کاشت گل ساعتی

گل پیچ ساعتی یکی از گیاهان رونده ای است، که دور اجسام می‌پیچد و رشد می‌کند؛ این گیاه دارای گلهای زیبا و رنگی است؛ گل ساعتی میوه‌هایی نیز تولید می‌کند که خواص دارویی دارد! در ادامه این مطلب به آموزش کاشت گل ساعتی و نحوه پرورش آن می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید…

مشخصات گیاه شناسی گل ساعتی

مشخصات گل پیچ ساعتی

گل ساعتی گیاهی است زینتی که گلهایی شبیه به ساعت دارد، و چون ساقه آن به درختان مجاور می‌پیچد و بالا می‌رود از این رو آنرا پیچ ساعتی نیز می‌نامند؛ گونه‌ای از گیاهان گلدار است که بیشتر در نواحی آمریکای جنوبی رشد می‌کند. این گیاه رشد سریع و ساقه‌هایی بلند بالارونده دارد که قلمه گرفتن از آن را آسان می‌کند. گل ساعتی گیاهی است زینتی از تیره موردیها که دارای بوته‌ای بلند و برگهای بیضی شکل متصل بهم و شامل ۵ تقسیم کامل است.

گلهای آن درشت و به شکل ساعت است. رنگ گلها قرمز، ارغوانی، آبی و بنفش می‌باشد. نام دیگر گل ساعتی پیچ ساعتی است  از آنجا که ساقه آن به درختان مجاور می‌پیچد و بالا می‌رود از این رو آنرا پیچ ساعتی نیز می‌نامند. میوه گل ساعتی سبز و زرد رنگ که به پشن فروت معروف است است. این گیاه حاوی فلاونوئید و آلکالوئیدهای گروه هارمالا و اسیدسیانیدریک، در میوهٔ آن اسید سیتریک و نیز دارای پرولین، مالتول و اتل مالتول است. از برگ و میوه و گلهای این گیاه استفاده دارویی به عمل می‌آید. طول شاخه‌های گل ساعتی تا ۹ متر می‌رسد.

نام  فارسی: گل ساعتی

خاستگاه: آمریکای جنوبی

نام انگلیسی: Passion flower

نام علمی: Passiflora caerulea

خانواده:   Passifloraceae

نام دیگر: پیچ ساعتی ، پشن فروت

روش صحیح کاشت گل ساعتی

گل ساعت را باید در یک منطقه با آفتاب کامل و در یک خاک با زهکشی خوب کاشت. گل ساعت باید در اوایل بهار کاشته شود. در اوایل بهار باید به خاک کمپوست و کود داده شود و دوباره ۶ تا ۸ هفته بعد دوباره کود دهی انجام شود. گل ساعت را می توان با استفاده از قلمه ای که در اوایل تابستان از گیاه بالغ جدا شده است کاشت. ریشه زنی قلمه ممکن است ۳ ماه طول بکشد. همچنین می توان گل ساعت را با بذر آن کاشت. دانه ها باید قبل از کاشت ۱۲ ساعت در آب خیسانده شوند و بعد آن ها را کاشت، جوانه زنی ممکن است یک سال طول بکشد پس باید صبور باشید. ایده ی خوبی است که در طول این یک سال قبل از جوانه زنی گیاهان را در خانه نگه داشت و در بهار سال بعد آن ها را در خارج از خانه کاشت.
.

تکثیر گل ساعتی از طریق قلمه زنی

برای تکثیر از طریق قلمه، از اوایل تابستان، قلمه های ساقه ای به طول ۱۰ سانتیمتر را با استفاده از یک چاقوی تیز بریده و سپس برگ های های پایینی قلمه را جدا کنید. انتهای قلمه را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید و در گلدانی متوسط حاوی کمپوست بذر و قلمه بکارید و با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید.

گلدانها را در دمای ۲۰-۱۸ درجه تا زمان ریشه دهی که حدوداً یک ماه به طول خواهد انجامید نگاه دارید. پس از ریشه دهی و تشکیل گیاه جدید، کیسه پلاستیکی را بردارید و به طور منظم با کود مایع تغذیه کنید و به پروش و رشد گیاه در نور مناسب و کافی تا اواخر پائیز و اوایل زمستان ادامه دهید. سپس آبیاری را کاهش دهید.

آبیاری باید به اندازه ای باشد که علائم کم آبی در گیاه ظاهر نشود. در اوایل بهار گیاه جدید را دوباره در گلدانی با اندازه بزرگتر حاوی کمپوست گلدانی بکارید. ممکن است در طول سال، از اوایل تا اواسط تابستان مجبور به تعویض گلدان شوید. البته تا جایی که ممکن است، تا زمان گل‌دهی گیاه در بهار، این کار را انجام ندهید.

شرایط محیطی لازم برای کاشت و پرورش گل ساعتی

کاشت و پرورش گل ساعتی

نور:

به نور شدید احتیاج دارد و آفتاب کامل را به راحتی تحمل میکند،در صورتی که نور کافی نباشد،گیاه به گل نمی رود.

دما:

از بهار تا پاییز گیاه را در درجه حرارت ۲۴ نگهداری کنید،در فصل پائیز در زمستان بهترین دما حدود ۱۵ است.بعد از آن خشک شده و دوباره در بهار سبز میشود.

آبیاری:

به آب زیادتری نیاز دارد،در تابستان به منظور مرطوب نگهداشتن دایمی خاک هر دو روز یکبار آبیاری کنید،در صورتی که درجه حرارت بالاتر از ۲۴ باشد،به آبیاری روزانه احتیاج دارد.در زمستان در صورتی آبیاری کنید که سطح خاک خشک شده باشد.اصولا هر ده روز یکبار

رطوبت:

در تابستان هفته ای دو تا سه بار با آب سبک بدون املاح آبیاری و در زمستان و یا در آفتاب از غبارپاشی اجتناب کنید.

تغذیه:

در بهار و تابستان با مواد غذایی مایع و یا جامد محلول در اب طبق دستور هر هفته یکبار گیاه را تغذیه مصنوعی کنید،نصف میزان توصیه شده از طرف فروشنده کافی است،در زمستان تغذیه را متوقف کنید.

خاک مناسب:

مخلوطی از دو قسمت پیت،دو قسمت خاک و یک قسمت شن درشت بهترین خاک است.

تعویض گلدان: 

هر ساله در بهار گیاه را هرس نموده و شاخه های ان را به یک سوم کاهش دهید و گلدان را با یک اندازه بزرگتر تعویض و در صورتی که به گیاه بزرگتر نیاز دارید شاخه ها را هرس نکنید،ولی از گلدان با دو اندازه بزرگتر استفاده کنید،در هر صورت حذف شاخه های ضعیف ضروری است.

هرس: 

در بهار قبل از باز شدن جوانه ها ارتفاع ساقه اصلی را به یک سوم و بقیه شاخه ها را به نصف کاهش دهید.شاخه های ضعیف و خشک را به طور کامل حذف کنید.

تمیز نمودن برگها:

غبارپاشی کافی است،از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.

 

خواص دارویی گل ساعتی

تجارب آزمایشگاهی و بالینی اثر ضد اضطراب و آرام بخشی عصاره گل ساعتی را نیز به اثبات رسانده است.

خواب آور، آرام بخش، بهبود اعصاب، ضد افسردگی

ضد اضطراب و کاهش هیجانات روحی، کاهش فشار خون

ضد اسپاسم و ضد درد، تسکین سردرد، ضد تشنج

اثرات ضد میکروبی (قارچ کش و ضد عفونی کننده)

ضد سرطان

 

توجه

پیشنهاد میکینم با مراجعه به بخش بذر گل وبسایت روکالبا از سایر محصولات زینتی و فصلی نیز دیدن نمایید.

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *