کود خانگی مخصوص کاکتوس

کاکتوس از آن دسته گیاهان زیبا و فوق العاده محبوبی است که میتوان در هر خانه ای یکی از آنها را دید. این گل به دلیل اینکه حساسیت های زیادی ندارد، انتخابی مناسب برای هر مکانی می باشد. اما با این حال کاکتوس نیز حتما نیاز به کود داشته و باید کود مخصوص کاکتوس به درستی تهیه و ترکیب شود. اما در این میان شما میتوانید در خانه و بدون نیاز به هیچ عمل دشواری اقدام به تهیه کود خانگی مخصوص کاکتوس خود نمایید. این گیاه دوست داشتنی نیز مانند دیگر گل ها به کود خاصی نیاز دارد؛ جهت تهیه کود خانگی برای کاکتوس؛ در ابتدا باید بدانیم چه کودی مناسب این گیاه است؟!

کاکتوس ها نیز همچون دیگر گیاهان، نیاز به مواد مغذی برای رشد دارند! و اگر از خاک و کود مناسبی برخوردار نباشند، بدون شک قادر نخواهند بود به میزان قابل توجهی رشد کنند؛ برای تقویت گل های کاکتوس خود، توصیه میکنیم کود خانگی تهیه نمایید. در ادامه به آموزش کامل تهیه کود خانگی برای گل های کاکتوس میپردازیم؛ با ما همراه باشید…

کود خانگی مناسب کاکتوس

جهت خرید کود مخصوص انواع کاکتوس و گیاهان گوشتی به بخش فروشگاه وبسایت روکالبا مراجعه نمایید

این نکته را نیز باید درنظر داشته باشید که کاکتوس گیاهی است که به کندی رشد می کند! پس این تصور که کود بیشتر می تواند منجر به رشد بیشتر کاکتوس شود، بسیار اشتباه است و منجر به نابودی گیاه میشود.

مواد لازم برای تهیه کود خانگی مخصوص کاکتوس

پیش از آنکه بخواهیم کودی مناسب برای کاکتوس خود تهیه نماییم، باید بدانیم از چه ترکیباتی باید استفاده کنیم؟ در این بخش به بررسی این موضوع می پردازیم. هر چه قدر مواد استفاده شده منحصر به فرد تر باشد، بدون شک کود بهتری نیز برای خاک تهیه خواهد شد.

برای تهیه کود خانگی مخصوص کاکتوس، از اجزای اصلی تشکیل دهنده باید با واحد گالن و برای اجزای فرعی کود نیز میتوان از قاشق های غذاخوری، چای خوری، یا گرم و اونس استفاده کرد. به تعدادی از مهمترین مواد تشکیل دهنده کود خانگی کاکتوس در زیر اشاره نموده ایم:

شن و ماسه

از مواد تشکیل دهنده اصلی کودهای خانگی برای کاکتوس میتوان به شن و ماسه های درشت و خشنی که در ساختمان سازی از آنها استفاده می شود، اشاره کرد. استفاده از این شن و ماسه ها، باعث زهکشی و هوادهی مناسب به گیاه شده و استفاده از آن در تهیه کود، لازم و ضروری است؛ اما نکته ای که وجود دارد این است که استفاده از شن ها و ماسه های درشت در ساخت کود، مانع حفظ و نگهداری از آب گلدان میشود. بنابراین باید به میزان مناسب از آن استفاده کرد تا نه سنگین شود و نه ضرری به گیاه برساند. نکته مهمی که همیشه باید به خاطر داشته باشید این است، که هرگز نباید شن و ماسه را با خاک رس ترکیب کنید.

پیت ماس

پیت ماس ها یکی دیگر از مواد اصلی برای تهیه کود خانگی برای کاکتوس هستند. استفاده از پیت ماس به دلیل بافت طبیعی که دارد، باعث می شود گردش هوا در خاک و گلدان به راحتی انجام شود. از طرفی میزان آبرسانی به خاک را نیز افزایش داده و از خشک شدن آن جلوگیری می نماید. البته این نکته را به یاد داشته باشید که اگر بیش از اندازه در کود مخصوص کاکتوس از پیت ماس استفاده شود، خاک قابلیت تخلیه خود را از دست میدهد و دیگر قادر نخواهد بود محل مناسبب برای رشد کاکتوس باشد. توصیه میکنیم از قبل پیت ماس را خیس و مرطوب کنید و سپس با سایر مواد تشکیل دهنده کود مخلوط نمایید.

کود مخصوص کاکتوس

پیشنهاد ویژه روکالبا: مناسب ترین کود برای تقویت گیاهان آپارتمانی

ورمیکولیت

در بیشتر موارد برای تهیه کود مخصوص کاکتوس از ترکیب ورمیکولیت استفاده می شود. این نوع از خاک رس، متعلق به خانواده میکا بوده و در پوسته هایی با لایه های مختلف تهیه می شود. این خاک قادر است هوا و مواد مغذی را به خوبی در خود حفظ نموده و در رشد گیاه تاثیر مثبت داشته باشند.

این ماده مغذی به راحتی فشرده شده و توانایی آن را دارد تا آب را به میزان قابل توجهی در خود حفظ نماید. پس می تواند به عنوان یکی از مواد اصلی ساخت کود های خانگی به شمار رود. این نکته مهم را درنظر داشته باشید که برای تهیه کود خانگی برای کاکتوس بهتر است حتما ورمیکولیت را از فروشگاه های لوازم باغبانی خریداری کنید.

پرلیت

استفاده از پرلیت ها، هم در کود هایی که با پایه خاک تهیه می شوند و هم کودهایی که دارای پایه پیت ماس می باشند، مناسب میباشد. پرلیت هایی که در تهیه کود خانگی برای کاکتوس کاربرد دارند، همان سنگ های منسجم شده آتشفشانی هستند، که در دمای ۱۸۰۰ درجه حرارت دیده و تولید می شوند. پرلیت ها بسیار سبک بوده و مانند شن و ماسه برای تخلیه آب گلدان شما به خوبی عمل میکنند. اما متاسفانه نسبت به شن و ماسه از قیمت بالاتری برخوردارند. اما با وجود تمام مزایایی که برای استفاده از پرلیت در ساخت کود خانگی برای کاکتوس، میتوانیم نام ببریم، این ماده معایبی را نیز در خود دارد. این مواد نمیتواند آب را در کود حفظ نمایند و باید پیش از مخلوط کردن با دیگر ترکیب های ساخت کود، حتما آنها را مرطوب کنیم.

کود خانگی مخصوص کاکتوس

پیشنهاد ویژه روکالبا: ترفند های نگهداری از انواع کاکتوس در خانه

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *