خواص درمانی پنیرک

اگر شماهم از طرفداران گیاهان دارویی باشید، حتماً با گل پنیرک بخوبی آشنا هستید و یا دست کم نام این گیاه بارها به گوشتان خورده است؛ پنیرک، گیاهی گل‌دار از جنس مالوا (Malva) است؛ این گیاه با گل‌های بنفش‌ و صورتی رنگ خود اغلب در دشت‌ها می‌روید و ارتفاع آن حدوداً به ۶۰سانتی‌متر می‌رسد؛ پنیرک در غرب اروپا و در بخش‌هایی از مدیترانه و شمال آفریقا رشد می‌کند؛ پیشتر در مقالات قبلی درباره ویژگی ها و روش کاشت و پرورش گیاه پنیرک به صورت مفصل توضیحاتی ارائه کرده ایم؛ حالا در این مطلب مقصد داریم شما عزیزان را با خواص درمانی پنیرک، این گیاه معجزه گر آشنا کنیم؛ در ادامه با ما همراه باشید…

درباره خواص دارویی پنیرک چه میدانید؟

آیا تا‌بحال درباره‌ی خواص پنیرک چیزی شنیده‌اید؟ گیاه پنیرک با نام علمی “Malva Sylvestris” شناخته می‌شود، و گیاهی سرشار از خواص درمانی است؛ از برخی نام‌های دیگر پنیرک می‌توان به پین دیره، خطمی کوچک، گیاه توله، ملوخیا، ختمی مشک بو، خبازی، حباجی و خیرو اشاره کرد؛

از برگها و گل پنیرک برای تهیه داروی گیاهی استفاده می‌شود، و به روش های مختلفی مانند روغن، ژل، کرم و دمنوش از آن استفاده می‌شود؛ از خواص درمانی مهم پنیرک این است که می‌تواند به ترمیم سریع‌تر زخم، تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری و درمان مشکلات پوستی و درمان سردرد کمک کند!

لُعاب (موسیلاژ) موجود در گیاه پنیرک ارزش دارویی زیادی دارد و در تهیه‌ی داروهای مختلف از آن استفاده می‌شود؛ از برگ‌های این گیاه، چای تهیه می‌شود و دانه‌های آن نیز قابل‌خوردن هستند؛ همچنین از برگ‌های سالم گیاه که دچار زنگار (نوعی بیماری در گیاهان) نیست، می‌توان بعنوان ضماد روی زخم‌ها استفاده کرد.

از جمله خواص درمانی گیاه پنیرک

۱٫ حفاظت و تقویت سیستم ایمنی بدن

عصاره این گیاه از نفوذ عفونت‌های باکتریایی و سایر عوامل خارجی ناشی از جراحت به بدن جلوگیری می‌کند؛ به همین دلیل قرار دادن برگ گیاه پنیرک بر روی زخم، از نفوذ این عفونت‌ها و عوامل خارجی دیگر، که از طریق جراحت ایجاد میشود جلوگیری می‌کند، و با این روش سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند؛ از طرفی مصرف برگ، دانه‌های گیاه پنیرک نیز به این امر کمک می‌کند.

۲٫ پنیرک تسکین دهنده درد

از رایج‌ترین کاربرد‌های پنیرک، استفاده از آن برای کاهش درد است؛ مواد شیمیایی موجود در برگ گیاه پنیرک، دارای ویتامین‌های بسیار زیادی است، که مواد ضددرد مخصوصی را ترشح می‌کند که به کاهش درد (داخلی و خارجی) بسیار کمک خواهد کرد (می‌توانید برگ پنیرک را روی محل مورد نظر قرار دهید)؛ به‌دلیل همین ویژگی خاص، از پنیرک می‌توان به‌عنوان ماسک صورت یا درمان سردردهای موضعی استفاده کرد!

۳٫ درمان سرفه و بیماری های تنفسی با پنیرک

اگر از احتقان سینه یا بیماری تنفسی رنج می‌برید، مصرف پنیرک پیشنهادی عالی برای شماست! پنیرک نه‌ تنها با تمیز کردن مجاری تنفسی، سینه را صاف می‌کند، بلکه با ویژگی ضدالتهابی خود سبب تسکین غدد می‌شود و می تواند به مشکلات مخاط دستگاه تنفسی فوقانی کمک کند؛

چای تهیه شده از برگ‌ها یا گل‌های این گیاه به دلیل داشت موسیلاژ فراوان می‌تواند به درمان سرفه، زکام و خشدار شدن صدا کمک کند. به منظور حفظ خواص دارویی، این گیاه نباید جوشانده شود و فقط لازم است قبل از استفاده به مدت چند ساعت در آب ولرم قرار بگیرد؛ امروزه، گل ها و عصاره خشک شده در بسیاری از بسته های چای کیسه ای و داروهای درمانی مورد استفاده قرار می گیرند که برای تسکین سرفه در نظر گرفته شده است.

۴٫ خواص درمانی پنیرک برای سنگ کلیه

از خواص پنیرک به عنوان یک داروی گیاهی، می‌توان به تسکین و بهبود سنگ کلیه اشاره کرد؛ عرق پنیرک ادرار آور است درنتیجه می‌تواند به درمان درد مثانه و دفع سنگ کلیه کمک کند! علاوه بر عرق پنیرک، روغن پنیرک نیز یک درمان کارآمد برای سنگ کلیه است. با افزودن روغن پنیرک به چندین داروی گیاهی می‌توان از آن برای درمان سنگ کلیه استفاده کرد که می‌تواند باعث تسکین درد و ناراحتی کلیه شود؛ اگر سنگ کلیه باعث درد شود و در کلیه یا حالب در حال جابه‌جایی باشد، باید از دمنوش پنیرک با بابونه استفاده کنید.

برای تهیه دمنوش پنیرک،  ۱۰۰گرم برگ پنیرک را با ۱۰۰گرم گل بابونه در قوری ریخته و یک لیوان آب به قوری اضافه کنید و آن را بجوشانید؛ سپس یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به آن اضافه کنید و دمنوش را قبل از هر وعده غذایی بنوشید؛ این دمنوش سنگ کلیه را کاملاً خرد می‌کند و بدون هیچ دردی از بدن خارج می‌کند.

۵٫ بهبود عملکرد دستگاه گوارش

در برخی افراد که دچار مشکلات تحریک روده هستند، مصرف مُلین‌های قوی می‌تواند اثرات جانبی دیگری در بدن داشته باشد! اما با خیساندن دانه و یا استفاده از برگ خشک گیاه پنیرک در چای، می‌توانید یک مُلین ملایم تهیه کرده که علاوه‌بر تنظیم سیستم گوارش، دردهای مربوط آن را تسکین می‌دهد؛

مصرف دمنوش گیاه پنیرک در درمان دلپیچه اسهال نیز بسیار مؤثر است؛ این گیاه همچنین برای برطرف کردن التهابات روده و معده بسیار مفید است؛ کسانی که از سندروم روده تحریک پذیر رنج می‌برند، می‌توانند از دمنوش این گیاه به عنوان ملین قوی استفاده کنند؛ این دمنوش برای رفع تورم های روده ای و معده ای و یبوست به دلیل ملینی آن مفید است.

۶٫ خواص ضدالتهابی پنیرک

برای تسکین نیش حشره، سوختگی‌های وسیع، آفتاب‌سوختگی یا خارش پوستی، استفاده از ژل یا پماد حاوی پنیرک می‌تواند در کاهش التهاب و ورم تأثیر بسیار زیادی داشته باشد؛ و همزمان به ترمیم سریعتر آن ناحیه کمک‌ کند؛ اگر از روغن پنیرک یا انواع پنیرک خوراکی استفاده می‌کنید، می‌توانید آن را روی مفاصل یا مناطقی که درد دارد قرار دهید.

۷٫ رفع مشکلات خواب

امروزه بسیاری از افراد با مشکل خواب مواجه هستند؛ چای پنیرک یک دمنوش خواب آور خوب است، و استفاده از روغن پنیرک یا نوشیدن چای آن به آرامش ذهن و بدن‌تان کمک می‌کند و درنتیجه براحتی به خوابی عمیق فرو می‌روید.

۸٫ تاثیر پنیرک بر روی پوست

دمنوش پنیرک خاصیت نرم کنندگی پوست بدن را دارد و برای درمان جوش بسیار موثر است، می توان این دمنوش را به صورت لو سیون برای نرم کردن پوست بدن به کار برد.

هشدار

تاکنون گزارشات متعددی نشان‌دهنده‌ی تداخل دارویی پنیرک با سایر داروهای مربوط به سیستم گوارشی و مشکلات تنفسی بوده است! لطفاً قبل از مصرف این گیاه دارویی قوی حتما با پزشک خود در رابطه با تداخل دارویی پنیرک و داروهای مصرفی در مدت بیماری، مشورت نماید!

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *