پرورش و تکثیر گل شاهپسند

گل شاهپسند، به علت گل های بسیار زیبا و رویش سریع آن، محبوبیت زیادی میان علاقه مندان به گل و گیاه دارد؛ و از این جهت انتخاب خوبی نیز برای زیباسازی فضای خارجی است؛ بهتر است گل شاه‌پسند را به صورت انبوه کاشت، به دلیل اینکه خیلی کوچک تر از آن است که به تنهایی پس زمینه زیبایی را ایجاد کند؛ یکی از ویژگی های مهم گل‌های شاه‌پسند این است که پروانه‌ها را به خود جذب می‌کنند! و از این رو یک گیاه ضروری برای باغ پروانه به شمار میرود؛ شما میتوانید این گیاه جذاب و پرطرفدار را هم در منزل و هم در فضاهای باز کشت نمایید؛ در این مطلب با آموزش پرورش و تکثیر گل شاهپسند درخدمت شما هستیم، درصورت علاقه مندی تا انتها همراه ما باشید…

مشخصات گیاهشناسی گل شاه‌پسند

مشخصات گیاه شناسی گل شاهپسند

گل شاهپسند (verbena) با نام علمی “Lantana camara” یک نوع گیاه گلدار، بومی مناطق گرمسیری آمریکا و آفریقاست؛ شاه پسند گیاهی چند ساله است؛  ساقه‌های آن خاردار و برگهایش تخم مرغی و موج دار است و میوه‌های آن نیز سمی هستند! شاهپسند دارای گل آذین چتری در رنگ های مختلفی نظیر آبی، صورتی، قرمز، سفید و نارنجی مشاهده میشود؛ شاهپسند ازجمله گیاهان بلندقامت است و ارتفاع این گیاه به ۳ تا ۵ متر میرسد.

در مناطق گرمسیری و موطن این گیاه، رشد این گیاه بسیار سریع است و در شرایط مساعد از اوایل بهار تا اواخر پاییز گل می دهد، اما در سایر مناطق، رشد و گلدهی بستگی به دمای هوا دارد و اوج آن در تابستان است؛ شاه پسند، درختچه ای است که به گیاه همیشه سبز معروف میباشد؛ اما این مسئله بستگی به دمای محیط نیز دارد؛  گلهای این گیاه به دلیل ویژگی رنگ ماورای بنفشی که دارند، پروانه ها و انواعی از مگس ها را به سوی خود جلب می کنند! و منبعی از شهد را در اختیار آنها قرار می دهند؛ و در هرکجا که از این گیاه استفاده کنید، به زودی شاهد رفت و آمد پروانه ها به آنجا خواهید بود.

شاه پسند بسیار مقاوم در برابر خشکسالی است. و خاک و محیط با رطوبت کم برای این گیاه ترجیح داده می شود. بهتر است که این گیاه در مکانی کاشته شود که جمع کردن برگ ها و گل های ریخته شده آن راحت باشد و برای کنترل رشد این گیاه بهتر است که آنرا هرس نکنید و تنها در بهار یا تابستان، ساقه های خشکیده را جدا کنید.

پرورش گل شاهپسند در باغ پروانه

روش پرورش و تکثیر گل شاهپسند

درختچه شاهپسند، به تنهایی جلوه و زیبایی چندانی ایجاد نمیکند پس باید به صورت انبوه کاشته شود؛ این گیاه را می توان در داخل باغچه پرورش داد اما کاشت آن در آپارتمان ها را توصیه نمیشود؛ زیرا تماس پوست ( بخصوص خردسالان ) با شاخ و برگ گیاه می تواند خارش و حساسیت های پوستی ایجاد کند.

برای کاشت گل شاه پسند طبق روش زیر پیش بروید

  • برای اینکه گیاه سریع تر جوانه بزند بایستی بذر های گیاه را به مدت زمان ۲۴ ساعت در اب بخیسانید.
  • اکنون بذر ها را درون گلدانی که دارای ماسه و برلیت است بکارید و روی آن را با کمی ماسه بپوشانید(توجه داشته باشید که نباید مقدار زیادی ماسه روی بذرها بریزید زیرا، بذر ها برای جوانه زدن به نور احتیاج دارند)
  • برای جوانه زدن بذر ها باید بستر ان ها را مرطوب نگه داشت و می توان با پوشاندن سطح گلدان توسط  پلاستیک رطوبت آن را حفظ کرد.
  • بعد از آن که گیاهچه ها به شش برگ رسیدند بایستی آن هارا به گلدان اصلی منتقل کنید و ۶ الی ۱۴ روز صبر کنید تا بذر ها جوانه بزنند.
  • برای کاشت این گیاه سعی کنید از یک گلدان متوسط استفاده کنید و اگرچه قصد کاشتن آن را در باغچه دارید  بذرها را با فاصله ده سانتی متری بکارید.
  • و نکته آخر اینکه محلی را ک برای کاشت گل شاه پسند مدنظر دارید باید به طور کامل آفتابی باشد و در تابستان نیز منظم آن را آبیاری کنید.

اصول پرورش و نگهداری شاهپسند

کاشت-نگهداری-پرورش-گل-شاهپسند

آبیاری گل شاهپسند

این گیاه در برابر خشکی مقاومت بسیار خوبی دارد ولی باید توجه داشت که در اوایل رشد باید به طور منظم ابیاری شود زیارا آبدهی منظم باعث افزایش سرعت گل دهی آن می شود.

دما و نور کافی برای پرورش شاهپسند

این گیاه نیازمند نور مستقیم خورشید است و اگر بسته به هر شرایطی این نور کم شود میزان گلدهی شاه پسند نیز کم خواهد شد و برگ ها نیز رنگ خود را از دست خواهند داد و اما در زمستان نیز این گل سرمای بیش از ۱۰ درجه را تحمل نخواهد کرد و گل از بین می رود.

خاک مناسب گیاه شاهپسند

شاه پسند درختچه ای نسبت به خاک سختگیر نیست و تقریبا در هر نوع خاکی می روید البته وجود خاک با زهکش خوب که آب را در خود نگه نمی دارد به پرورش و تکثیر گل شاهپسند کمک می کند. زیرا وجود رطوبت همیشگی در اطراف ریشه های آن منجر به کاهش گلدهی این گیاه می شود

کوددهی

کوددهی اگر بیش از اندازه باشد باعث می شود گیاه مقدار زیادی ساقه و برگ تولید کند و کمتر گل بدهد.یک بار کوددهی در اول بهار و یک بار اول تابستان کافی می باشد ( با فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ )

مثلا میتوانید از مخلوطی همانند یک قسمت خاک معمولی+یک قسمت خاک برگ+یک قسمت مخلوط کوکوپیت به همراه پرلایت استفاده کنید. همچنین کوددهی بیش از اندازه نیز چنین مسئله ای ایجاد می کند و منجر به رویش برگها و ساقه و کاهش گلدهی آن میشود. بنابراین کافی است که یک بار در ابتدای بهار و مرتبه دوم در ابتدای تابستان با کودی کامل با فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ این گیاه را کود دهید.

خرید کود مخصوص انواع گلهای فصلی و زینتی

آفات و بیماری های گل شاه پسند

معمولا آفات برای این گیاه مزاحمت ایجاد نمی کنند اما هر چند وقت یکبار برگهای گیاه را برای شته ها، شپشک ها و کنه های تار عنکبوتی بررسی کنید. از بیماری های گیاه نیز می توان به برخی بیماریهای قارچی همانند سفیدک پودری و لکه برگی قارچی و پوسیدگی ریشه اشاره کرد. شرایط سرد و مرطوب و عدم وجود نور کافی از جمله شرایط مساعد برای شیوع این بیماری های قارچی است.

توجه

پیشنهاد میکنیم با مراجعه به بخش فروش بذر گل وبسایت روکالبا از سایر محصولات فصلی و زینتی دیگر نیز دیدن نمایید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *