حتما میدانید، گل نرگس یکی از زیباترین و خوشبوترین گلهای موجود در طبیعت است؛که عطرش از فاصله ها، انسان را سرمست می کند! این گل زیبا با عطر و بوی فریبنده اش معروف به گل خاطره ها و یادهاست؛ و بسیاری از افراد برای استفاده از این نعمت خداوندی این گل دوست داشتنی را در منزل نگهداری می کنند؛ البته که کاشت گل نرگس و نگهداری از آن به مهارت و حوصله نیاز دارد؛ اما مطالعه این مطلب به شما کمک خواهد کرد بتوانید براحتی گل نرگس خود را داشته باشید و رایحه دلپذیرش را در خانه استشمام کنید! ما در این مقاله شما را با نحوه صحیح کاشت پیاز گل نرگس و اصول نگهداری و پرورش آن آشنا خواهیم کرد؛ در ادامه همراه ما باشید…

گیاهشناسی گل نرگس

نام رایج: نرگس

نوع: پیاز دار

نوع گل: برجسته و جلوه دار

محوطه مورد نیاز برای کاشت گل نرگس: ۱۵ تا ۳۰ سانتی متر

زمان گلدهی: از اوایل آذر تا اواسط اردیبهشت

میزان نور مورد نیاز: نور کامل آفتاب تا کمی سایه

میزان آب مورد نیاز: متوسط

نرگس از دسته گلهای پیازی بوده و به عنوان گلی باغچه ای شناخته می شود؛ در حالت عادی زمان گلدهی این گل زیبا و معطر، روزهای پایانی سال و در آغاز فصل بهار می باشد، اما ممکن است در محیط گلخانه ای، فصل گلدهی آن برای چند ماه جلو بیوفتد!

گل نرگس

جالب است بدانید، این گل جایگاه ویژه ای در ادبیات و افسانه های ایران زمین دارد! و در بسیاری از مناطق ایران مانند شهر بهبهان در استان خوزستان شهر کازرون در استان فارس و حاشیه های دریاچه پریشان، پراکنده شده است؛ ارتفاع این گیاه بسته به نوع و گونه آن به ۳۰ تا ۶۰ سانتی متر میرسد؛ نرگس دارای برگ های سبز نازک و ظریفی است که گل های شیپوری شکل آن را احاطه کرده اند.

گلهای نرگس در انواع و رنگهای مختلفی وجود دارند؛ در کشور ما انواع مختلفی از گل نرگس می روید، که از جمله آنها نرگس شهلا، نرگس شیراز، نرگس مسکین، نرگس پرپر، هزار پر یا شست پر و نرگس نروک یا پنجه گربه ای را میتوان نام برد؛ دو نوع عمده گل نرگس در ایران “نرگس شیراز” و “نرگس شهلا” هستند.

این گیاه زیبا، باتوجه به گونه ی آن، به صورت تکی یا دسته ای (۱ تا ۲۰ عدد گل) روی یک ساقه میروید؛ و هر چه تعداد گل ها روی ساقه بیشتر شود، ساقه به سمت پایین خمیده می شود. گل های نرگس دارای ۶ گلبرگ بوه و در رنگهای صورتی، زرد، نارنجی و سفید و یا در رنگ های اصلاح نژاد شده جدید وجود دارند.

شرایط محیطی مناسب کاشت و پرورش پیاز گل نرگس

زمان مناسب کاشت پیاز گل نرگس

بهترین زمان کاشت پیاز گل نرگس در فصل پاییز (در اوایل تا اواسط پاییز)، و  ۲ – ۴ هفته قبل از سرد شدن هوا است.

خاک مناسب برای کاشت و پرورش گل نرگس

همانطور که قبلا اشاره کردیم، گل نرگس گیاهی پیازی است؛ گیاهان پیازی برای رشد بهتر نیاز به خاک سبک دارند! اگر باغچه شما خاکی رسی دارد بهتر است کمی شن به آن مخلوط کنید تا زهکشی آن مطلوب شود؛ و همچنین از کودهای حیوانی نیز برای باغچه میتوان استفاده کرد. برای گلدان های داخل آپارتمان ورمی کمپوست کود مناسبی خواهد بود.

نحوه صحیح آبیاری گل نرگس

گیاه نرگس به هنگام کاشت نیاز به آب فروان دارد، اما بطور کلی آبیاری زیاد را دوست ندارد؛ دقت داشته باشید در فصل رشد گیاه، خاک را مرطوب نگهدارید، اما هرگز خاک را بیش از حد خیس نکنید چون خاک مناسب گل نرگس باید دارای زهکشی مناسب باشد؛ در غیر این صورت ریشه گل نرگس بلافاصله پوسیده شده و از بین می رود؛ لازم به ذکر است که، برای به گل رفتن گیاه نرگس، لازم است پیازها علاوه بر یک دوره سرما، یک دوره خشکی هم طی کنند، در غیر این صورت گیاه دارای برگهای فروان شده ولی به گل نمی نشیند.

دما و نور مناسب برای رشد گل نرگس

گل نرگس در هوای سرد ماندگاری بالایی دارد، و دمای بالا موجب پژمرده شدن سریع گلهایش می شود؛  نرگس در بعضی از ساعات روز برای گلدهی به نور خورشید نیاز دارد.

انتخاب محل مناسب برای کاشت پیاز نرگس

  • گل نرگس برای کاشت در بین درختچه ها و باغچه های باریک مناسب است؛ این گل زیبا در باغچه ها و در مجاورت با گل های وحشی، حاشیه دیوارها و در جنگل ها در مجاورت درخت ها به خوبی رشد می کند.
  • برخی از باغبان ها هزاران نرگس را در کنار هم در باغشان میکارند؛ کاشتن تعداد انبوهی از گیاه نرگس در کنار هم یا در کنار سایر گیاهان مشکلی برای گل های نرگس به وجود نیاورده بلکه باعث بهبود فرآیند رشد آنها می شود. اما بهتر است تعداد کمتری پیاز نرگس در کنار هم کاشته شود.
  • برای تکثیر گل نرگس مکانی را انتخاب کنید که نور کامل را دریافت کند، بهترین شرایط برای رشد نرگس، زمانی است که گیاه از نور کامل و کافی خورشید در آغاز بهار بهره ببرد.
  • بسیاری از گونه‌های رایج نرگس، خاک خنثی را به خاک اسیدی ترجیح می‌دهند؛ اما بعضی هم هستند که در خاک بازی، بهتر رشد می‌کنند؛ برای اینکه بدانید چه درجه ای از اسیدی بودن خاک برای نرگس شما مطلوب است، قبل از کاشت گل نرکس باید گونه نرگس خود را بشناسید و سپس برای انتخاب کود مناسب تصمیم بگیرید.

انتخاب پیاز گل نرگس

اگر مهارت زیادی در کاشت گیاهان پیازی ندارید، بهترین گزینه برای شروع کاشت پیاز گل نرگس است؛ زیرا کاشت آن تا زمان گلدهی اش آسان است؛ هنگام تهیه پیاز نرگس به نکاتی که در ادامه اشاره میکنیم، توجه نمایید:

  • در فصل پاییز اقدام به خرید پیاز گل نرگس کنید.
  • هنگام خرید، پیازی بدون بریدگی، خراش یا دندانه را انتخاب کنید. (بهتر است پیازهای بزرگتر را انتخاب کنید تا گل بزرگتری بدهد.)
  • پیاز نرگس باید دارای ریشه بوده و ساقه ای از آن رشد نکرده یاشد.
  • اگر فعلا قصد کاشت پیاز را ندارید آن را داخل یخچال نگهداری کنید.
  • از قرار دادن پیاز در یخچالی که سیب وجود دارد اجتناب کنید،
  • گاز اتیلن آزاد شده توسط سیب پیاز را بی بار کرده و موجب عدم گل دهی گل نرگس می شود.
  • اگر نمی خواهید فوراً گل نرگس را بکارید، پیاز آن را در یخچال نگهداری کنید، (توجه کنید؛ محل نگهداری پیازها باید عاری از گاز اتیلن باشد زیرا این گاز پیاز نرگس بی بار میکند)

پیازهای نرگس دو نوع هستند:

  • نوع اول که فقط یک نوک (دماغه) دارند.
  • نوع دوم که دو دماغه دارند. گلهایی که از این پیازها به وجود می آید درشت تر می باشند.
  • هر دماغه در پیاز یک ساقه و یک گل می دهد.

مرتبط بخوانید: روش اصولی کاشت پیاز گل لاله

مراحل کاشت پیاز گل نرگس در گلدان

  1. برای کاشت پیاز انتخاب یک گلدان مناسب است. خاک گلدان باید بتواند خشک شود، بنابراین حداقل یک سوراخ در کف گلدان برای تخلیه‌ی آب باشد تا آب اضافی از انتهایی گلدان خارج شود و ریشه ها و پیاز دچار پوسیدگی نشوند.سایز گلدان مهم است. برای کاشت یک پیاز،گلدان باید حداقل ۱۸ سانتی‌متر عمق داشته و عرض آن حداقل ۵ سانتی‌متر از پهن‌ترین قسمت پیاز بزرگ‌تر باشد.
  2. گلدان را تا نیمه از خاک مناسب پر کنید. پیاز را در گلدان قرار داده. جهت کاشت پیاز دقت نمایید؛محل خروج ریشه ها به سمت پایین باشد.گلدان را از خاک پر کرده و سپس پیاز را به خوبی آب دهید.گلدان را در جایی گرم در زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید.
  3. تا زمانی که ساقه شروع به رشد کند به آن آب ندهید.
  4. بعد از شروع رشد ساقه، هر زمان که حس کردید خاک خشک است به آن آب بدهید. هر ۱۵ روز یکبار با دادن محلول آب و کود به گیاه آن را تقویت کنید.گل نرگس در زمستان به خوبی سرما را تحمل میکند. عطر و زیبایی این گیاه بی نظیر است.

مراحل کاشت پیاز گل نرگس در زمین

  • جهت کاشت حتما باید پیازهای بزرگ تری را انتخاب کنید که خشک نباشند.
  • پیاز را در عمقی ۱/۵ تا ۵ برابر اندازه خودش بکارید.
  • جهت جلوگیری از سرما زدگی باید در فصل زمستان حتما با ۹۰ سانتی متر خاک روی پیاز را بپوشانید.
  • برای جلوگیری از شلوغی باغچه و تراکم گل ها، پیاز ها را با فاصله ۱۰ سانتی متری از هم بکارید.
  • برای بهاره سازی گل ها، باید پیاز ها را در فصل پاییز بکارید تا در بهار به گل بنشیند.
  • قبل از کشت پیازها به مدت ۸-۱۰ هفته در دمای ۶-۸ درجه سانتی گراد در شرایط نور و تاریکی نگهداری شود

نحوه مراقبت و نکهداری از گل نرگس

  • در صورت عدم رشد کافی گل از کودی با درصد نیتروژن کم و پتاسیم بالا استفاده کنید.
  • بعد از اتمام گل دهی گل های پژمرده را جدا کنید اما به ساقه گل دست نزنید. ساقه باید به اندازه ای رشد کند که خودش از بین برود تا مواد لازم برای سال بعد را در پیاز خود ذخیره کند.
  • بعد از از بین رفتن گیاه آن را از پایین ترین بخش ببرید.
  • بعد از شروع خواب زمستانی گیاه به آن کود استخوانی بدهید.
  • گیاه نرگس به دلیل داشتن موادی در ترکیبات خود برای حیوانات خانگی سمی است

توجه

پیشنهاد میکنیم برای مشاهده سایر محصولات فصلی و زینتی، به بخش فروش بذر گل وبسایت روکالبا مراجعه نمایید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *