بذر گل گاوزبان

گل گاوزبان جز گیاهان دارویی محسوب می شود که در ایران طرفداران زیادی دارد و برای درمان بیماری های قلبی ، دیابت ، فشار خون و بی خوابی بسیار موثر است. ما در فروشگاه اینترنتی روکالبا در میان بذر گیاهان دارویی بذر گل گاو زبان اروپایی را به شما عزیزان معرفی می کنیم که مصرفی مشابه گل گاو زبان ایرانی دارد و برای درمان بعضی از بیماری ها موثر است. با ما همراه باشید تا در مورد چگونگی کاشت بذر گل گاو زبان و خواص گل گاوزبان به طور کامل توضیح دهیم.

عکس گل گاوزبان

کاشت بذر گل گاو زبان

  • بذر گل گاوزبان رشد سریعی دارد و باید در فصل پائیز یا بهار کاشته شود(بهترین زمان برای کاشت فصل پائیز است.)
  • اگر میخواهید بذر این گل را مستقیما در باغچه بکارید پیش از کاشت خاک مناسب را بخوبی شخم بزنید سپس بذر را در عمق ۱۲ سانتی متری زمین و با فاصله ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر از هم بکارید. پس از کاشت بذر آن را به خوبی آبیاری کنید.
  • مدت زمان جوانه زنی بذر گل گاوزبان ۵ الی ۲۱ روز در دمای ۲۱ درجه سانتیگراد است. شما پس از جوانه زنی به راحتی میتوانید آنها را از علفهای هرز تشخیص دهید.

برای دیدن انواع بذر گل میتوانید به بخش بذر گل (زینتی – فصلی) مراجعه کنید.

برداشت بذر گل گاو زبان

اولین برداشت گل گاوزبان را میتوانید در خرداد ماه آغاز، برگ های گاو زبان را از همان شروع رشد میتوان برداشت کرد ولی بهتر است زودتر برداشت کنیدد تا لطیف تر باشند.

برای برداشت بذر گل گاو زبان باید بذر ها را بردارید و بعد از خشک شدن کامل گل ها غلاف های پر از تبغ و کرک دانه های را بشکافید و بذر های آن را برداشت کنید.

در هر غلاف معمولاً بین ۱ تا ۵ عدد بذر قرار دارد که هنگام برداشت آن بهتر است از دستکش استفاده کنید، تیغ های ریز آن داخل پوست فرو می روند و دردناک است.

اگر نمی خواهید که سال بعد نیز گیاه گل گاو زبان داشته باشد باید تمامی بذر های آن را بگیرید، ریختن بذر ها بر روی زمین باعث تداوم گیاه در سالهای بعدی آن می شود.

گلدهی گیاه گل گاو زبان از اواخر خرداد یا اوایل تیر شروع می شوند و پس از برداشت به مدت حداقل ۲ هفته مجدد گل می دهد و قابل برداشت است.

گلهای برداشت شده را بهتر است در سایه خشک کرد تا محصول مرغوب تری داشته باشیم.

 

تفاوت گل گاوزبان ایرانی و گیاه گاو زبان اروپایی

گل گاوزبان در دامنه کوه‌های البرز می روید و با گیاه گاوزبان که در اصفهان و آذربایجان و شهرهای دیگر ایران و کشورهای دیگر می‌روید و به غلط به گل گاوزبان مشهور شده است، تفاوت دارد.  هر دو گیاه از تیره گاوزبانیان هستند ولی از نظر سرده با هم متفاوت‌اند. برای اینکه این اشتباه از بین برود، Echium را گل گاوزبان ایرانی و Borage را گیاه گاوزبان اروپایی نامیده اند . این دو گیاه با هم تفاوتهای اساسی دارند که ادامه به طور کامل به آنها اشاره خواهیم کرد.

  • چرخه زندگی: گاوزبان اروپایی یکساله ولی گاوزبان ایرانی چند ساله می باشد.
  • اندام دارویی: اندام دارویی گاوزبان ایرای گلهای بنفش و کشیده ولی اندام دارویی گاوزبان اروپایی ساقه برگ و گل های آبی رنگ می باشد.
  • شکل گل: شکل گل در نوع ایرانی با نوع اروپایی کاملا متفاوت می باشد.
  • اندازه بذر: بذر در گاوزبان ایرانی بصورت چهار خانه بوده و بذور بدون پوسته کوچکتری نسبت به نوع اروپایی دارد. بذور نوع اروپایی کشیده و دارای شیارهای طولی هستند.
  • خواص دارویی این دو گیاه کمی با هم تفاوت دارد.
  • گل‌های گل گاوزبان ایرانی درشت تر از گل‌های گیاه گاوزبان اروپایی است.
  • گل گاوزبان لاجوردی و شبیه گل انار بوده و تخم آن دایره‌ای شکل و لعابی است و در کوه‌های البرز بسیار زیاد یافت می‌شود. گیاه گاوزبان در اصفهان و آذربایجان و دیگر شهرهای ایران می روید.
  • گیاه گاوزبان اروپایی از شمال افریقا به اسپانیا برده شده و در آنجا پرورش یافته و در طب سنتی اروپا راه یافته‌است.
  • از خواص گیاه گاوزبان اروپایی این است که عرق و ادرار را زیاد می‌کند. اما گاوزبان ایرانی آرامش بخش می باشد.

خواص گل گاو زبان

خواص گل گاوزبان

برگ و گل‌های این گیاه خواص دارویی دارد. برخی از مهمترین خواص گل گاوزبان عبارتند از:

  • کاهش تب

مصرف دمنوش گل گاو زبان برای معالجه تب‌های دانه‌ای مانند سرخک، مخملک و آبله مرغان بسیار مفید است.

  • تقویت کلیه‌ها و تسکین درد ناشی از سنگ کلیه

یکی دیگر از خواص گل گاو زبان در طب سنتی تسکین درد ناشی از سنگ کلیه است. از آن جایی که این گیاه دارویی ادرارآور است، مصرف آن به دفع راحت‌تر سنگ مثانه کمک می‌کند. به طور کلی دمنوش گل گاو زبان، کلیه‌ها را تقویت و التهاب آن‌ها را درمان می‌کند و برای درمان بی اختیاری ادرار مفید است.

  • پیشگیری و درمان سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی

خوردن دمنوش گل گاو زبان همراه با کمی لیمو عمانی و عسل، در طول فصل سرما به دلیل داشتن ویتامین ث. از سرماخوردگی پیشگیری می‌کند. همچنین درمان سرفه‌های مزمن، وقفه‌های تنفسی و آسم خفیف از دیگر خواص گل گاو زبان است. در طب سنتی از این گیاه به عنوان نرم کننده سینه، برطرف کننده تنگی نفس و التیام دهنده گلودرد استفاده می‌شود.

  • تقویت اعصاب و روحیه

از معروف‌ترین خواص گل زبان، تقویت سیستم عصبی، رفع استرس و اضطراب است. گل گاو زبان غم و غصه، دلهره وحشت را از بین می‌برد و افسردگی را کاهش می‌دهد. متخصصان طب سنتی از این گیاه برای کمک به درمان کسانی که با خود حرف می‌زنند، استفاده می‌کنند. همچنین خوردن دمنوش این گیاه نشاط‌آور است و رنگ چهره را شاداب و باز می‌کند.

  • پیشگیری از سرطان

گل گاو زبان حاوی مقادیر بالایی از مواد آنتی‌اکسیدان و ضد التهاب است و در پیشگیری و درمان سرطان موثر است. تحقیقات نشان داده این گیاه می‌تواند از شدت بیماری سرطان پانکراس کم کند.

  • خاصیت ضد التهاب

گل گاو زبان خاصیت ضد التهاب دارد و برای برطرف کردن درد و روماتیسم، می‌توان ضماد برگ گل گاوزبان را روی مفصل‌ها گذاشت.

  • تصفیه خون

تصفیه و تمیز کردن خون از خواص گل گاو زبان است. همچنین میان گل گاو زبان و فشار خون رابطه مستقیمی وجود دارد و برای بیماران قلبی عروقی مفید است، با این وجود زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد.

  • درمان برفک دهان

جویدن برگ تازه گل گاو زبان برای درمان جوش‌های چرکی دهان اطفال، برفک دهان و رفع عوارض ناشی از گرمی و حرارت دهان مفید است.

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *