و حس حضور در طبیعت سرسبز را به شما القا می کنند؛ تراریوم محیط مرطوب و مناسبی برای رشد انواع گیاهان فراهم میکند؛ اگر می‌خواهید گلخانه‌ای مینیاتوری داشته باشید، به جای چند گلدان کوچک با گل‌های متفاوت، با ساخت تراریوم یا باغ شیشه ای این زیبایی و طراوت را به محیط خانه خود هدیه دهید؛

در ادامه این بخش به آموزش کامل مراحل ساخت تراریوم میپردازیم؛ پیشنهاد میکنیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی بفرمایید…

 

ساخت تراریوم در منزل

هدف از ساخت تراریوم، خلق یک فضای جنگل گونه اما بسیار کوچک است؛ در ساخت تراریوم دنبال آن هستیم که بتوانیم در حباب های شیشه ای چندین گیاه را در کنار هم داشته باشیم، به گونه ای که گویا یک جنگل را کوچک کرده ایم و در داخل آن حباب شیشه ‌ای قرار داده ایم؛ درست کردن یک تراریوم نه تنها کار سختی نیست بلکه جالب و لذت بخش هم هست، چون شما می توانید گیاه، ظرف شیشه ای و تزیینات آن را به سلیقه ی خودتان انتخاب کنید و در آخر از تراریوم ساخته ی دست خودتان و زیبایی آن لذت ببرید.

دقت داشته باشید که تراریوم یک فضا کوچک است که در آن چرخه آب اتفاق خواهد افتاد؛ یعنی قرار است تمام آنچه در آسمان و زمین همراه با گردش آب می بینیم، حالا در یک فضای حبابی شکل شیشه ‌ای شبیه سازی کنیم. پس این ماجرا کاملاً با کاشتن یک نهال و یا گیاه در گلدانی ساده متفاوت خواهد بود؛ برای این منظور نیاز است که نهال هایی کوچک داشته باشید. از چندین گیاه در داخل تراریوم خود استفاده کنید؛ اما آن را خیلی شلوغ نکنید!

وسایل مورد نیاز برای ساخت تراریوم

ظرف شیشه ای مناسب

اولین مرحله انتخاب فضایی برای خلق جنگل فانتزی شما می باشد. غالبا برای ساخت تراریوم از ظروف شیشه ای و یا حباب های بزرگ شیشه ‌ای استفاده می ‌شود و البته انتخاب ظرف بسته به نوع گیاه و یا تعدادی که می خواهید بکارید، دارد. از این رو بهتر است در اندازه ظرفی که انتخاب می کنید دقت لازم را به خرج دهید؛ ترجیحا ظروفی با دهانه ی باز انتخاب نمایید، که کار کشت گیاه و رسیدگی به آن ساده تر باشد؛

قبل از هر اقدامی در ساخت تراریوم و کاشت گیاهان، لازم است که محیط ظرف عاری از هر گونه میکروب و یا عوامل قارچی باشد. پس لازم است تا محیط داخل ظرف را با آب و صابون به خوبی بشویید و از هر گونه آلودگی در فضای داخل ظرف اطمینان حاصل کنید.

بستر مناسب برای گیاه

که به ترتیب شامل پوکه معدنی ، ذغال فعال و خاک مناسب گیاه هست؛ در اینجا پوکه معدنی به عنوان زهکش با هدف جذب آب اضافه گیاه و تنظیم رطوبت مورد نیاز استفاده می شود؛ ذغال فعال هم نقش تسویه کننده هوا و خاک تراریوم را دارد و از ایجاد بوی نامطبوع جلوگیری میکند.

خاک مناسب

که بستگی به نوع گیاه انتخابی شما دارد؛ اگر دوست دارید از گیاهان آپارتمانی استفاده کنید توجه داشته باشید که خاک گیاهان آپارتمانی رطوبت بیشتری نیاز دارند؛

ترکیب کوکوپیت ، پرلیت و پیت ماس برای این نوع گیاه ها مناسبتر هستند؛ اگر هم به دسته ی کاکتوس ها علاقمند هستید خاک مخصوص کاکتوس استفاده نمایید.

به این نکته توجه داشته باشید که برخلاف گیاهان آپارتمانی، کاکتوس ها از رطوبت فراری هستند؛ پس در بازه های زمانی طولانی تری به آبیاری نیازمندند.

بنابراین انتخاب بهتری برای آن دسته از دوستانی است که کمتر حوصله رسیدگی به گل و گیاه را دارند.

مراحل ساخت تراریوم

  • حالا که ظرف مورد نظر خود را کاملا پاکیزه و آماده کردید، وقت آن است که شروع به ساخت تراریوم کنید؛ برای این مرحله ابتدا مقداری شن به اندازه ۱٫۵ الی ۲٫۵ سانتیمتر در کف ظرف بریزید؛ این لایه از شن قرار است عملیات زهکشی در جنگل فانتزی شما را به انجام برساند؛
  • در مرحله بعد لازم است یک فیلتر طبیعی در خاک جنگل خود مدفون سازید، این فیلتر را همراه با زغال چوب (زغال فعال) به مقدار اندک در حد ۲ الی ۳ قاشق غذاخوری خواهید داشت، زغال مذکور را بر سطح شن که در مرحله قبل آماده کرده ‌اید، بپاشید؛ به این ترتیب می توانید رطوبت زائد و یا بوی نامطبوع را در فضای تراریوم جذب نمایید.
  • حالا که زیرسازی های جنگل خود را به انجام رسانده اید، لازم است که خاک را فراهم آورید. خاک گلکاری، خاک بسیار مناسبی است؛ به مقدار یک چهارم از عمق ظرف را با این خاک پر کنید.
حالا می رسیم به قسمت جذاب ساخت تراریوم؛ کنار هم قرار دادن گیاه های انتخابی
  • با کمی خلاقیت می توانید از ظرف شیشه ای انتخابی تان یک باغ مینیاتوری زیبا بسازید؛ بعد از آماده سازی بستر گیاه لازم است به تعداد گیاهانی که دوست دارید در فضای ظرف شیشه ای بکارید حفره هایی در خاک ایجاد نمایید؛ بعد از جداسازی گیاه از خاک اضافی آن ها را با دقت در ظرفتان قرار دهید و کناره هایشان را با خاک پر کنید. (درنظر داشته باشید گیاهانی را برای کنار هم قرار گرفتن در یک تراریوم انتخاب کنید که شرایط نگهداری تقریبا مشابهی داشته باشند)
  • یکی از جلوه های زیبا در ساخت تراریوم داشتن یک محیط کاملاً تصادفی است؛ پس بهتر است قرارگیری گیاهان در جنگل فانتزی ما در یک سطح نباشد؛ شما می ‌توانید خاک را به شکل تپه ‌ای و یا شیب دار در سطح ظرف شیشه ایی که دارید، پخش کنید؛ به این ترتیب بعدا که گیاهان را در فضای تراریوم می کارید و آنها رشد می کنند، فضایی طبیعی تر و جنگلی شکل تر برای شما خلق خواهند کرد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *