لمون گرس

امروزه باتوجه به سبک زندگی مدرن، و وجود مشکلات مالی و غیرمالی، تنش های عصبی و روحی و میزان استرس بالا در میان مردم، تقریبا اکثر ما به دنبال راهکارهای مؤثر برای دوری از این احساسات ناخوشایند هستیم؛ البته دراین زمینه راهکارهای مختلفی از جمله روشهای روانشناختی و همچنین دارویی معرفی شده اند، در این میان میتوان گفت استفاده از دمنوش های آرامبخش و ضداسترس در کنار سایر راهکارها عملکرد خوبی از خود نشان داده است! در این مقاله یکی از گیاهان دارویی معجزه گر به نام لمون گرس (علف لیمویی) را معرفی کرده و به بررسی ویژگی ها، خواص دارویی و همچنین طرز تهیه دمنوش خوش عطر و طعم این گیاه دارویی پرفایده خواهیم پرداخت؛ پیشنهاد مکنیم این مطلب را از دست ندهید…

مشخصات گیاهشناسی لمون گرس (علف لیمویی)

گیاه لمون گراس یا همان علف لیمو، با نام علمی “Cympobogon citratus”، گونه‌ای از گیاهان جزایر گرمسیری محسوب میشود؛ خاستگاه اصلی علف لیمویی، آفریقا، آسیا و استرالیا ذکر شده است و در ایران هم در بیابان های حوالی “هرمزگان” و برخی مناطق گرمسیر کشورمان رشد می‌کند؛ لمون گرس (لمون گراس) یا علف لیمو که دمنوش لمون گراس از آن تهیه می شود، نوعی گیاه دارویی شبیه گندم است که برگهای آن طعمی شبیه مرکبات و عطری دلنشین و بسیار مطبوع شبیه لیمو دارد؛ علف لیمویی گیاهی بلند و ساقه دار است و ارتفاع برخی انواع این گیاه به دو متر هم می‌رسد!

لمون گرس بیشتر برای موارد شفابخشی، داروسازی، آشپزی (مصرف خوراکی نیز دارد)، ساختن برخی شامپوها، اسپره‌های حشره‌کش و شمع‌سازی به کار می‌رود؛ در طب سنتی ملل مختلف، از گیاه علف لیمو به‌عنوان یک خواب آور، تقویت کننده‌ی سیستم ایمنی بدن و تسکین ‌دهنده‌ی درد استفاده میشود!

مشخصات و ویژگی گیاه لمون گرس

آیا میتوانیم خودمان لمون گرس را بکاریم؟!

بله! شما خودتان نیز میتوانید علاوه بر لمون گرس و به کاشت و پرورش بسیاری از گیاهان دارویی بپردازید، البته توجه داشته باشید کاشت بذر باید داخل سینی نشاء و یا گلدان کوچک انجام شود؛ فصول کاشت هم با توجه به اقلیم منطقه، در بهار و تابستان مناسب است، و خاک مناسب کاشت علف لیمویی کوکوپیت و یا پیت ماس میباشد.

خواص دارویی لمون گرس

خواص دارویی لمون گراس

خواص لمونگراس در مجموع متنوع و زیاد است. برای این گیاه معطر، خواص بسیاری در منابع علمی ذکر شده که بسته به نوع مصرف متفاوت است؛ روغن اسانس سنبل هندی در آروماتراپی برای تازه کردن هوا، و کاهش استرس مورد استفاده قرار می گیرد؛ علف لیمو همچنین به عنوان درمان خانگی برای بهبود خواب، تسکین درد، و تقویت سیستم ایمنی به کار می رود. یکی از رایج ترین روش ها برای لذت بردن از علف لیمو استفاده از آن به عنوان چای و دمنوش است.

البته لمون گراس علاوه بر آنکه یک دمنوش خوش عطر و مطبوع محسوب می شود دارای خواص درمانی فوق العاده ای است که مهمترین آنها اثر آرامبخشی و ضد استرس می باشد؛ مهمترین خواص لمون گراس که به صورت دمنوش مصرف شود به شرح زیر است:

  • آرامبخش و ضد استرس
  • ضد التهاب و کاهش دردهای پریودی قاعدگی
  • ضد سرطان و ضد آسیب‌های سلولی
  • کاهش اسید اوریک و کلسترول خون
  • کاهش فشار خون
  • تقویت عضلات و بافت های بدن
  • تصفیه کبد و صفرا و بهبود کبد چرب
  • از بین بردن جوش و درمان جوش زیر پوستی و آکنه
  • افزایش دهنده‌ی گلبول‌های قرمز خون
  • مدر و ضد نفخ

طرز تهیه دمنوش لمون گراس

دمنوش لمون گرس

برای تهیه دمنوش لمون گرس باید موارد زیر را تهیه نمایید :

  • آب :  لیتر
  • شکر : ۵۰ گرم و یا عسل
  • لمون گرس (علف لیمو) = ۱۵۰ گرم
  • زنجبیل دارچین، هل سبز : اختیاری

ابتداد لمون گرس را خوب بشویید و بعد مطابق تصویر فوق به تکه های کوچکی تقسیم کنید و سپس انتها و قسمت سبز بالای گیاه را بچینید. حال باید آب را در قوری (ترجیحا از جنس پیرکس نشکن) ریخته و آن را روی حرارت ملایم اجاق گاز قرار دهید کمی صبر کنید تا بجوشد.

بعد از اینکه آب جوش آمد آن را از روی حباید لمون گرس های خرد شده و زنجبیل را داخل آن بریزید و صبر کنید تا به مدت ۵ دقیقه با آب بجوشد. البته بهتر است که پس از اینکه آب جوش آمد، قوری را از روی حرارت بردارید و لموت گرس ها را به آب اضابفه کنید و درب قوری را با یک پارچه تمیز بپوشانید و اجازه دهید تا به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.

بعد از گذشته ۱۰دقیقه می توانید محتوایات قوری را با صافی داخل فنجان بریزید و با یک قاشق عسل و یا شکر میل نمایید؛ علاوه بر زنجبیل و عسل می توانید به هنگام میل کردن این دمنوش مقداری آب لیمو ترش نیز داخل آن بریزید. اضافه کردن لیموترش به آن عطر خوشی می دهد که می توان از آن به عنوان یک نوشیدنی گرم مجلسی استفاده کرد.

دوز مصرفی علف لیمو چقدر است؟

این امر بستگی به وزن و ویژگی‌های فیزیکی هر فرد دارد؛ بهتر است با روزانه یک فنجان شروع کرده و به‌ مرور دوز مصرف را کمی بالا ببرید و برای مصرف مقادیر بیشتر، با پزشک خود مشورت کنید

توجه!

پیشنهاد میکنیم جهت آشنایی با سایر محصولات دارویی از بخش فروش بذر گیاهان دارویی فروشگاه اینترنتی روکالبا دیدن فرمایید.

مرتبط بخوانید: ترکیبات و طرز تهیه نوشیدنی آرامبخش چای ماسالا

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *