نگهداری و تکثیر گل استکانی

گل استکانی با نام علمی “Campanula” که در زبان انگلیسی با نام “Bell Flower” به معنی گیاه زنگوله ای شناخته می شود، یکی از گیاهان زینتی پرطرفدار بوده که گلهایی کوچک و خوشه ای تولید میکند؛ این گل بسیار زیباست و به دلیل شباهت آن به استکان، به این نام معروف است؛ و برای کاشت در حاشیه ها و یا به صورت گل بریده شده در گلدان مناسب میباشد. در این مطلب قصد داریم شیوه صحیح و اصولی نگهداری و تکثیر گل استکانی را همراه نکات مهم و کلیدی در این باره به شما عزیزان آموزش دهیم؛ درصورتیکه علاقه مندید در ادامه همراه ما باشید…

مشخصات گیاهشناسی گل استکانی

گل استکانی دارای گونه های مختلفی است، که تا کنون ۳۰۰ نوع از این گل شناسایی شده؛ این گل گیاهی چند ساله است که بومی مناطق مدیترانه، جنوب اروپا و فرانسه است، و شامل گیاهان یک ساله، دو ساله و چند ساله می باشد؛ همچنین دارای برگ های باریک و کشیده و گل های لوله ای و ستاره ای می باشد، گلهای این گیاه همانند استکان یا زنگوله به رنگ های آبی، سفید، صورتی و… با عرض ۲ – ۳ سانتی متر ظاهر می شود؛

ارتفاع گیاه زنگوله ای از ۲۰ تا ۴۰ سانتی متر متغییر بوده و گاهاٌ به ۷۰ سانتی متر نیز میرسد، و می توان آن را در گلدان و باغچه، و در محیطی گرم و معتدل پرورش داد؛ بوته ها نسبت به تغییرات شرایط آب و هوایی تحمل بسیار خوبی دارد ولی زمانی که گل ها در بوته ها رویش پیدا کردند، نیاز به آب و هوای خنک دارد.

گلدهی این گیاه از فصل بهار شروع می شود و تا پایان تابستان نیز ادامه دارد؛ توجه داشته باشید که این گیاه روز بلند بوده و در روزهای کوتاه گل نمی دهد!

مشخصات گیاه شناسی گل استکانی

شرایط نگهداری و تکثیر گل استکانی

نور مناسب برای نگهداری گل استکانی

بهترین شرایط محیطی برای گل استکانی، قرار گرفتن در نور کامل یا نوری درخشان همراه با کمی سایه است. میزان نور نهایی را با توجه به شرایط آب و هوایی محل زندگی خود تعیین کنید.
اگر در محلی بسیار گرم هستید، گل استکانی را در مکانی بکارید که در معرض آفتاب سوزان بعدازظهر قرار نگیرد، به نظر می‌رسد تابستان‌های داغ و خشک، شکوفه دهی سال بعد را محدود می‌کنند.توجه کنید که در نور کم و سایه به صورت علفی رشد میکند و برگهای آن زرد میشود.
اگر از گل استکانی در داخل خانه نگهداری می‌کنید، دمای طبیعی و رفاه برای آن مناسب است. در این شرایط گیاه باید در طول روز نور خورشید را دریافت کرده و در هنگام بعدازظهر، در معرض تابش مستقیم خورشید (از پنجره نور گیر جنوبی یا شرقی) قرار نگیرد.

نحوه آبیاری گل استکانی

آبیاری باید به صورت منظم انجام شود، خشکی یا غرق آب بودن خاک باعث عدم گل‌دهی یا علفی شدن گیاه می شود، هنگامی که خاک خشک شد گیاه را آبیاری نمایید. آبیاری زیاد باعث زرد شدن و ریختن برگ ها ی گیاه استکانی و عدم گلدهی آن می شود

 

پرورش و تکثیر گل استکانی

 

دمای کافی برای نگهداری و تکثیر گل استکانی

گل استکانی قرمز نیاز به هوایی معتدل دارد و گرمای بیش از حد باعث عدم گلدهی می شود، در مناطق گرم بهتر است گیاه را در نیم سایه بکارید یا اگر در گلدان کاشته اید به محلی با دمای بهتر منتقل کنید. بذر گل استکانی الوان در دمای ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد جوانه زنی مطلوبی دارد، برای رشد گیاه بالغ دمای ۲۵ تا ۳۰ درجه توصیه می شود، رشد این گیاه در دمای زیر ۱۰ درجه متوقف شده و در دماهای کمتر از ۳ تا ۰ درجه از بین می رود. در زمستان یا قبل از شروع سرما می توانید گلدان های خود را به محیطی محفوظ از سرما و پرنور با دمای مناسب انتقال دهید تا تمام طول سال از داشتن این گیاه لذت ببرید

خاک مناسب جهت رشد و پرورش گل استکانی

خاک های آهکی مرطوب همرا با زهکشی مناسب را می پسندد. رطوبت زیاد خاک، گل ها را از بین می برد. کودهای ارگانیک همراه با خاک برگ و کود دامی پوسیده به رشد این گیاه کمک فراوانی می کند. برای این کار بهتر است که خاک معمولی باغچه را با خاک برگ، مخلوط کنید و یا اینکه خاک برگ و کود پوسیده دامی گاوی را مخلوط کنید و به خاک باغچه و یا گلدان اضافه کنید.

برای زهکشی خاک باغچه بهتر است که مقداری شن به آن اضافه کنید. برای اضافه کردن این مواد به خاک، ابتدا خاک باغچه را تا عمق ۴۰ سانتی متر با این خاک ها و کود نرم کنید.

کوددهی گیاه استکانی

برای تقویت گیاه، می‌توانید در فصل تابستان گیاه را در حین آبیاری کوددهی کنید. یک کود مایع مناسب انتخاب کرده، آن را در آب گیاه حل کنید و بدین شکل به خاک آن اضافه کنید. می‌توانید این کار را با هر یک بار درمیان آبیاری انجام دهید.
به طور کلی، کوددهی به گیاه را پس پایان گلدهی قطع کنید.

 

خرید کود مخصوص انواع گلهای فصلی و زینتی

 

هرس کردن

در مراحل اولیه رشد می توان ساقه اصلی گیاه را سرزنی کرد تا ساقه های جانبی شروع به رشد کنند و گیاه حالتی پر پشت تر بیابد و در نتیجه تعداد ساقه های گلدهنده نیز بیشتر شود. شاخه های گل دهنده را بعد از خشک شدن قطع نمایید.

کاشت گل استکانی

نحوه کاشت بذر گل استکانی

گل استکانی را به دو روش تقسیم بوته مادری و قلمه های انتهایی ساقه، و کاشت بذر نگهداری و تکثیر میکنند؛ که البته کاشت بذر ساده تر و در دسترس تر می باشد؛ برای کاشت بذر گل استکانی طبق این روش پیش بروید؛

  1. ابتدا بذرها را داخل آب ولرم بریزید تا به مدت چند ساعت (حداقل ۳ تا ۱۰ ساعت) خیس بخورند.  (اینکار باعث میشود پوست خارجی بذرها نرم و شکسته شود و جوانه زنی باسرعت بیشتری پیش برود.)
  2. ظرف کشت خود (سینی نشاء) را با خاک ترکیبی از پیت ماس و کمپوست پر کنید.
  3. سپس اقدام به آبیاری کنید تا آب از انتهای ظرف کشت خارج شود و خاک نشست کند.
  4. سوراخی ریز به عمق ۰٫۵ تا ۱ سانتی متر ایجاد کنید و یک یا دو عدد بذر را داخل آن قرار دهید و سپس با خاک ورمی کمپوست روی بذر ها را بپوشانید.
  5. اکنون ظرف کاشت را به محیطی مناسب ببرید و با اسپری خوب آبیاری کنید تا آب به بذر ها برسد و خاک کاملاً مرطوب شود.
  6. تا قبل از جوانه زدن بذرها نباید اجازه دهید سطح خاک خشک شود (می توانید ظرف بستر کشت خود را با کاور نایلونی یا سلفون بپوشانید.)
  7. دمای ۱۵ – ۲۵ درجه برای کاشت بذر ایده آل می باشد و نیاز به محیطی خیلی گرم ندارد.
  8. بعد از ۲ یا ۴ برگی شدن، کم کم جوانه ها را محیط بیرون آشنا کنید و با سوراخ کردن کاور رطوبت را پایین بیاورید.
  9. میزان نوردهی را نیز در این فاصله بیشتر کنید و بعد از اینکه به رشد کافی رسیدند می توانید آنها را از یکدیگر جدا کرده و به گلدان یا باغچه انتقال دهید.

آفات و بیماری های گل استکانی

از آفات این گیاه می توان به شته و کنه تارعنکبوتی (به خصوص در تابستانهای گرم و بدون باران) اشاره کرد. بیماری های این گیاه نیز اکثرا شامل سفیدک پودری، زنگ و لکه برگی های قارچی و باکتریایی می شود

توجه

پیشنهاد میکنیم با مراجعه به بخش فروش بذر گل وبسایت روکالبا از سایر محصولات فصلی و زینتی دیگر نیز دیدن نمایید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *