فواید نگهداری کاکتوس در منزل

نگهداری از گیاهان در همه منازل کار راحتی نیست و نیاز به رسیدگی و مراقبت دارد. گیاهان زیائی هستند که فواید مختلفی دارند و با نگهداری آنها شما میتوانید از فواید آنها بهره مند شوید. گیاهان کمی وجود دارند که توانایی زندگی و رشد در محیط های بسته و خانه را داشته باشند و در این بین کاکتوس یکی از گیاهانی است که فواید گوناگونی دارد و شاید تا به حال در این مورد اطلاعاتی نداشته اید. در این مقاله ما سعی داریم با معرفی فواید نگهداری کاکتوس در منزل برای شما عزیزان بپردازیم تا بیشتر با این گیاه سازگار با شرایط منزل آشنا شوید.

معرفی گیاه کاکتوس

گیاه کاکتوس از دسته کاکتوسیان است که اغلب خاردار و گوشتی می باشد. امروزه بیش از ۲۰۰۰ نوع کاکتوس شناسایی شده است که دارای اندازه و شکل های متنوعی هستند، این گیاهان در آب و هوای گرم و آفتابی رشد می کنند و برخی از آن ها حتی قادر هستند در محیط های بسته مانند خانه های آپارتمانی زندگی کنند. برخی از این کاکتوس ها گل های فصلی دارند و در صورتی که شرایط رشد آنها مساعد باشد، شما می توانید بسته به نوع کاکتوس، اندازه و شرایط نگهداری آن یک یا چند گیاه کاکتوس مناسب بخرید. در مورد شرایط نگهداری، میزان نور و آبیاری و … نیز میتوانید اطلاعات مربوط به محصول کاکتوس میکس را مراجعه نمایید.

 

۱٫ با کاکتوس ها بهتر نفس بکشید.

اگر تا به الان علت استفاده ی گیاهان در داخل خانه را متوجه نشده اید باید گفت که این موجودات سبز و زنده برای سلامتی ما بسیار مفیدند . انسان ها و گیاهان برای حفظ تعادل و پایداری در طبیعت به یکدیگر متکی اند . ما انسان ها اکسیژن را تنفس میکنیم و دی اکسید کربن را در محیط آزاد میکنیم . گیاهان در طول روز برعکس این عمل مارا انجام میدهند و با جذب دی اکسید کربن ، اکسیژن را در محیط آزاد میکنند .

در طول شب این قسمت از فتوسنتز گیاهان متوقف میشود . تنها بعضی گیاهان ، ساکولنت ها و کاکتوس ها در طول شب نیز اکسیژن سازی را ادامه میدهند . در نتیجه با اضافه کردن کاکتوس ها به داخل خانه ، در شب نیز هوای اتاق تصفیه شده و مقدار از سموم هوا را از بین میبرد .

۲٫ کاکتوس ها ذهن شمارا بازتر میکنند.

مطالعات نشان داده است که گیاهان آپارتمانی ، تمرکز انسان هارا بهبود بخشیده و روحیه مارا تا ۱۵ درصد تقویت میکنند ! این نکته که آیا این تحقیق از فواید نگهداری کاکتوس در خانه ناشی میشود و یا تنها یادآوری طبیعت در زندگی ماشینی باعث آرامش ذهن میشود ، مهم نیست . تنها این نکته حائز اهمیت است که داشتن کاکتوس و ساکولنت در خانه یا محل کار ، روز شمارا پربارتر و آرام تر میکند . همچنین تماشای یک گیاه در حال رشد و شکوفایی توسط ما میتواند به کاهش افسردگی و پوچی نیز کمک کند .

۳٫ کاکتوس و خواص شفا دهندگی

ساکولنت ها و کاکتوس ها خواصی فراتر از زیبایی ظاهری دارند و یکی از این خواص استفاده ی درمانی از آنهاست . این خواص میتواند شامل بهبود زخم ها ، سوختگی ها و سایر درمان ها باشد . به عنوان مثال کاکتوس آگاو یک ضد عفونی کننده طبیعی است و میتواند برای درمان بریدگی و سوختگی استفاده شود . همچنین ژل گیاه آلوئه ورا آفتاب سوختگی هارا کاهش میدهد و بریدگی و کبودی ها را بهبود میبخشد . در کشور ما نیز مدت زیادیست که از این کاکتوس برای معالجه بیماری های روده ، تب و … استفاده میشود .

۴٫ کاکتوس ها میتوانند هر جایی زندگی کنند.

اگر شما علاقه ی زیادی به استفاده ا گیاهان دارید اما فضای آن را ندارید حتما کاکتوس هارا انتخاب کنید . ساکولنت ها و کاکتوس ها بهترین گزینه برای اضافه کردن کمی چاشنی سبز به خانه های کوچک و دلگیر هستند . گلدان های کوچک و انگشتی ، گلدان های آویز و عمودی میتوانند برای این خانه ها مناسب باشند . اما بعضی گیاهان با داشتن ریشه های بزرگ و آبیاری زیاد نمیتوانند به صورت عمودی نگهداری شوند . در نتیجه با داشتن کاکتوس ها میتوانید یک فضای سبز عمودی و کم جا برروی دیوار خود داشته باشید .

۵٫ کاکتوس های مقاوم ، بهترین انتخاب برای شما !

فرایند نگهداری از گیاهان در داخل خانه میتواند دشوار باشد . ممکن است شما نور کافی برای گیاهان را نداشته باشید و یا به دلیل مشغله های کاری آبیاری را فراموش کنید . در این زمان است که کاکتوس ها وارد صحنه میشوند . ساکولنت ها و کاکتوس ها هر دو از انواع مقاوم هستند و کشتن آنها بسیار دشوار است همچنین فواید نگهداری کاکتوس در خانه نیز بسیار زیاد است  . آنها به دلیل زادگاه گرم و خشکشان به آبیاری زیادی نیاز ندارند و در محیط های با شرایط دشوار به راحتی زنده میمانند . بنابراین برای نگهداری از این نوع گیاهان به زمان و توجه زیادی نیاز ندارید .

۶٫ با هدیه دادن کاکتوس ها دوستانتان را خوشحال کنید.

آیا کسی را میشناسید که با دریافت هدیه خوشحال نشود ؟! حال فرض کنید این هدیه از نوع گیاهان باشد . هیچکس از فواید نگهداری کاکتوس در خانه و گیاهان آپارتمانی بی اطلاع نیست . اما ممکن است به دلیل مبتدی بودن بعضی افراد در نگهداری از گیاهان ، هدیه شما دوام چندانی نداشته باشد . البته که گیاهان مقاومی نیز وجود دارند که برای مبتدیان بسیار مناسبند اما کاکتوس ها و ساکولنت میتوانندیک گزینه ی عالی برای هدیه دادن باشند . نگهداری از این نوع بسیار آسان است و ویژگی های دیگری چون : مقرون به صرفه بودن ، حمل و نقل آسان ، فواید بیشمار کاکتوس آن را به هدیه ای جذاب مبدل کرده است .

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *