به گیاهانی که می ‌توانند بدون نیاز به خاک و یا آب، با ریشه هایی که در هوا هستند، رشد کنند، گیاهان هوازی گفته میشود! گیاهان هوازی، گیاهان هیجان انگیز و جالبی هستند که می‌توانند بدون خاک رشد کرده و همه‌ی مواد مغذی و آب مورد نیاز خود را از طریق برگ هایشان تامین کنند؛ این گیاهان از ریشه ی خود تنها برای چسبیدن به سنگ، زمین، تنه درختان و… استفاده می‌کنند؛ در طبیعت این گیاهان را می توانید در بستر هایی مانند شکاف سنگ ها پیدا کنید، بیش از ۶۵۰ انواع گیاهان هوازی وجود دارد که بومی مرکز و جنوب آمریکا و مکزیک هستند؛در این بخش شما عزیزان را با گونه های مختلف گیاهان هوازی آشنا کرده و نحوه صحیح پرورش و نگهداری از آنها ا بهم بررسی خواهیم کرد؛

اگر شماهم علاقه مند به نگهداری از این گیاهان جذاب شده اید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید…

روش صحیح نگهداری گیاهان هوازی

پرورش گیاهان هوازی بسیار آسان است، چرا که آنها به مراقبت زیادی احتیاج ندارند؛ میتوان گفت این گیاهان حتی با وجود بی توجهی شما نیز می‌توانند به رشد خود ادامه دهند؛ عمده گیاهان هوازی، شرایط زیست مطلوبی در آب و هوا های معتدل دارند. از این رو اگر در محیط با یخبندان مواجه نباشند، مادامیکه می ‌توانند از رطوبت محیط بهره ‌مند شوند، به خوبی رشد خواهند کرد.

شرایط آفتابی و کاملا روشن، فضایی ایده آل برای پرورش گیاهان هوازی می باشد؛ بنابراین اگر قصد پرورش آنها را در محیط خانه را دارید، بهتر است از وجود آفتاب کامل در فضای خانه بهره مند باشید؛

به دلیل آنکه می‌ توانید عنصر خاک را برای نگهداری از آنها حذف کنید، این گیاهان برای افرادی که به خاک حساسیت دارند بهترین انتخاب است و حتی دیگر لازم نیست نگران آفت زدن یا آب ندادن به موقع آنها باشید؛ در پرورش گیاهان هوازی اهمیت دارد که به طور کامل و صحیح از چگونگی آبدهی و یا تغذیه این گیاهان بدانید؛ پس پیشنهاد میکنیم با شناخت گیاهان هوازی، راه و روش صحیح نگهداری از آنها را فرا بگیرید.

آبیاری گیاهان هوازی

برای آبیاری گیاهان هوازی دو راه متفاوت وجود دارد، اولین راه این است که آن را هر ۲ – ۳ روز یک بار با اسپری آب غبار پاشی کنید؛ زمانی آب را در محیط اطراف گیاهان هوازی اسپری کنید، که مطمئن باشید این آب به سرعت بخار نمیشود، و محیط برای مدت طولانی مرطوب می ماند؛ بنابراین هنگام صبح بهترین زمان برای اسپری کردن آب در اطراف گیاه می باشد؛ آب سرد نمی تواند به خوبی هوا را مرطوب نگه دارد؛ و با سرمایی که دارد، مستقیماً بر روی برگ های گیاه خواهند نشست؛ و این اتفاق باعث سیاه شدن برگ ها در گیاهان هوازی خواهد شد؛ برای پرهیز از این اتفاق پیشنهاد میکنیم با آب ولرم این کار را انجام دهید؛

روش دیگر غوطه ور سازی گیاه در آب است؛ کاملاً درست است که گیاهان هوازی رطوبت مورد نظر خود را از طریق کرک هایی که بر برگ ها دارند، به دست می ‌آورند؛ اما آنها به هر حال صاحب ریشه هایی هستند که توانسته است استحکام آنها را در میان سنگ ها برقرار سازد. این ریشه ‌ها که ظاهراً فقط وظیفه استقرار گیاه را بر عهده دارند، می ‌توانند در فصل های پر باران همراه با جریان های آبی ای که میان سنگ ها و صخره ها به راه خواهد افتاده، آب قابل توجهی را جذب نمایند.

گیاهان را هفته ای یکبار به مدت یک ربع داخل آب قرار دهید، و بعد از خارج کردن آن باید توجه کنید که ریشه گیاه کاملا خشک شود تا باعث پوسیدگی ریشه گیاه نشود؛ همچنین توجه داشته باشید که این کار را در زمستان که رطوبت دیرتر خشک می‌شود کمتر انجام دهید؛ در فصل بهار و تابستان می توانید هر دو هفته یکبار، گیاه خود را به مدت ۳۰ دقیقه در آب غوطه‌ ور سازید.

نور مناسب گیاهان هوازی

گیاهان و گلهای هوازی عاشق نور آفتابند؛ ولی نور زیاد و مستقیم باعث سوختگی برگ هایشان می‌شود؛ اگر گیاه شما به طور طبیعی بر روی درختان رشد می‌کند، آن را مرطوب نگه دارید و در مکانی سایه دار قرار دهید؛ اما اگر گیاه هوازی شما از نوعی است که در طبیعت بر روی زمین رشد می‌کند، مثل تیلاندسیا سایانیا یا تیلاندسیا لیندینایا، این نوع را در خانه با نور آفتاب غیر مستقیم و در بیرون از خانه در مکانی سایه دار پرورش دهید.

دمای هوای مطلوب

همانطور که اشاره کردیم، این گیاهان هوای گرم را دوست دارند، و بومی مناطق گرمسیر هستند؛ از این رو دمای مناسب برای آنها بین ۱۵ – ۳۰ درجه است و نباید بگذارید در مجاورت هوای سرد قرار بگیرند چون به سرعت باعث نابودی آن ها می‌شود.

نحوه صحیح کودهی گیاهان هوازی

در فصل بهار و تابستان به گیاهان هوازی‌تان کود بدهید؛ از یک کود نیتروژن دار یا کود مخصوص گیاهان زینتی استفاده کنید، و با استفاده از آن محلولی با یک چهارم غلظت نوشته شده روی بسته کود درست کنید، و روی گیاهان هوازی‌ خود اسپری نمایید؛

به طور کلی این گیاهان دیر رشد کرده و به کود زیادی نیاز ندارند، پس از محلول کود رقیقی برای آنها استفاده کنید؛ و درنظر داشته باشید این گیاهان با کود دادن زیاد بیشتر رشد نخواهند کرد و این کار تنها باعث آسیب به آنها می‌شود.

نکات مهم در نگهداری از گیاهان هوازی

  • گردش هوای مناسب مهمترین عامل برای داشتن یک گیاه هوازی سالم و شاداب است؛ تجه داشته باشید، از قرار دادن آنها در ظرف در بسته و بدون هوا خودداری کنید.
  • گیاهان هوازی به مرور زمان پاجوش هایی تولید می‌کنند که با جدا کردن آن ها می‌توانید آن را تکثیر کنید. فصل بهار برای اینکار از همه ی فصل ها مناسب تر است.
  • اگر برگ‌های گیاه دچار سوختگی شد، آن‌ها را جدا کنید و چند روز از اسپری کردن آب به محل قطع شده خودداری کنید تا کاملا خشک شود.

انواع گیاهان هوازی

همان طور که اشاره کردیم انواع گیاهان هوازی به بیش از ۶۵۰ نوع مختلف می‌رسد، اما آن ها را می‌توان به طور عمده به دسته ی گل دار و بدون گل طبقه بندی کرد؛ بسیاری از آن ها برگ‌های زیبای تسمه مانند، بلند و باریک و مثلثی شکل دارند و گل های جذاب قیفی و لوله‌ای شکل تولید می‌کنند. گیاهان هوازی یا همان گیاه تیلاندسیا خانواده ی بزرگی را تشکیل می‌دهند که در زیر تعدادی از آن ها را به همراه عکس برایتان آورده ایم:

 

قیمت انواع گیاهان هوازی

گیاهان هوازی در انواع و سنین متفاوت، قیمت‎های گوناگونی دارند که تمام‌شان در یک محدوده قیمتی بسیار مقرون به‌صرفه و مناسب قرار گرفته‌اند. تیلاندسیا نام خانوادگی این گیاهان بدون نیاز به بستر خاک است، گیاهانی که روی چوب درختان و صخره‌ها زندگی می‌کنند.‌ ریشه‌شان تنها نقش پایه‌ی گیاه را ایفا می‌کند و این برگ‌ها هستند که از طریق کرک‌های سطح‌شان مواد مغذی و آب را جذب می‌کنند. راحتی پرورش‌شان و زیبایی این گیاهان فارغ از خاک و آب، آن‌ها را به گیاهان همیشه سبز و محبوبی تبدیل کرده است که با وجود تازه وارد بودن‌شان در ایران حسابی مورد استقبال و توجه قرار گرفته‌اند. برای خرید گیاهان هوازی می‌توانید از طریق سفارش اینترنتی یا از فروشگاه‌های بزرگ و معتبر گل و گیاه که فروش گیاهان هوازی را انجام می‌دهند، خریداری کنید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *