بذر درختان زینتی و پرورش آنها

وجود گل های رنگارنگ، میوه های زیبا و عطر بوی مسخ کننده آن ها ، برگ های آویزان و سایه انداز در باغچه حیاط و یا محوطه خارجی فضای خانه می تواند زیبایی و سرسبزی خاصی به ان محیط القا کند و نشان دهد که گیاهانی با ویژگی های خاص در این محیط رشد کرده و وجود دارند. انتخاب درخت و درختچه های زیبا و دلفریب انتخاب بسیار خوبی برای استفاده در محوطه های باز است، استفاده از گیاهان و درختچه های زینتی یکی از گزینه های مناسب برای استفاده در فضاهای باز و همچنین آپارتمانی است. در مقاله زیر میخواهیم در مورد بذر درختان زینتی و رشد و پرورش درختچه های زینتی با شما عزیزان صحبت کنیم، همچنین اگر تمایل دارید درختان زینتی را پرورش دهید برای تهیه بذر میتوانید به بخش بذر درختان زینتی در فروشگاه ما مراجعه کنید.

بذر درختان زینتی

برای مطالعه بیشتر میتوانید به مقاله بذر درختان زینتی کمیاب مراجعه نمایید.

گیاهان زینتی

گاهی اوقات ویژگی های غیرعادی گیاهان باعث می شود در دسته گیاهان زینتی قرار بگیرند. گیاهان زینتی به دلیل زیبایی گل هایشان طرفداران بسیاری دارند و برای پرورش در باغ گل و یا به عنوان گیاهان خانگی گزینه مناسبی هستند. گیاهان زینتی قابلیت رشددر مکان های سرپوشیده مثل منازل و ادارات و…. را دارند و برای تزئین محیط ، اثرات مثبت روانی و یا تصفیه هوای ساختمان پرورش داده می شوند، گیاهان زینتی عمدتا متعلق به مناطق استوایی و نیمه استوایی هستند و به همین دلیل اگر تمایل دارید آنها را در محیط های مسکونی و اداری پرورش دهید و نگهداری کنید باید شرایط اکولوژیکی خواستگاه آنها را فراهم کنید.

گیاهان زینتی

گیاهان زینتی شامل : گیاهان زینتی آپارتمانی، بونسای، درختان زینتی ، کاکتوس، گل های زینتی و وحشی میشوند.

معیارهای گیاهان زینتی

برای اینکه گیاهی زینتی محسوب شود باید شخصی که آم را پرورش می دهد رسیدگی های خاصی انجام دهد، برای مثال گیاهانی که برای ایجاد اشکال جالب هرس می شوند ، یا گیاهان مینیاتوری فقط به این دلیل جز گیاهان زینتی محسوب می شوند که باغبان آنها عملیات ویژه ای برای زیبا سازیشان انجام می دهد و اگر آنها را به حال خود رها کند با رشد سریع و خروج از فرم ایجاد شده از دسته گیاهان زینتی خارج می شوند لازم به ذکر است دسته دیگری از گیاهان زینتی هستند که حتی بصورت خودرو و بدون نیاز باغبان زینتی محسوب می شوند مثل کاکتوسهای وحشی.

گیاهان زینتی با گیاهانی که برای مقاصد کشاورزی پرورش داده می شوند تفاوت دارند (البته گیاهای هم هستند که بطور همزمان جزء هر دو دسته قرار می گیرند. مانند : گیاه اسطوخودوس)

معیار گیاهان زینتی

درختان زینتی

در میان درختان هم گونه درختان زینتی وجود دارد که به خاطر گلها و یا ترکیب بندی آن از نظر شکل و رنگ یا سایر ویژگی های منحصر به فردی که دارد مورد توجه قرار گرفته است . یکی از این درختچه های که امروزه مورد توجه بالایی قرار گرفته است درختچه بونسای است که شاهکار هنر و علم باغبانی است که یک سرگرمی در زمینه باغبانی زینتی است.

با توجه به علاقه مندی شما عزیزان به درختچه های زینتی ما در فروشگاه روکالبا بخشی را به فروش بذر درختان زینتی اختصاص داده ایم تا بتوانید بذر درخت مورد علاقه خود را تهیه کنید و پرورش دهید. با ما همراه باشید تا شما را با نحوه کاشت بذر درختان زینتی و پرورش و نگهداری آنها را به شما توضیح دهیم.

بذر درختان زینتی

نحوه کاشت بذر درختان زینتی

بذر درختان و درختچه های تقدیمی را افراد متخصص در فصول رسیدن بذرها (پاییز و زمستان) جمع آوری می کنند و در اوایل بهار کشت می شوند.

کاشت بذر درختان زینتی

آماده سازی بستر کاشت بذر

اولین الویت کاشت بذر درختان زینتی استفاده از بستر سبک است ، برای این کار می توانید از ماسه دانه ریز الک شده یا ماسه دانه ریز الک شده به همراه خاک برگ استفاده کنید زیر بذرها نه زیاد ریز هستند و نه زیاد درشت(در حد چند میلی متر) ، روش بذرها زیاد پوشانده نشود ، زمانی که بستر آماده شد آن را خوب آبیاری کنید و بذرها را روی آن بپاشید، سپس در حد یک تا سه میلی متر روی بذرها را از همان بستر بپوشانید. این لایه به نوعی از بذرها در مقابل باد محافظت می کند و باعث می شود در اثر آبیاری جابجا نشوند و یا پرنده و حشرات آن ها را نخورند، به همین دلیل این لایه مهم و ضروری است ولی نباید آن قدر سنگین باشد که بذر نتواند آن را کنار بزند.( از سبوس برنج و کوکوپیت الک شده و یا کود گاوری خیلی پوسیده خشک الک شده نیز می توانید برای لایه پوشش استفاده کنید.)

زمان کاشت

در شاسی سرد از اول پاییز تا اول تابستان میشود کشت کرد. زمان کاشت بذر درختان زینتی در فضای آزاد بستگی به محیط دارد و کشت درختان قبل از جوانه زنی درختان شروع می شود و تا یک ماه مانده به گرم شدن تابستان ادامه پیدا میکند.

عمق کاشت بذر

همان طور که در بخش آماده سازی بستر گفته شد عمق کاشت نهایتا یک تا سه میلی متر باشد.

برای بذرهای ریز و بذرهایی مانند بلوط خیلی درشت هستند(در اندازه فندق) عمق کاشت حدود دو تا سه سانتی متر است.

عمق کاشت بذر واشنگتونیا نیز (که از نخود کوچکتر است) حدود یک تا یک و نیم سانتی‌متر است.

قارچ‌کشی

در مناطق خیلی مرطوب که خطر بیماریهای قارچی (گندیده شدن بذر و یا جوانه) جدی است. حتما بستر را باید سترون کرد. (با مواد شیمایی قارچ کش یا حرارت دادن بستر و …)

آبیاری بذر درختان زینتی

همان اندازه که بستر باید مرطوب باشد باید اجازه بدهیم که به جوانه اکسیژن نیز برسد البته باید در حفظ رطوبت بستر نیز تلاش کنیم، اما نه به اینصورت که آن را در آب غرق کنیم. پس از آبیاری باید اجازه دهید که آب اضافه خارج شده و بستر در حد ظرفیت مزرعه FC باشد. و جند روز بعد که رطوبت بستر کاهش یافته بود مجددا آبیاری کنید. به عبارتی قبل از سبز شدن جوانه، رطوبت صددرصد و پس از جوانه زنی به ۸۰ تا ۹۰ درصد رطوبت هوا و بستر نیاز است.
برخی تولیدکنندگان روی سطوح کاشته شده را به حالت یک گلخانه کوچک نایلون میکشند تا رطوبت هوای اطراف بذرها بالا باشد.
در چند سال اول رشد گیاه آبیاری مرتب و به اندازه بسیار اهمیت دارد.

خیس کردن بذر قبل از کاشت

برای بذرهای بلوط و پالم واشنگتونیا که اندازه بزرگی دارند، در برخی موارد بذرها را یک شب قبل از کاشت درون ظرف آب خیس باید داد تا بذرها به اندازه کافی آب بکشند و فردا آنها را کاشت. در مورد بذرهای ریز کمتر اینکار را میتوان انجام داد. چون وقتی بذرها یک شب در آب خیس بخورند کمی کاشت آنها سخت میشود. (بهم یا به دست میچسبند).

انتقال به بستر اصلی

و اما آخرین مرحله ! برخی بذرها ممکن است به انتقال حساس باشند. لذا بین کاشت بذر تا انتقال به گلدان یا بستر اصلی گاهی یکسال فاصله میدهند. و همانطور که در بالا اشاره شده ممکن است ارقامی مانند بلوط که دارای ریشه‌های اصلی بلندی هستند به انتقال حساس باشند. لذا کاشت در بسترهای نشایی یا گلدان ممکن است برای کسانی که میخواهند گیاه را بعدا جابجا کنند مفیدتر باشد. (اگر امکان کاشت در بستر نهایی فراهم باشد معمولا بهتر است.)

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *