گل اشک تمساح گیاه پرطرفداری می باشد، که گل های زنگوله وار و زیبا میدهد؛ اشک تمساح (یا مادر هزاران فرزند)، گیاه زنده زایی می باشد که روی برگ هایش بچه میدهد، و اگر روی خاک بریزند براحتی رشد کرده و تکثیر می شوند! در این بخش قصد داریم شما عزیزان را با این گیاه زیبا بیشتر آشنا کنیم، ابتدا نحوه صحیح نگهداری و پرورش گل اشک تمساح را گفته و سپس روش تکثیر این گیاه را آموزش خواهیم داد؛ اگر به این مطلب علاقه مندید تا انتها همراه ما باشید…

گیاه شناسی گل اشک تمساح

گل اشک تمساح جزو خانواده “ساکولنتها” بوده و از خانواده بزرگ و پر جمعیت “کالانکوآ ها” و بومی ماداگاسکار می باشد؛ هرچند به این گیاه کاکتوس اشک تمساح هم گفته میشود، اما به نام های دیگر مانند: مادر هزاران فرزند و بریوفیلوم نیز دارد؛ نام علمی گیاه Kalanchoe Daigremontiana است و در زبان انگلیسی Bryophyllum نامیده میشود؛ این گیاه گونه های مختلفی دارد، اما گونه ای که در ایران بیشتر نگهداری میشود رشد عمودی داشته و هرچقدر هم که هرس شود بازهم به رشد خود ادامه داده و بالا میرود؛

اشک تمساح دارای برگ‌های گوشتی، بدون کرک و صاف، همیشه‌ سبز و ساقه ضخیمی است، که فرم رشدی تک ساقه دارد؛ این گیاه یک شاخه اصلی که در انتها به چند شاخه تبدیل می‌شود و ارتفاع یک متر و نیم دارد؛ یکی از ویژگی های بارز و جالب اشک تمساح که به آن معروف است، وجود جوانه‌های کوچک روی لبه برگ هایش میباشد، زمانی که دارای ۴ برگ شدند از برگ جدا می‌شوند و خود یک گیاه جدید تشکیل میدهند؛

گلهای گیاه، شبیه لوستر وارونه هستند و به همین خاطر به آنها گل طبقاتی یا گل لوستری هم گفته میشود؛ زمان گلدهی بریوفیلوم از سن ۲سالگی و در فصل زمستان شروع میشود و گلها معمولا تا حدود دو ماه بر روی گیاه باقی می مانند؛ البته هنگام گل دادن ارتفاع این گیاه به یک ونیم متر می رسد، معمولا این گیاه هر سال گل نمی دهد و دو یا سه سال طول می کشد تا گل دهد.

شرایط پرورش و نگهداری گل اشک تمساح

گل اشک تمساح، جزء گیاهان کم توقع و دوست داشتنی است که نیاز خیلی زیادی برای رشد ندارد و با فراهم کردن حداقل امکانات میتواند رشد خوبی داشته باشد؛

میزان نور برای نگهداری گل اشک تمساح

قطعا گیاه اشک تمساح، محلی با نور زیاد را دوست دارد، اما نور مستقیم و شدید خورشید باعث سوختگی برگهای آن خواهد شد! پس سعی کنید محلی که نور غیرمستقیم دارد را برایش انتخاب کنید، و یا با فاصله نیم متری از پنجره قرار دهید؛ توجه داشته باشید؛ اگر دیدید فاصله برگها زیاد میشود و ساقه گیاه هم باریک، بدانید که گیاه شما با مشکل کمبود نور مواجه است، از دیگر مشکلات کمبود نور، میشود به کم رنگ شدن برگها و ریزش آنها اشاره کرد.

دمای مناسب برای پرورش گل اشک تمساح

همانطور که در بالا اشاره کردیم، اشک تمساح گیاه مقاوم و کم توقعی است و میتواند تا دمای صفر درجه را به خوبی تحمل کند، اما بهترین دما برای رشد و نگهداری این گیاه، ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است؛ که هرچقدر دما بالاتر برود باید بیشتر حواستان به آبیاری باشد، تا گیاه دچار تشنگی نشود؛ گلدهی گیاه در روزهای کوتاه و با دمای پایین میباشد.

میزان صحیح آبیاری گیاه اشک تمساح

گیاه اشک تمساح به آبیاری زیاد و کم، بسیار حساس است؛ خیس و غرقابی بودن دائمی خاک باعث پوسیدگی ریشه و لهیدگی برگ ها می شود؛ و یکی از دلایل از بین رفتن آن میتواند همین درست نبودن شیوه آبیاری باشد، حتما بین دو آبیاری اجازه بدهید که خاک گلدان تا عمق ۲ الی ۳ سانتی متری خشک شود، و سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید؛ در زمستان نیز میزان دفعات و فاصله بین آبیاری را به اندازه ای برسانید که خاک تا عمق ۳ الی ۴ سانتی متری خشک شود، اگر میزان آبیاری شما زیاد باشد باعث پوسیدگی ساقه و ریشه گیاه میشود که به مرور باعث ریزش برگها و مرگ گیاه میشود و آبیاری کم باعث چروک شدن برگها و باز ریزش آنها شده و اگر این روند ادامه پیدا کند گیاه شما از بین میرود.

برای پرورش گل اشک تمساح از چه خاکی استفاده کنیم؟

اشک تمساح هم مانند سایر ساکولنت ها و کاکتوس ها به خاکی سبک با زهکشی بالا نیاز دارد؛ شما میتوانید هم از کود خانگی مناسب کاکتوس و هم از خاک های آماده کاکتوس استفاده کنید، زهکشی برای این گیاه بسیار مهم است، و اگر آب در خاک جمع شود و حالت باتلاقی ایجاد کند باعث پوسیدگی ریشه خواهد شد.

 

جهت مشاهده جزئیات و سفارش انواع کود و مواد مغذی به بخش فروشگاه سایت روکالبا مراجعه نمایید.

 

چه زمانی گلدان را تعویض کنیم؟

بهترین زمان برای تعویض گلدان بعد از فصل گلدهی یعنی اواخر زمستان است ولی از کجا بفهمیم که باید گلدان را تعویض کنیم؟ اگر رشد گیاه متوقف شد و یا ریشه ها گیاه از زیر گلدان خارج شد نشانه های تعویض گلدان می باشد و بهتره با گلدانی با یک سایز بزرگتر (سرامیکی یا پلاستیکی) تعویض کنید.

روش تکثیر گل اشک تمساح

این گیاه رو یمشه به روش های بذر، قلمه از ساقه، پاگیاه و گیاهک تکثیر کرد که بهترین رو راحت ترین روش قلمه و گیاهک است، برای قلمه گیری شما باید در تابستان ساقه های جوان و تازه رشد کرده را انتخاب کنید که دارای چند جفت برگ باشد. پس از برش قلمه ها آنها را به مدت ۲-۳ رز در گوشه ای قرار دهید تا محل بریدگی پینه ببندد. پس از زمان طی شده آنها را در خاک بکارید فقط دقت کنید خاک و گلدان دارای زهکشی خوبی باشد.

کاشت بذر از دی ماه تا تیر ماه انجام می شود ولی برخی پرورش دهندگان در طول سال به تدریج بذرها را کشت می کنند تا قابلیت تولید در تمام طول سال را داشته باشند. بذر برای رویش نیاز به نور دارد، بنابراین نباید روی بذر پوشانیده شود.

تکثیر از طریق گیاهک همانطور که در بالا اشاره شد اصولا بعد از ۴ برگی شدن بر روی خاک اطراف گل افتاده و به خاطر داشتن ریشه، رشد را شروع می کنند و پس از قد کشیدن می توانید آنها را به گلدان های مناسب تری انتقال دهید.

اگر این گیاه را از طریق قلمه زدن زیاد نماییم معمولا گیاهی با ساقه ضخیم تر و قد بلندتر به دست می آوریم قدرت ریشه زایی در این گیاه خیلی زیاد می باشد اگر یک برگ را از قسمت دمبرگ در خاک بکاریم و البته به آن رطوبت کافی برسد ، برگ ریشه تولید کرده و گیاه جدیدی از آن می روید . البته معمولا خود برگ بعد از چندین هفته به مرور خشک می گردد اما گیاه جدید به رشد خود ادامه می دهد

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *