کاشت و پرورش گل همیشه بهار

گل همیشه بهار، گلی یکساله است که به طور مداوم در سراسر سال گل دارد. از این گل برای استفاده های دارویی و برای چاشنی هم استفاده میکنند؛ گل همیشه بهار، گلی شادمان است و به این دلیل مشهور شده است. رنگ گل همیشه بهار زرد روشن و نارنجی می باشد. در ادامه مطلب چگونگی کاشت و پرورش گل همیشه بهار را بصورت کامل توضیح میدهیم؛ همراه ما باشید…

مشخصات گل همیشه بهار

نام: همیشه بهار

نام لاتین: calendula

رنگ گل: زرد، نارنجی، الوان

فصل کشت: بهار و تابستان

زمان گل دهی: تابستان و پاییز

مدت زمان جوانه زنی: ۴ الی ۵ روز

دمای مناسب جوانه زنی: ۱۵ تا ۲۵ درجه

دوره زندگی: یکساله

فاصله کشت: ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر

عمق کشت: ۱ تا ۲ سانتیمتر

ساقه گل همیشه بهار با طول ۲۰ تا ۵۰ سانتی متر برابری می کند. برگ های آن به شکل ساده، بیضوی و منحنی هستند. این برگ ها دارای کرک می باشند و به شکل متناوب بر روی شاخه مستقر شده اند. جزء گیاهان علفی است و برگ های روشن دارد. قطر گل های آن با ۴ تا ۷ سانتی متر برابری می کند. این گل در دو رنگ زرد و نارنجی وجود دارد.

خواص گل همیشه بهار

  • گل همیشه بهار گیاهی است از خانواده کاسنی (compositae) که گیاهی علفی و یک ساله ساله است، دارای برگهای ساده بیضوی بلند و پوشیده از کرک و به رنگ سبز روشن می باشد.
  • این گل بسیار زیبا و مقاوم بوده و در تمام طول سال گل می‌دهد و در مکان‌های گرم و سرد قابل کشت است.
  • همیشه بهار یک گیاه دارویی نیز بوده و برای درمان بیماری های پوستی، درمان التهاب و بهبود اسپاسم عضلانی بسیار مفید است.
  • این گیاه همچنین برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان عفونت‌های چشم موثر است
  • گل همیشه بهار یک گیاه یکساله و حاصلخیز است که پرورش آن بسیار آسان است.
  • همیشه بهار گل‌هایی نارنجی، زرد و یا لیمویی را در امتداد ساقه های بلند تولید می‌کند.
  • گل‌ها از اواسطِ تابستان تا فصلِ یخبندان شکوفا می‌شوند. همیشه بهار گزینه بسیار مناسبی برای گل آرایی است.
  • گل های به رنگ طلایی این گل با تابش نور خورشید باز و در هنگام غروب بسته می شوند. جهت خرید بذر گل به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

کاشت و پرورش گل همیشه بهار

زمان کاشت گل همیشه بهار

بهترین زمان کاشت بذر گل همیشه بهار, ماه های گرم سال است؛ معمولا کاشتن گل همیشه بهار و سایر گیاهانی که به شرایط گل دهی می رسند، بیشتر از طریق بذر انجام می شود؛ این گل از زمان کاشت تا گلدهی در حدود ۲ ماه زمان نیاز دارد و معمولا می توان از زمستان تا بهار و تابستان از گلهای همیشه بهار لذت برد؛

اگر در اواخر تابستان بذر گل همیشه بهار را بکارید در اواسط پاییز به گل مینشیند و اگر سرمای زمستان شدید نباشد تا بهار نیز باقی میماند؛ اما اگر سرمای زمستان به گل آسیب زد میتوانید بذر همیشه بهار را در اواخر زمستان بکارید که در بهار به گل بنشیند.

فروش ویژه انواع بذر گل همیشه بهار و گل های زیبای زینتی دیگر در بخش فروشگاه سایت روکالبا

نحوه کاشت گل همیشه بهار

  1. یک مکانی که نور خورشید را به طور کامل دریافت می کند را برای کاشت و پرورش گل همیشه بهار انتخاب کنید. گل همیشه بهار برای رشد به خاک خاصی نیاز ندارد. گل همیشه بهار در هر خاکی می تواند رشد کند.
  2. دانه گل همیشه بهار را بعد از آخرین سرما در بهار بکارید. دانه ها را به عمق ۱ تا ۲ سانتی متر و با فاصله ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر از هم بکارید. آن ها را به آرامی با ۰/۶ سانتی متر از خاک باغ بپوشانید.
  3. بعد از کاشت بذرها مواظب باشید با آب دادن به آن ها بذرها را از جای خود به جای دیگر حرکت ندهید. بعد از کاشت، روزانه به بذرهای گل همیشه بهار آب دهید و آن ها را مرطوب نگه دارید. ۷ تا ۱۴ روز بعد از کاشت، روزانه به بذرها آب بدهید.
  4. بعد از گذشت این مدت تنها در صورتی که خاک نیاز دارد به آن آب بدهید و خاک را مرطوب نگه دارید. خاک نباید خیس شود.
  5. زمانی که گل همیشه بهار در حدود ۸ سانتی متر بلند شد آن ها را تنک کنید و فاصله آن ها را ۲۰ به تا ۳۰ سانتی متر برسانید.
  6. در اواسط تابستان یک لایه نازک کمپوست به گل همیشه بهار بدهید. گل همیشه بهار به کود اضافی نیاز ندارد ولی به دلیل این که کمپوست به اندازه کافی مواد مغذی دارد و می تواند به گیاه برای ادامه رشد و گل دهی کمک کند از آن استفاده می کنند.
  7. شکوفه های پژمرده را برای تشویق گیاه به رشد و تولید شکوفه های جدید قطع کنید.

شرایط پرورش و نگهداری گل همیشه بهار

  • کاشت گل همیشه بهار زمانی که به شکل موفق انجام می شود که نور کافی را برای رشد دریافت کند و در محیطی پر نور قرار داشته باشد.
  • برای آبیاری نوبت بعد، منتظر خشک شدن سطح خاک باشید.
  • خاک مناسب برای رشد آن خاک سبک و راحت است.
  • دمای مناسب برای رشد آن در مرداد ۱۹ تا ۲۰ و در تیر ۱۷ تا ۱۸ سانتی گراد می باشد. این گیاه از نظر مقاومت در برابر سرما شبیه به گل لاله است. چون می تواند دماهای زیر صفر درجه را نیز تحمل کند. در دمای ۸ تا ۱۰ درجه بعد از ۴ یا ۵ روز جوانه خواهد زد.
  • برای تغذیه گیاه بعد از کاشت بهتر است اواسط تابستان، یک لایه نازک کمپوست به خاک اضافه کنید.
  • شته و کپک آفات گل همیشه بهار هستند که با محلول های قارچ کش و حشره کش باغبانی از بین خواهند رفت.
  • گاهی مشاهده می شود که پشه های زیادی خاک این گلدان را احاطه کرده اند در این صورت بهتر است هر چه سریع تر و قبل از اینکه صدمه ایی به گیاه وارد شود اقدام به دفع پشه گلدان با روش های موثر نمایید.

مصارف خوراکی و درمانی گل همیشه بهار

برگها و گلبرگ های این گیاه مصرف خوراکی دارند اما عصاره های حاصل از این گیاه را نباید به مدت طولانی و در دزهای بالا مصرف نمود. مصرف مقادیر زیاد همیشه بهار ، مانند یک مسکن عمل کرده و فشار خون را پایین می آورد. به این دلیل مصرف همیشه بهار همراه با داروهای مسکن یا کاهنده فشار خون توصیه نمی شود. مصرف این گیاه ممکن است به طور بسیار نادر ایجاد حساسیت نماید. به طور خوراکی در زنان حامله و شیرده بهتر است مصرف نشود، ولی مصرف موضعی محصولات همیشه بهار در این شرایط بلامانع است.
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *