خواص دارویی جینسینگ

جینسینگ “Ginseng از جمله گیاهان مشهور و جهانی مقوی و نیروزاست، که به گیاه جوانی و نوش دارو نیز معروف است! نام جینسینگ از عبارتی چینی به معنی “ریشه های مرد” گرفته شده است که احتمالا به خاطر شباهت ریشه های عجیب این گیاه به پاهای انسان می باشد؛ گیاه جینسینگ در فصل پاییز برداشت می شود، پیشتر در مطالب قبلی روش صحیح کاشت و پرورش گیاه جینسینگ را آموزش داده ایم، حالا در این مطلب به بررسی خواص دارویی جینسینگ میپردازیم و نکات مهمی را در این خصوص، در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد؛ همراه ما باشید…

مشخصات گیاهشناسی جینسینگ

مشخصات گیاهشناسی جینسنگ

گیاه جینسینگ یا جینسنگ، درحقیقت واژه‌‌ای گسترده است که نزدیک به دوازده گونه‌ی گیاهی از خانواده‌ی “Panax” را دربر می‌گیرد؛ این گیاه ارزشمند که ریشه‌های گوشتی بزرگی دارد، معمولا در آمریکای شمالی و برخی از نواحی آسیایی با آب‌وهوای خنک، (به ویژه در در جنگل های انبوه نواحی کوهستانی چین و منچوری) یافت می‌شود؛ ارزشمند ترین قسمت این گیاه ریشه‌های روشن و گوشتی این گیاه هستند که بصورت خشک‌شده، کامل یا تکه‌تکه در دسترس قرار دارند؛ با اینکه برگ‌های سبز و بیضی‌شکل این گیاه کاربرد اندکی دارند؛ با‌این‌حال، در برخی از موارد مورد استفاده قرار میگیرند.

ترکیبات شیمیایی جینسینگ: پاراکیلون، پاناکیلوزید، آمیدون، رزین، اسانس، استرول، ویتامین های گروه B، ژینسه نوزیدها

موارد مصرف گیاه جینسینگ

جینسینگ یکی از محبوب ترین گیاهان دارویی در جهان به شمار میرود، که قرن هاست در آسیا و آمریکا برای درمان سردرد شدید، سو هاضمه، ناباروری در مردان و همچنین استرس و افسردگی استفاده می شود؛ هر دو گونه‌ی جینسینگ آمریکایی و آسیایی به افزایش انرژی، کاهش قند خون، کلسترول و استرس، درمان دیابت کمک می‌کنند.

همانطور که اشاره کردیم، ریشه‌ی گیاه جینسینگ مصرف خوراکی دارد، علاوه‌بر این می‌توان از آن در مکمل‌ها، نوشیدنی‌ها، چای و… استفاده کرد؛ چای جینسینگ نیز بسیار شناخته شده است و یکی از نوشیدنی‌های محبوب به‌شمار می‌رود.

خواص دارویی جینسینگ

خاصیت دراویی گیاه جینسینگ

جینسینگ حاوی دو ترکیب مهم جینسنوزیدها (ginsenosides) و گینتونین (gintonin) است که درواقع، خواص درمانی آن بدلیل وجود همین ماده است! این دو ماده در ترکیب با هم، خواص و مزایای شفابخشی را برای بدن ایجاد میکنند؛ از مهمترین خواص جینسینگ، میتوان به خخاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی، کنترل قند خون، پیشگیری و درمان سرطان، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود فعالیت مغز، انرژی زایی و جلوگیری از خستگی و بی حالی، و بهبود روابط جنسی اشاره کرد؛

از دیگر خواص دارویی جینسینگ، اثر مقوی و معالج روی اکثر بیماری ها، تب بر، رفع خستگی های جسمانی و روحی، لرزش های زمان پیری، نیرو دهنده سیستم عصبی، روماتیسم، رفع ضعف، افزایش قدرت تمرکز، داروی کمکی در دوران نقاهت، بهبود عملکرد قلبی عروقی، دیابت، حفاظت از آسیب کبدی میباشد.

در گذشته از جینسینگ برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌شد؛ اما در جهان مدرن امروز باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا مزایای این ریشه‌ی گیاهی به‌عنوان مکمل غذایی از نظر علمی به اثبات برسد! محققان به این نتیجه رسیده‌اند که برخی از مزایای سلامتی با مصرف جینسینگ در ارتباط هستند؛ در ادامه به این مزایا اشاره خواهیم کرد:

۱٫ افزایش سطح انرژی با جینسینگ

پلی‌ساکارید و الیگوپپتیدهای موجود در جینسینگ آمریکایی، به کاهش استرس اکسیداتیو و خستگی، افزایش انرژی خصوصاً در بیماران مبتلا به سرطان بسیار کمک کننده است؛ نتیجه‌ی آخرین تحقیقات نشان می‌دهند که جینسینگ می‌تواند علائم خستگی را در بیماران مبتلا به سرطان کاهش دهد. البته،  این خاصیت انرژی‌ بخشی تنها در افرادی دیده شده است که تحت روش‌‌های درمانی هستند، و این ریشه‌ی گیاهی در افرادی که درمان‌ سرطان را به پایان رسانده‌اند، تأثیر چشمگیری نداشته است؛ جینسینگ می‌تواند در تحریک فعالیت ذهنی و بدنی افرادی که دچار ضعف و خستگی هستند نیز مؤثر باشد!

۲٫ خواص دارویی جینسینگ برای بهبود توانایی شناختی!

همانطور که میدانید، با افزایش سن توانایی شناختی و فعالیت عصبی افراد با مشکلاتی مواجه می‌شود، اما جینسینگ میتواند این توانایی‌ها را تحریک کند؛ آنتی‌اکسیدان‌ موجود در این ریشه‌ی پرخاصیت از تجمع پلاک‌ها و رادیکال‌های آزاد در مغز جلوگیری کرده و درنتیجه می‌تواند مانع از ابتلا به زوال عقل، آلزایمر و سایر اختلالات شناختی شود.

مطالعات نشان داده‌اند که جینسینگ برای ابعاد شناختی، رفتاری و کیفی زندگی مفید است! البته، نویسندگان این تحقیقات هشدار داده‌اند که بررسی‌های سیستماتیک، به نتیجه‌ی قانع‌کننده‌ای در زمینه‌ی اثربخشی خاصیت تقویت شناختی جینسینگ نرسیده‌اند و محققان معتقدند که برای اثبات این خاصیت باید آزمایش‌ها و بررسی‌های بیشتری انجام شود.

۳٫ بهبود دیابت و قندخون

مطالعات متعددی نشان داده که جینسینگ سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع دو را کاهش میدهد و به عنوان درمان طبیعی برای این بیماری به کار میرود! جینسنوزید موجود در این گیاه همچنین حساسیت به انسولین را بهبود بخشیده و به کاهش سطح قند خون و هیپرگلیسمی در افراد دیابتی کمک خواهد کرد؛

۴٫ جینسینگ ضدالتهابی طبیعی!

ریشه جینسینگ قرمز کره ای، دارای خواص آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی قوی است که می‌تواند به کاهش استرس اکسیداتیو و افزایش فعالیت آنزیمی کمک کند؛ این گونه ارزشمند جینسینگ می‌تواند در کاهش التهاب عصبی و بهبود عملکرد مغز پس از آسیب نخاعی، نقش داشته باشد!

گیاه جینسینگ به دلیل مقادیر بالای گلیکوزیدهای موجود در آن، و خواص ضد التهابی طبیعی اش خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند آرتریت روماتوئید را کاهش می دهد.

۵٫ خواص درمانی جینسینگ برای قاعدگی و یائسیگی

خاصیت آرام‌بخشی و ضدالتهابی ریشه جینسینگ باعث می‌شود که در درمان دردهای قاعدگی نیز نقش داشته باشد! این گیاه همچنین به کاهش تغییرات خلقی، گُر گرفتگی، اضطراب، علائم افسردگی، تعریق شبانه، بی‌خوابی، افزایش وزن، ریزش مو و سایر تغییرات مرتبط با دوران یائسگی در بانوان میانسال کمک می‌کند.

۶٫ درمان اختلالات جنسی در آقایان

جینسنوسید موجود در جینسینگ برزیلی، اکسیدنیتریک را از سلول‌‌های لایه‌ی درون رگی آزاد می‌کند؛ همین امر به آرام‌سازی و انقباض عروق خونی در بافت‌های تناسلی کمک کرده و درنتیجه موجب درمان اختلالات جنسی در مردان می‌شود؛ علاوه‌بر این، ریشه‌ی جینسینگ می‌تواند ترشح هورمون تستوسترون را نیز در مردان تقویت کند.

نتیجه‌ی تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۲ در کره انجام شد، نشان می‌دهد که ۶۰ درصد از مردانی که از جینسینگ استفاده می‌کردند، شاهد بهبود در علائم بیماری خود بودند؛ نتیجه‌ی این تحقیقات که در مجله‌ی انگلیسی “Clinical Pharmacology” به چاپ رسیده است، از خاصیت جینسینگ قرمز در درمان اختلال عملکرد جنسی خبر داده است.

۷٫ کاهش وزن و لاغری با جینسینگ

ترکیبات قدرتمند موجود در مواد شیمیایی جینسینگ در کاهش اشتها، تقویت متابولیسم بدن و چربی‌سوزی نقش مؤثر دارند! مصرف جینسینگ خشک یا پودرشده، به‌ سرعت می‌تواند هورمون‌های گرسنگی و میل به غذا خوردن را سرکوب و درنتیجه،‌ مانع از افزایش وزن در شما شود.

۸٫ تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی دیگر از مهمترین خواص دارویی جینسینگ، خاصیت آنتی‌اکسیدان، ضدآلرژی و ضدمیکروبی جینسینگ دربرابر انواع مختلفی از عفونت‌های میکروبی و باکتریایی مانند مکانیسم دفاعی عمل می‌کند؛ درحقیقت، این ریشه‌‌ی گیاهی می‌تواند تأثیر واکسن‌ بیماری‌هایی مثل آنفولانزا، ویروس هپاتیت نوع سی، ویروس سین‌سیشیال تنفسی و عفونت روتاویروس را چند برابر کند!

۹٫ جینسینگ و بهبود عملکرد ریه

جینسینگ در کاهش بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) که به التهاب راه هوایی فوقانی منجر می‌شود، نقش دارد. این بیماری به گرفتگی، خارش بینی و عطسه منجر می‌شود. جینسینگ همچنین می‌تواند ریه‌ها را از عفونت‌های باکتریایی پاک کند.

۱۰٫ خواص درمانی جینسینگ در پیشگیری از سرطان

مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان، خواص ضدالتهابی، آپوپتوتیک و آنژیوژنیک موجود در جینسینگ باعث شده‌اند این ریشه‌ی گیاهی، خاصیت‌های ضدسرطانی داشته باشد! نتایج تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، نشان می‌دهند که اثربخش‌ترین خاصیت جینسینگ در سرطان کولورکتال (روده‌ی بزرگ) است! این ریشه‌ی ارزشمند در کاهش علائم و جلوگیری از گسترش این سرطان نقش مستقیم دارد؛ تحقیقات اولیه پیرامون انواع دیگر سرطان‌ها ازجمله سینه، پوست، ریه، کبد و پروستات، از خواص ضدتومور این گیاه خبر می‌دهند.

۱۱٫ حفظ سلامت پوست و مو با کمک جینسینگ

باتوجه به اینکه جینسنگ حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست، به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و با رفع چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود؛ برخی مطالعات نشان داده که استفاده موضعی از چای جینسینگ لکه های تیره پوستی را از بین برده و پوست شما را شفاف تر و درخشان تر می کند؛ این ریشه‌ی گیاهی با بهبود گردش خون در بدن، مخصوصا در نواحی سلول‌های پوستی، باعث جوان‌سازی پوست و آبرسانی آن میشود و به همین دلیل یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان آکنه و جوش صورت شناخته می شود!

همچنین جینسینگ به افزایش جریان خون در پوست سر کمک کرده و با تقویت فولیکول های مو باعث افزایش رشد مو و همچنین با جذب اکسیژن توسط خون و با تقویت فولیکول ها از ریزش مو نیز جلوگیری می کند.

نکته مهم (تست عدم حساسیت)

نکته مهم (تست عدم حساسیت)

پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، مقدار کمی از آن را بر روی پوست دست خود مالیده و به مدت حداقل ۲۰ دقیقه صبر کنید، تا از نداشتن حساسیت نسبت به آن ماده اطمینان حاصل نمایید!

ماسک جینسینگ برای پوست و مو

  • روغن جینسینگ را با عسل و آب مخلوط کرده و دو بار در هفته بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید خشک شود و سپس با آب بشویید.
  • هر شب مقداری روغن جینسینگ را بر روی پوست سر و مو ها ماساژ دهید تا به افزایش رشد آن ها کمک کند.

گیاه دارویی پرخاصیت جینسینگ

سایر خواص دارویی جینسینگ

  • درمان ADHA : جینسینگ قرمز کره‌ای می‌تواند اختلال بیش‌فعالی- کم‌توجهی و قدرت یادگیری در کودکان را درمان کند.
  • کاهش روند پیری: این یکی از دلایلی است که جینسینگ را در سراسر جهان، به یکی از ارزشمندترین گیاهان تبدیل کرده است.
  • کنترل کلسترول و تقویت سلامت قلب.
  • رفع بوی بد دهان: مصرف روزانه جینسینگ قرمز به مدت ۱۰ هفته به دلیل خواص ضد میکروبی که دارد به کاهش باکتری های عامل بوی بد دهان کمک کرده و آن را درمان می کند
  • دمنوش جینسینگ به افزایش تولید پپسین در معده کمک می کند که باعث بهبود هضم غذا شده، نفح شکم را کاهش می دهد و علائم بیماری کرون را بهبود می بخشد.
  • جینسینگ دارای خواص آرام بخش و ضد درد طبیعی بوده و به درمان سریع درد مزمن بدن کمک می کند.

عوارض جانبی و موارد منع مصرف جینسینگ!

مصرف جینسینگ بی خطر است اما با این حال ادویه‌‌ای بسیار قدرتمند میباشد که بعضاً می‌تواند واکنش‌های منفی مختلفی را نیز در بدن ایجاد کند. البته تمامی عوارض جانبی این گیاه شناخته نشده‌اند؛ زیاده روی در مصرف جینسینگ می تواند باعث آلرژی و حساسیت شود که به صورت تپش قلب، سنگینی در قفسه سینه، فشار خون بالا، سرگیجه، بی خوابی، اضطراب، بی قراری، تهوع، استفراغ، درد شکم، اسهال و خونریزی دستگاه گوارش، حساسیت به لمس شدن سینه های خانم ها و یا تغییر در سیکل قاعدگی مشخص می شود؛ موارد منع مصرف جینسنگ عبارتند از؛

  1. دوران بارداری و شیردهی
  2. نوزادان و کودکان
  3. دیابت نوع ۱
  4. تداخلات دارویی

در این مقاله سعی کردیم مهمترین و کاربردی ترین خواص دارویی گیاه پرطرفدار جینسینگ را برای شما عزیزان عنوان کنیم، و امیدواریم این مطالب مورد توجه شما قرار گرفته باشد؛ درصورتیکه علاقه مند به پرورش و نگهداری انواع گیاهان دارویی در منزل هستید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد میکنیم.

پیشنهاد ویژه روکالبا: پرورش گیاهان دارویی در منزل با ساده ترین روش!

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *