زمان کاشت بذر صیفی جات و سبزیجات

مسئله ای که بسیار در پرورش بذر سبزیجات و صیفیجات اهمیت دارد به زمان کاشت بذر صیفی جات و سبزیجات مربوط می شود. با سرد شدن هوا ، کاشت و پرورش بذر صیفی جات و سبزیجات با کمی زحمت همراه است و لازم در این اطلاعات کافی داشته باشید در مقاله زیر سعی کردیم به توضیحات کامل در مورد زمان به توضیحات کامل در مورد زمان کاشت بذر صیفی جات و سبزیجات بپردازیم تا شما عزیزان بتوانید از آن استفاده کنید.

زمان کاشت بذر صیفی جات و سبزیجات

زمان کاشت بذر صیفی جات در فصول سرد

برای کاشت بذر در فصل زمستان و پاییز باید از بذرهایی استفاده کنید که هوای خنک پاییز را ترجیح میدهند و حتی در شرایط سرد آب و هوایی زنده می مانند. سبزیجات فصل سرد به آنهایی گفته می شود که زمان اتمام بادهای گرم تابستانی کاشته می شوند.

اگر قصد کاشت سبزی در باغچه یا  هوای آزاد را دارید و دارای زمستان های با برفهای سنگین و یخبندان شدید هستید توصیه می شود  که در روزهای اول پاییز گیاهان را بکارید تا قبل از شروع سرمای شدید و کاهش یکباره دمای طول روز رشد کافی خود را داشته باشند و یا حتی محصول خود را برداشت کرده باشید

برخی از سبزیجات و صیفیجات حتی در فصل یخبندان هم امکان پرورش دارند ،کلم پیچ معمولا می تواند تا زمانی که دمای هوا به نقطه انجماد برسد زندگی کرده و حتی ممکن است در برف هم دوام بیاورد. البته باید توجه داشته باشید که محصولات زمستانی تا حدی قادر به تحمل سرما هستند. برای کاشت محصولات زمستانی زودتر از شروع سرما (اواخر تابستان و اوایل پاییز) اقدام کنید تا قبل از سرمای سخت زمستان محصولات قابل بهره‌برداری باشند.

به عنوان مثال در پایان فصل تابستان در مناطق سردسیر و آغاز پاییز در مناطق گرمسیر می توانید کشت گیاهانی مانند چغندر، کلم بروکلی، کلم، هویج، کاهو، تره فرنگی، نخود فرنگی، تربچه و اسفناج و …. را در دستور کار خود قرار دهید.

زمان کاشت بذر صیفی جات و سبزیجات

نکات مهم برای کاشت سبزی و صیفیجات در پاییز و زمستان

خاک دادن پای بوته و محافظت از ریشه ها 

برای حفظ سبزیجات ریشه ای، آنها را با خاک  بپوشانید. توده ای از خاک را در اطراف سبزیجات ریشه ای خود هُل دهید، مثل هویج، اما برگ هایی را که در بالای زمین رشد می کنند را نپوشانید. زیرا برگ ها نیاز به جذب نور خورشید دارند، اما ریشه گیاه را برای محافظت در برابر سرما بایستی پوشاند این عمل سبب می شود تا گرمای خاک، را در برابر بادهای مستقیم زمستانه، نگه دارید.

سطح بستر کاشت سبزیجات زمستانه را با مالچ پوشش دهید.

باید قبل از انجماد زمین، محصولات را با مالچ پوشش دهید. در مناطق بسیار سرد، از ظخامت بیشتری از مالچ استفاده کنید اما در مناطق گرمتر لایه ی مالچ می تواند کمی سبک تر باشد.

برای بهترین نتیجه، از مالچ سبک استفاده کنید، مانند کاج های سوزنی، برگ های خرد شده یا چمن های ریز شده. البته شما می توانید مالچ را کمی سنگین تر کنید (پوست درختان)، به خصوص در مناطق سردتر، فقط دقت کنید که مالچ روی برگ های جوانه زده ی سبزیجات زمستانه ریخته نشود. در غیر این صورت، شما محصولاتتان را از دریافت نور خورشید، محروم کرده اید.

سبزیجات زمستانه را در بسترهای ایجاد شده بکارید در صورت نیاز روی انها را با پلاستیک بپوشانید. برای ایجاد بسترهای کاشت سبزیجات زمستانه از سنگ، آجر یا چوب  استفاده کنید. سپس شاسی ها را با خاک غنی از مواد مغذی پر کنید. با نگهداری سبزیجات زمستانی در این شاسی ها می توانید خاک شاسی را گرم تر از خاک زمین با اختلاف  (۱۱ تا ۱۳ درجه سانتیگراد) نگه دارید.
محافظت از سبزی و صیفیجات از سرمای زمستان : مهمترین اصل ایجاد پوشش برای مکان کاشت سبزی ، محافظت از انها در برابر سرمای زمستان و باد های سرد  می باشد . مکان هایی مثل گلخانه های خانگی می توانند به شما در این امر کمک کنند با این حال اگر بخواهید هزینه کمتری کنید یا اصلا هزینه ای نکنید ، در زیر راه حال های ساده ای را برای شما آموزش داده ایم .
اگر تمایل به خرید بذر صیفی جات دارید میتوانید از بخش محصولات ما در فروشگاه اینترنتی روکالبا دیدن نمایید.

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *