در این ویدئو شما آموزش انتقال انواع نشا گوجه فرنگی به گلدان را مشاهده می کنید که توسط گروه روکالبا برای شما عزیزان تهیه شده است.

با ما همراه باشید تا در ادامه بیشتر در مورد انواع بذر گوجه فرنگی توضیح دهیم.

گوجه فرنگی نیز مانند بذرهای دیگر دارای انواع مختلفی است که هرکدام بسته به نوع خود نیاز به شرایط مختلفی جهت رشد و نگهداری دارند. در این مقاله به معرفی تعدادی از بذرهای گوجه فرنگی نموده ایم که شاید برای شما عزیزان جذاب باشد همچنین جهت مشاهده انواع بذر گوجه فرنگی می توانید به بخش بذر سبزیجات و صیفی جات مراجعه نمایید.

گوجه فرنگی گیاهی است علفی و یکساله از خانواده بادمجانیان( Solanaceae) با کشت مستقیم تولید ریشه عمیق می کند  و در زمین های نرم تا عمق بیشتر از ۲ متر نیز فرو میرود.۷۰ درصد ریشه های فرعی تا عمق ۲۵ سانتیمتری (سطح الارض)قرار می گیرد.ریشه اصلی در کاشت نشایی  از رشدش کاسته می شود .هرچند که تشخیص ان به خوبی امکان پذیر است ولی از نظر رشد ونمو نسبت به ریشه های فرعی دارای اختلاف کمی است.ریشه های فرعی  ابتدا به صورت افقی رشد کرده و در درازمدت نگهداری گیاه را به عهده می گیرند .ساقه گوجه فرنگی به صورت سیمپودیال (Sympodial)رشد می کند .یعنی اینکه رشد ساقه پس از تشکیل گل آذین ویا جوانه برگ در راس آن از رشد بازمانده و پس از آن کمی متمایل تر نسبت به حالت قبلی به رشدش ادامه می دهد. گوجه فرنگی از نظر شکل ساقه به سه دسته زیر تقسیم می شود.

Indeterminate : پابلند (گلها در اطراف ساقه به وجود می آیند.)
Half determinate : نیمه پابلند(گلها در اطراف ودر راس ساقه به وجود می آیند.)
Determinate: پاکوتاه (گلها در راس ساقه به وجود می آیند.)
گوجه فرنگی دارای ارقام متنوعی است  وتاکنون بیش از ۱۰۰۰ رقم آن گزارش شده است مهم ترین آنها که در ایران کشت می شوند عبارتند از :
اوربانا:رقمی است پر محصول که به علت دارابودن مزه خوب و خوشرنگ بودن آن بیش از سایر ارقام در تازه خوری وتهیه رب و کچاپ به کار می رود .رشد ساقه اوربانا  هرچند عمودی است (پابلند) ولی به قیم احتیاجی نیست به منظور هرس باید از قیم استفاده نمود.
رد کلود:رقمی است پر محصول و نیمه پابلنداندازه میوه متوسط است و چنانچه هنگام رشد هنوز گرمای کافی موجود باشد ،میوه دادن این رقم ادامه دارد.
کل جی : رقمی  است پرمحصول و پاکوتاه میوه این رقم تخم مرغی شکل بوده  و دارای پوست سختی است.
و از این نظر برای حمل به نقاط دوردست بسیار مناسب است.
ارقام دیگری که کشت آن در ایران کم وبیش رایج اند عبارتند از رد تاپ ،رد جرس ،وسترن رد

پرورش گوجه‌ فرنگی در منزل

به دو طریق می‌توانید گوجه‌فرنگی پرورش دهید؛ اولی کاشت نشاء و دومی کاشت بذر است.
اگر برای باردهی گوجه عجله دارید می‌توانید نشای آن را تهیه کرده و آن را در باکس، گلدان بزرگ جعبه میوه یا باغچه منزل بکارید.

هنگام کاشتن به اندازه کافی ریشه را زیر خاک قرار دهید و تقریبا فقط برگ‌ها را بیرون بگذارید. اما اگر به اندازه کافی صبر و حوصله دارید و علاقه‌مندید تک‌تک مراحل رشد بوته گوجه‌فرنگی‌تان را مشاهده کنید این مراحل را انجام دهید:

نخست گلدان یا باکس را پر از خاک مرغوب کنید. سپس کمی شیار داخل خاک ایجادکنید و بذرها را با کمی فاصله داخل آن بپاشید. اگر فضای کمی دارید زیاد بذر نپاشید چون هریک از اینها به صورت خزنده بزرگ شده و رشد می‌کند. به اندازه دوبرابر حجم بذر، روی آن خاک بریزید.

هر روز به آن آب بدهید. در این مرحله، بذر در شرایط حساسی قرار دارد، پس آبیاری باید با آبپاش انجام شود تا بذر جابه‌جا نشود. خاک گوجه‌فرنگی باید همیشه مرطوب باشد، اما بیش از حد آن را خیس نکنید. گوجه‌فرنگی به نور آفتاب هم احتیاج دارد. آن را در فضای نورگیر قراردهید.

بعد از سه هفته دانه‌ها جوانه می‌زنند و شما شاهد رشد روزانه نشاء خواهید بود. بعد از گذشت حدود دو ماه بوته ابتدا گل‌های ریز سفیدرنگ می‌دهد و بعد از آن گوجه‌های سبزرنگ ریز شکل می‌گیرند.

به تدریج گوجه‌ها بزرگ می‌شوند درحالی که همچنان سبزرنگ‌اند. هنگامی که گوجه‌فرنگی رشد لازم را پیداکرد کم‌کم رنگ آن از سبز به قرمز تغییر می‌کند. بالاخره آن‌قدر قرمز می‌شود که شما متوجه می‌شوید کاملا رسیده و آبدار و هنگام چیدن آن است.

هروقت گوجه‌فرنگی‌تان به این حد رسید آن را بچینید و با آن سالادی خوشمزه برای اعضای خانواده درست کنید.

ویدئو آموزش انتقال انواع نشا گوجه فرنگی به گلدان