کاشت بادمجان دلمه ای

بادمجان دلمه ای سیاه زیبا یکی از بادمجان های پرمصرف در آشپزی می باشد، این نوع بادمجان تخم نسبتاً کمی دارد و برای پخت و پز مناسب می باشد؛ بذر بادمجان دلمه ای  بوته های قوی و بلندی تولید میکند که دربرابر گرما مقاوم بوده؛ محصول این بادمجان به رنگ مشکی براق و با فرم دلمه ای مشاهده می شود؛ کاشت بادمجان دلمه ای بسیار ساده بوده و براحتی میتوانید در شرایط مناسب شاهد نتیجه دلخواه باشید؛ در ادامه با آموزش کاشت بذر بادمجان دلمه ای همراه ما باشید…

مشخصات بادمجان دلمه ای سیاه

بادمجان دلمه ای مشکی “Solanum melongea” طعمی کاملاً شیرین و لذیذ دارد و دارای تخم بسیار کم است؛ بذر این بادمجان قابلیت کاشت در گلدان و نگهداری در بالکن های آفتابگیر را نیز دارد؛ بادمجان به سرما حساس میباشد، بنابراین برای حداکثر برداشت باید این گیاه را در نواحی گرمسیری کاشت؛ با این حال با کاشتن بذر بادمجان در نواحی سرد معتدل نیز می‌ توان به کشت این گیاه اقدام کرد.

روش کاشت بذر بادمجان دلمه ای

  • بذر بادمجان را باید بعد از رفع سرمای زمستان در زمین اصلی بکارید؛ و یا اینکه در اسفند ماه نشاء کنید و در بهار به زمین اصلی یا گلدان مورد نظر منتقل کنید.
  • روش کشت و بادمجان بسیار شبیه کاشت گوجه فرنگی بوده، اما بذر آن بر خلاف گوجه فرنگی برای جوانه زدن احتیاج به یک دوره استراحت طولانی دارد.
  • در برخی مواقع، حتی با سپری شدن دوره استراحت و کاشت بذر در شرایط مساعد، باز هم درصدی از بذر جوانه زده و رشد نشاهای جوان نیز بسیار کند میباشد.
  • از آنجا که بوته بادمجان کمی بزرگتر از گوجه فرنگی است، بنابراین فاصله کاشت آن کمی بیشتر در نظر گفته می شود.
  • پس از آنکه بذر سبز و نهال جوان دارای ۳ تا ۴ برگ شد، حالا وقت آن رسیده که آن را به محل اصلی منتقل نمایید.

 

هنگام کاشت و پرورش بادمجان دلمه ای به این نکات مهم توجه کنید!

در نواحی سردسیر و یا مناطقی که فصل گرم برای برداشت کوتاه است، باید بذر بادمجان را ۲ – ۲٫۵ ماه قبل از آنکه هوای بیرون به اندازه کافی گرم شود در گلخانه گرم کاشت. ( در این صورت می‌توان انتظار محصول کافی از کاشت بادمجان در نواحی کوتاه فصل داشت.)

در هفته اول بعد از انتقال نهال به گلدان برای تشویق به رشد بیشتر و توسعه ریشه، دما در طول روز و شب باید ۲۴ درجه سانتی گراد باشد.

زمانی که میوه ها شروع به رشد می کنند، درجه حرارت را در طول روز حدود ۲۲ درجه سانتی گراد و در طول شب ۱۹ درجه سانتی گراد تنظیم کنید.

زمانی که میوه کامل شد درجه حرارت مناسب در طول روز ۲۰-۲۲ درجه سانتی گراد و در طول شب ۱۷-۱۹ درجه سانتی گراد باید باشد.

بذر بادمجان را در گلدان نیز میتوانید بکارید؛ برای مقاومت بوته بادمجان در مقابل باد و تکانها، یک قطعه چوب یا میله به عنوان نگهدارنده، به بوته ببندید.

بادمجان نیز همانند تمامی صیفیجات به آفتاب کاملو مستقیم، و گرما احتیاج دارد، و معمولاً هر ۳ تا ۴ روز یک بار به آبیاری احتیاج دارد.

زمین بادمجان باید دائماٌ نمدار و مرطوب باشد؛ بهترین خاک برای بادمجان خاکهای شنی لومی است. (خاک باید عمیق، حاصلخیز و زهکشی خوبی داشته باشد.)

میوه بادمجان از زمانیکه حدود یک سوم آن تشکیل شده و اندازه نهائی خود را پیدا کرده باشد تا رسیدن کامل آن قابل برداشت است. (میوه کاملاً رسیده پر رنگ شده به مدت زیادی می تواند روی بوته مادری باقی بماند.)

توجه!

پیشنهاد میکنیم جهت آشنایی با سایر محصولات از بخش بذر سبزیجات و صیفیجات فروشگاه اینترنتی روکالبا دیدن نمایید.

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *