سبزیجات مناسب برای کاشت در پاییز

در فصل پاییز، هرلحظه باید گوش‌به‌زنگ تغییرات ناگهانی آب‌وهوا باشیم، اما با شروع پاییز و سرد شدن تدریجی هوا، برخی از گیاهان همچنان به رشد خود ادامه می‌دهند! بنابراین خوب است بدانید، کاشت و پرورش سبزیجات سالم و خوش طعم در فصل های سرد سال نیز امکان پذیر است! و شما می توانید براحتی این کار را انجام دهید؛ تنها کافیست بذر سبزیجات مناسب فصل را بکارید و از طعم بینظیر آنها لذت ببرید! در این مطلب ۱۱ نوع سبزیجات مناسب برای کاشت در فصل پاییز را معرفی کرده ایم که محصول آن ها به سرعت قابل برداشت هستند؛ با ما همراه باشید…

بذرهایی که در فصل پاییز کاشته می‌شود معمولاً در فصل بهار گل می‌دهند؛ بطورکلی گل‌های زمستان و بهار را در فصل پاییز می‌کارند، یعنی برای داشتن گل هر فصلی باید بذر آن را ۳ – ۴ ماه زودتر بکارید تا در فصل مربوطه به گل‌دهی برسد.

کاشت کدام سبزیجات مناسب فصل پاییز است؟

۱٫ کلم بروکلی (Broccoli)

پرورش بروکلی برای کشاورزان یکی از بهترین گزینه‌های پاییزی است. بروکلی دارای ارزش غذایی بسیار بالا، کاشت و پرورش آسان، رشد سریع و نسبت به خانواده کلم‌ها کمترین میزان از آفت‌زدگی را دارد. این ماده غذایی خوشمزه هوای سرد را دوست دارد و در مقابل سرما تا حد زیادی مقاوم است. این گیاه را می‌توانید در اواخرِ تابستان بکارید و در پاییز آن را برداشت کنید؛ اگر هنگام برداشت چند برگ از بروکلی را باقی بگذارید تا یکی دوبار دیگر می‌توانید از گیاه برداشت کنید.

کلم بروکلی مناسب کاشت در پاییز

 

۲٫ چغندر (Beets)

چغندر یکی از سبزیجات پاییزی فوق العاده است. بسیاری از افراد ریشه چغندر را مصرف می کنند و بعضی برگ آن را استفاده می کنند زیرا یک منبع عالی از ویتامین C و ویتامین A  می باشد. یک نکته ضروری در مورد پرورش چغندر این است که چغندر باید به صورت عمیق در خاک قرار داده شود به طوری که در برابر سرما آسیب نبیند.

کاشت چغندر در پاییز

 

۳٫ پیاز (Onions)

پرورش نشاء های پیاز کشت شده در پاییز  راحت هست و در طول زمستان تقریبآ میتوانند از خود مراقبت کنند.پیازها دوره پرورش طولانی دارند و تا تابستان بعد آماده برداشت نمی باشند،پس اگر قصد کاشت گیاهان در بهار آینده  در همان باغچه دارید داریدبا ید از قبل برنامه ریزی کنید  چون پیازها هنوز در زمین اند
کاشت پیاز در پاییز

۴٫ سیر (Garlic)

درمیان سبزیجات آسانتر از پرورش سیر چیزی وجود ندارد! سیر هم مثل پیاز دوره رشد طولانی دارد و تا اول تابستان سال بعد قابل برداشت هست در طول دوره رشد از برگهای سبز سیر میتوانید بعنوان سبزی تازه در غذاهایتان استفاده کنید.
کاشت سبزیجات در پاییز

۵٫ کلم پیچ (Cabbage)

کلم به خوبی در فصول سرد رشد می کند زیرا رطوبت بیش از حد و یا هوای خیلی گرم برای این گیاه خوب نیست و در این شرایط کلم به خوبی رشد نمی کند. بهترین ویژگی این گیاه این است که می توان برای مدت زیادی آن را ذخیره کرد.

کاشت کلم پیچ در پاییز

 

۶٫ هویج (Carrots)

هویج یکی دیگر از سبزیجات پرطرفدار پرورش از پاییز است و تا نه ماه می‌توان از آن نگه‌داری کرد. هر چه هوا خنک‌تر باشد هویج شیرین‌تر می‌شود. برداشت هویج بستگی به خودتان دارد و تا هر زمان که به‌اندازه دلخواهتان رسید می‌توانید برداشت کنید البته این نکته را فراموش نکنید که هویج‌های کوچک‌تر گزینه مناسب‌تری برای استفاده هستند؛ اگر در منطقه گرمسیری اقدام به پرورش هویج کردید فراموش نکنید که هویج برای رشد به شب‌های خنک احتیاج دارد!

هویج سبزیجات مناسب برای کاشت در پاییز

 

۷٫ تره فرنگی (Leeks)

تره فرنگی برای مصرف ساقه و برگ های آن کاشته می شود، بنابراین پرورش تره فرنگی در زمستان یک پروسه حساس است. مطمئن شوید که به گیاه به اندازه کافی آب می دهید و همچنین به اندازه کافی در معرض نور باشد. در غیر این صورت تره فرنگی به خوبی رشد نمی کند. تره فرنگی ارزش غذایی بالایی دارد، این گیاه را حتما به سالاد زمستانی خود اضافه کنید.

تره فرنگی سبزیجات مناسب کاشت در پاییز

 

۸٫ سبزی خردل (Mustard greens)

زمانی که به خردل فکر می کنید چه چیزی در ذهن شما نقش می بندد؟ سس زرد و روشن که به ساندویچ اضافه می شود؛ یکی دیگر از سبزیجات مناسب برای کاشت در پاییز سبزی خردل است که خواص زیادی هم دارد. سس خردل درست کنید و آن را به مواد غذایی خود اضافه کنید و از آن لذت ببرید.

سبزی خردل مناسب کاشت در پاییز

 

۹٫ اسفناج (Spinach)

اسفناج به عنوان یک سبزی با ارزش و مغذی شناخته می شود. این سبزی دارای مقدار زیادی آهن، ویتامین C و ویتامین A است و در طبخ سوپ، آش و سالاد به کار می رود. استفاده از اسفناج در غذا طعم دلپذیری به آن می دهد.

سبزی اسفناج مناسب برای کاشت در پاییز

 

۱۰٫ تربچه (Radishes)

تربچه از سبزیجاتی است که می توان همیشه آن را کاشت و در زمان کوتاهی هم می توان آن را برداشت کرد. تربچه را می توان در انواع سوپ و سالاد به کار برد. همچنین پرورش این سبزی خوشمزه می تواند یک منبع درآمد باشد.

کاشت تربچه سبزیجات در پاییز

۱۱٫ نخود فرنگی (Peas)

در طول روزهای سرد سوپ نخود فرنگی بسیار دلچسب است، همچنین نخود فرنگی سرخ شده با کره یا روغن بسیار خوشمزه می باشد. راه های متفاوت و زیادی برای مصرف نخود فرنگی وجود دارد و در بسیاری از غذاها به کار می رود. شما می توانید در طول زمستان نخود فرنگی را بکارید و در زمان مناسب آن را برداشت کنید.

نخود فرنگی سبزیجات پاییزی

 

 

توجه!

پیشنهاد میکنیم جهت آشنایی با سایر محصولات از بخش فروش بذر سبزیجات و صیفیجات فروشگاه اینترنتی روکالبا دیدن نمایید.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *