بذر گل زینتی و آپارتمانی

از زمان های بسیار دور تا به امروز گل ها به خاطر زیبایی و بوی دلنشینی که دارند مورد توجه انسانها قرار گرفته اند و هرکدام نماد خاصی دارند و برای مقاصد متنوعی استفاده می شوند، اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که به پرورش و نگهداری گل علاقه دارید میتوانید به بخش بذر گل (زینتی – فصلی) در فروشگاه روکالبا مراجعه کنید و انواع بذرها آشنا شوید .با ما همراه باشید تا به طور کامل در مورد بذر گل و روش کاشت و پرورش آن باهم صحبت کنیم.

بذر گل

برای مطالعه بیشتر به مقاله خرید اینترنتی بذر گل مراجعه کنید.

بذر گل

مطمئنا اولین سوالی که برای شما پیش می آید این است که بذر گل چیست و چگونه به وجود می آید ؟ اگر بخواهیم در یک جمله بذر گل را معرفی کنیم یعنی نتیجه نهایی فعالیت های یک نسل گل و همچنین آغازی برای نسل جدید. در واقع دانه یا بذر گل بخشی از گیاه است که غالبا از طریق بذر تکثیر می شوند که توسط حشرات و یا باد گرده افشانی شده و تولید بذر می کند،زمانی که بذر جوان می شود گیاه از آن خارج و جوانه زنی می کند.

هزینه ای که یک کشاورز برای عملیات کاشت و برداشت محصول و همچنین هزینه ی کارگرهای کمکی و همچنین آبیاری محصول می کند در مقابل هزینه ای که برای خرید بذر می کند بسیار زیاد است  پس شما باید توجه کنید زمانی که شما تصمیم می گیرید بذر گل بکارید و آن را پرورش دهید، قبل از هر کاری ابتدا باید بذر مرغوب خریداری کنید چرا که اگر شما بهترین و حاصلخیزترین خاک را برای کاشت انتخاب کنید، اما بذر مرغوبی تهیه نکرده باشید هرچقدر هم برای پرورش آن تلاش کنید نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. با توجه به کیفیت بذرهای خوب و مرغوب قیمت آنها با بذرهای معمولی و نامرغوب تفاوت دارد و گران تر است اگر نظر ما را بخواهید توصیه می کنیم مقداری بیشتر هزینه کنید تا از لحاظ بذر اطمینان داشته باشید. اما چگونه بذر مرغوب را از بذر نامرغوب تشخیص دهیم؟

بذر گل مرغوب

روش تشخیص بذر خوب از بذر نامرغوب

  • اولین نشانه بذر مناسب رنگ و بوی مطبوع آن است.
  • بذر مرغوب باید تمیز و عاری از هر مواد خارج باشد.
  • معمولا همراه با بذر مواد خارجی از قبیل: کاه ، شن ، بذر علف های هرز و بذر گونه های دیگر یافت می شود که این مقدار نباید بیش از حد استاندارد باشد.
  • سالم و مقاوم بودن بذر یکی دیگر از مشخصات بذر مرغوب است و باید از بذرهای مقاوم و ضد عفونی شده برای افشاندن استفاده کرد. رنگ ، در صد رطوبت ، بو و درخشندگی بذر از عوامل دیگری هستند که می توان به کمک آن ها بذر مرغوب را تشخیص داد.
  • برای تشخیص بذر مناسب از قوه و نامیه ی بذر می توان کمک گرفت: قوه نامیه یعنی در صد بذرهایی که جوانه زده و سبز نشده اند.

قدرت نامیه و سرعت جوانه زنی را می توان با شمارش درصد بذر های سبز شده در یک مدت زمان معین مثلا ۱۰ تا  ۱۵ روز تعیین کرد. برای این کار می توانید ده الی پنجاه دانه بذر را در دمای اتاق خیس کنید و لای پارچه و یا کاغذ بپیچید و ببینید که چه مدت طول می کشد تا سبز شود و درصد آن را تعیین می نمایید.

کاشت بذر گل در گلدان و باغچه

پس از انتخاب بذر مرغوب اولین قدم برای کاشت بذر گیاهان زینتی انتخاب خاک مناسب است، خاک باید نیمه سبک و غنی و حافظ رطوبت باشد، بهتر است از خاک های آماده بسته بندی استفاده کنید(برای تهیه خاک مناسب برای کاشت می توانید به گلفروشی ها مراجعه کنید)

بهترین ترکیب خاک برای کاشت بذر گل شامل :  ۳۰ درصد کوکوپیت + ۵۰ درصد پیت ماس یا ورمی کمپوست + ۲۰ درصد پرلیت دانه ریز.

آموزش کاشت بذر گل در گلدان و باغچه

 

آموزش کاشت بذر گل در گلدان و باغچه

ابتدا بذر ها را داخل آب ولرم بریزید تا به مدت چند ساعت خیس بخورند و بذر ها زیر آب بروند، ( ۳ تا ۱۰ ساعت ) این عمل باعث شده تا پوست خارجی بذرها نرم و شکسته شود و جوانه زنی تسریع شود. بذرها به طور طبیعی بعد از این مدت باید ته طرف بروند، بذرهایی که زیر آب نرفته اند را مجدد در آب ولرم ریخته تا آب را جذب کنند و به زیر آب بروند در غیر اینصورت شانس جوانه زنی آنها کم می شود.

کاشت مستقیم بذر گل در گلدان

برای کاشت مستقیم بذر در گلدان ابتدا مطمئن می شویم که ته گلدان سوراخ های مناسبی برای خروج آب اضافی دارد سپس به ارتفاع ۴ سانتی متر کف آن ماسه درشت میریزیم و سپس گلدان را با ترکیب خاکی که در بالا گفته شد پر میکنیم و خوب آبیاری میکنیم تا خاک نشست کند و آب از ته گلدان خارج شود.

اکنون بذر ها را در عمق ۲ برابر طول بذر (حدوداً ۰٫۵ تا ۱ سانتی متر) و در فواصل ۵ تا ۱۰ سانتی متری می کاریم و روی آن را با کمپوست پوسیده یا همان ترکیب خاک اصلی پر می کنیم و به آرامی آبیاری می کنیم، بهتر است با افشانه یا اسپری آبیاری شود تا بذر ها جابجا نشود.

تا قبل از جوانه زنی بذرها اجازه ندهید خاک خشک شود و همیشه مرطوب باشد، بعد از جوانه زنی بذرها باید گلدان در جای پر نور باشد .آب

اگر اقدام به نگهداری گلدان در آپارتمان میکنید باید توجه نمود که میزان نور دریافتی روزانه ۷ تا ۸ ساعت باشد.

آبیاری گیاه باید هر چند روز یک بار هنگامی که سطح خاک کمی خشک شد انجام شود.

تا قبل از جوانه زنی بذر ها و در صورتی که هوا خیلی گرم نبود میتوانید گلدان را با مشما شفاف کاور کنید (بپوشانید) تا با بالا رفتن رطوبت و دما جوانه زنی سریع تر اتفاق بیفتد.

کاشت مستقیم بذر گل در گلدان

کاشت مستقیم بذر گل در باغچه (توصیه نمی شود)

برای کاشت مستقیم بذر اولین نکته که باید به آن توجه کنید دمای محیط کاشت است، برای کاشت مستقیم در گلدان و در منزل در هر فصلی میتوان اقدام نمود ولی برای کاشت مستقیم در گلدان و فضای باز یا در باغچه باید بعد از گرم شدن هوا و اتمام سرما اقدام به کاشت بذر کرد.

دمای محیط کاشت باید ۱۵ تا ۲۵ درجه باشد.

ابتدا کود دامی پوسیده را بر روی بستر باغچه میریزیم و به عمق ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر زیر و رو می کنیم تا مخلوط شود سپس اقدام به آبیاری مناسب می کنیم تا خاک کاملاً خیس شود بعد از گذشت چند ساعت از آبیاری بذر ها را با فاصله ی ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر از یکدیگر در عمق ۲ تا ۳ سانتی متری قرار می دهیم و بر روی آن خاک قرار می دهیم.

سپس به آرامی اقدام به آبیاری می کنیم به طوری که بذر ها جابجا نشود و منتظر سبز شدن آنها می مانیم.

تا قبل از جوانه زنی خاک هرگز خشک نشود.

در این روش با توجه به اینکه تمامی شرایط قابل کنترل نیست معمولاً کمتر به موفقیت نزدیک است و ممکن است نتیجه مطلوبی حاصل نشود.

کاشت مستقیم بذر گل در باغچه

نکات مهم برای کاشت بذر گل

همیشه به این نکته توجه داشته باشید که سخت ترین بذرها در مرطوب ترین محیط ها به راحتی جوانه می زنند، کاشت بذر در ظرف های درب دار و یا کشیدن مشما بر روی بستر کاشت به جوانه زنی کمک می کند ولی مهم ترین نکته در مورد این روش همیشه فراموش شده و آن یکی رعایت دماست که با کشیدن مشما بر روی خاک دمای زیر مشما بالا رفته و اگر بیشتر از ۳۰ تا ۳۵ درجه شود بذرها تلف خواهند شد، نکته ی بعدی: کشیدن مشما بر روی خاک یا استفاده از ظرف های درب دار باعث بالا رفتن رطوبت خاک و فضایی مساعد برای رشد انواع قارچ ها و باکتری و بیماری می شود در نتیجه در صورتی که از خاک های معمولی و خاک باغچه و باغ استفاده می کنید باید توجه کنید که ممکن است با بالا رفتن رطوبت، بذر و خاک دچار این بیماری ها شوند در نتیجه استفاده از خاک های بسته بندی با برند معتبر توصیه می شود.

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *