یکی از محبوب ترین گل‌ها برای کاشت در باغ و باغچه در فصل بهار و تابستان، گل آهار است؛ این گل رشد سریعی دارد و گل‌های بزرگ و بسیار زیبایی در رنگ‌های زیاد و متنوعی تولید میکند؛ این گل در گلدان نیز به سادگی رشد می‌کند؛ با کاشت گل آهار در گلدان، می‌توانید آن را در حیاط، بالکن و فضای داخلی خانه، و تنها با داشتن یک پنجره آفتاب گیر می‌توانید گل آهار را در خانه نیز نگهداری کنید؛ ما در این بخش سعی کردیم تمامی نکات مهمی که برای کاشت و پرورش گل آهار در باغچه و گلدان لازم است بدانید را به صورت ساده و کامل برای شما عزیزان بازگو کنیم؛

پیشنهاد میکنیم اگر شماهم قصد کاشت و نگهداری از این گل زیبای تابستانی را دارید، این مطلب را تا انتها مطالعه بفرمایید، و طبق مراحل زیر پیش بروید تا در نهایت با کاشت گلی زیبا و سالم، از زیبایی آن لذت برده و طراوت و شادابی را به محیط اطراف خود هدیه دهید…

گیاه شناسی گل آهار

نام: آهار

نام لاتین: Zinnia Elegans

خانواده: کاسنی – Asteraceae

بومی: مکزیک

گل آهار با نام علمی “Zinnia elegans” گیاهی ۱ ساله و گاهی دو ساله، بومی جنوب غربی ایالات متحده آمریکا، صحرای گیاهان وحشی در مکزیک میباشد؛ گل آهار رشد خزنده و بسیار سریع دارد؛ رنگ گل این گیاه طیف بسیار گسترده از رنگ های سفید، کرم، زرد، سبز، پرتقالی، صورتی، قرمز، برنزی، نارنجی، خرمایی، بنفش، ارغوانی و یاسی است، و بعضی از آنها راه راه و خالدار میباشند؛ رایج‌ترین گل آهار، آهار پابلند است که تا ۹۰ سانتیمتر رشد میکند، و ارتفاع نوع پاکوتاه و متوسط این گیاه ۱۵ تا ۲۵ سانتیمتر می‎باشد که در بعضی مواقع این ارتفاع به ۴۵ سانتیمتر نیز می‌رسد؛ گل آهار یکی از گل‌های مورد علاقه مردم ایران است و به خاطر مقاومت بالا در برابر خشکی در بیشتر نقاط ایران کاشته می‌شود.

از گل‌های رنگارنگ آهار برای تزیین حاشیه‌ها و قرار دادن در گلدان‌ها استفاده می‌شود. گل‌های آهار ظریف‌تر برای سبدهای آویز و درست کردن دسته گل بسیار مناسب هستند.

شرایط کاشت و پرورش گل آهار

گل آهار در بین سایر گل‌ها راحت‌تر رشد کرده و برای کسانی که برای اولین بار می‌خواهند اقدام به کاشت بذر گل کنند مناسب است؛ به دلیل رشد زیاد گل آهار، از زمان کاشت بذر گل آهار گلدهی آن ۱٫۵ تا ۲ ماه طول میکشد؛ گرمای تابسان نیز گلدهی گیاه را متوقف نکرده و مرتب میتوانیم شاهد رویش گلهای جدید آن باشیم، بدین ترتیب در تمام مدت تابستان و نیمی از پائیز گلدهی دارد؛

کاشت گل آهار از طریق بذر آن صورت می گیرد که کار بسیار آسانی است، به قدری که اگر به صورت اتفاقی بذری بر روی زمین بیافتد و شرایط محیطی مناسبی هم برای رشد آن مهیا باشد، میتواند گیاه جدیدی را ایجاد کند؛ شما می توانید برای تهیه بذر های این گیاه در اواخر فصل تابستان زمانی که گلدهی گیاه رو به پایان است، بذر های این گیاه را از روی گل ها جدا کنید؛ بهترین زمان برای کاشت بذر در محیط بیرون، از اواسط بهار تا اواخر بهار می باشد،

طوری که دمای شبانه محیط بیرون باید به گونه ای باشد که از ۱۰ درجه پایین تر نروند؛ و درصورتی که قصد دارید در خانه و در گلدان اقدام به کاشت و نگهداری گل آهار کنید، می توانید از اول فصل بهار برای اینکار اقدام کنید، و باید برای کاشت بذر آن از گلدانی با عمق ۳۰ سانتی متر استفاده نمایید.

روش کاشت بذر گل آهار

کاشت گل آهار که از طریق بذر آن انجام می شود، و باید بذر گل آهار را از همان ابتدا در زمین اصلی بکارید زیرا بذر این گیاه نسبت به جابجایی بسیار حساس می باشد، همچنین زمانی که می خواهید بذر ها را در داخل خاک قرار دهید باید فاصله ۲ بذر از هم به اندازه ۲۰ سانتی متر باشد؛

کاشت گل آهار در باغچه

در صورتی که شما قصد دارید گل آهار را در فضای بازی بکارید می تواند از این ترفند برای نگهداری طولانی تر گل های آهار استفاده کنید؛ از این رو شما می تواند بذر های این گیاه را در قسمت هایی مختلف با فاصله های زمانی متفاوت از اواسط بهار شروع به کاشت کنید. این کار باعث می شود تا تمام بذرها به یک باره شروع به رشد نکنند و در عوض در فاصله زمانی مختلفی رشد کنند تا شما بتوانید برای مدت بیشتری از زیبایی آن بهره ببرید.

۱- بعد از تهیه بذر گیاه باید آن را به صورت مستقیم در خاک باغچه بکارید،

۲- قبل از کاشت بذر باید خاک باغچه تا تا عمق ۳۰ سانتی متری به خوبی نرم کنید و سپس بذر را در عمق نیم سانتی متری خاک بکارید،

۳- خاکی که بذر را در آن می کارید باید کاملا سبک باشد یعنی مخلوطی از خاک کوکوپیت، پرلایت و خاک برگ باشد،

۴- باید قبل از اینکه بذر را در داخل خاک قرار دهید باید بستر را کاملا مرطوب نمایید،

۵- بعد از اینکه بذر را در روی خاک قرار دادید باید به اندازه نیم سانت روی آن را با خاک برگ بپوشانید.

کاشت گل آهار در گلدان

۱- ابتدا بذرها را در گلدان‌های کوچک یا سینی نشا بکارید، سپس نهال‌ها را به گلدان بزرگ انتقال دهید.

۲- از یک خاک غنی دارای زهکشی خوب برای کاشت بذر گل آهار استفاده کنید. خاک مخصوص گلدان توصیه می‌شود.

۳- بذر گل آهار را به عمق نیم سانتی متر در خاک بکارید. بعد از کاشت خاک را مرطوب کنید و تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید. مواظب باشید خاک بیش از حد خیس نشود. برای حفظ رطوبت خاک، یک پلاستیک روی گلدان بکشید.

۴- دمای مناسب برای جوانه زنی بذر گل آهار ۲۷ تا ۲۹ درجه سانتی گراد است.

۵- بذر گل آهار کمتر از یک هفته جوانه می‌زند. در دمای پایین تر از ۲۷ درجه سانتی‌گراد، ممکن است مدت زمان جوانه زنی بیشتر طول بکشد.

۶- زمانی که اندازه نهال‌ها به ۸ تا ۱۰ سانتی متر رسید، هر نهال را به یک گلدان با قطر و عمق حداقل ۲۵ سانتی متر انتقال دهید. اگر از گلدان‌های بزرگتر استفاده می‌کنید، فاصله بین نهال‌ها را ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر در نظر بگیرید.

۷- گلدان را در یک مکان آفتابی قرار دهید. گل آهار به حداقل روزی ۶ ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد.

روش پرورش و نگهداری گل آهار

آهار اگرچه تا حدودی به کمبود آب مقاوم است و از بین نمی رود اما اگر سطح خاک گیاه خشک شود و گیاه پژمرده می شود و کیفیت و تعداد گلها کاهش می یابد . بخصوص اینکه در بعد از ظهرهای گرم تابستان این گیاه سریعتر از زمانی که از سایه بهره مند است پژمرده شده و باید با فواصل کوتاهتری آببیاری شود. از طرفی وجود رطوبت پایدار و همیشگی در خاک پای گیاه به رشد و گلدهی آن بسیار کمک می کند. آبیاری بیش از اندازه نیز بخصوص اگر خاک گیاه به گونه ای باشد که آب اضافی را در خود نگهدارد و خاک به شکلی خیس و غرقابی درآید، موجب پوسیدگی ریشه و شیوع بیماری های قارچی بخصوص کپک سفید می شود.

نور مناسب برای کاشت و پرورش گل آهار

مکانی با حدود  ۸-۶ ساعت نور مستقیم آفتاب مناسب است. نور کم موجب بلند شدن و ضعیف شدن ساقه ها، تشکیل گلهایی کوچک و یا عدم شکل گیری گلها ،پریدگی رنگ برگها و همچنین شیوع بیماری قارچی بخصوص کپک سفید می شود. شدت زیاد نور آفتاب بخصوص در زمانی که هوا گرم نیز می باشد، منجر به سوختگی نوک و حاشیه برگها، ریز شدن گلها و کوتاهی عمر گلها می شود. بنابراین اگر گیاه را در مکانی بکارید که از سایه در طی بعد از ظهر برخوردار باشد نتایج خوبی را در رشد و گلدهی بدست می آورید.

دمای مورد نیاز گل آهار

این گیاه را زمانی باید به محیط بیرون منتقل کرد که حداقل دمای شبانه حدود ۱۰ درجه سانتیگراد باشد. کاشت بذرها نیز در فضای باز در چنین شرایطی باید انجام گیرد. گیاهان بالغ دما را به خوبی تا حدود ۳۰-۲۸ درجه سانتیگراد تحمل می کنند و مشکلی برای گلدهی آنان ایجاد نمی شود. با گرمتر شدن هوا گلدهی و همچنین قطر گلها کاهش می یابد و حتی گلدهی متوقف می شود. به همین دلیل مکان کاشت و نگهداری این گیاهان را به صورتی انتخاب کنید که در بعد از ظهر روزهای گرم تابستانی ، از سایه برخوردار بشد.

خاک مناسب کاشت و پرورش گل آهار

این گیاه به خاکی با زهکش خوب نیاز دارد . وجود مواد ارگانیک به رشد این گیاه کمک می کند بنابراین در مخلوط کاشت این گیاه می توانید از خاک برگ و یا کود بسیار پوسیده دامی استفاده کنید. مثلا مخلوط خاک معمولی +خاک برگ برای کاشت این گیاه مناسب است. اگر می خواهید که میزان بیشتری از خاک معمولی (مثلا دو قسمت) را بکار برید استفاده از شن (به میزان یک قسمت) نیز به همراه خاک برگ (به میزان یک قسمت ) موجب ارتقا شرایط زهکش بستر کاشت این گیاه می شود.

کوددهی گل آهار

در مورد کود نیز می توان در طی فصل رشد و هر ۴-۳ هفته یکبار از کود با فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ استفاده کرد. توجه داشته باشید اگر قصد کاشت این گیاه را در گلدان دارید اولاً گلدانی را انتخاب کنید که حداقل حدود ۳۰ سانیتمتر عمق داشته باشد و همچنین اگر از گلدانهای سفالی و چوبی به جای پلاستیکی و فلزی استفاده می کنید ، گیاه را از نظر آبیاری باید بیشتر مراقبت کنید زیرا گلدانهای سفالی و چوبی نسبت به پلاستیکی و یا فلزی زودتر خشک می شوند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *