روش تکثیر کاکتوس در منزل

تکثیر کاکتوس به روش های مختلفی انجام می شود. رایج ترین روش تکثیر کاکتوس قلمه زدن است که بیشتر در بهار و تابستان انجام می شود. در این مطلب با روش تکثیر کاکتوس در منزل و همچنین نگهداری این گیاه  آشنا خواهید شد.

کاکتوس و انواع کاکتوس 

انواع کاکتوس در جهان در ابعاد و گونه‌های مختلفی پرورش می‌یابند. کاکتوس‌ها گروهی از گیاهان هستند که به دلیل تنوع و مقاومت آنها در شرایط گرم و بیابانی بسیار در جهان شهرت دارند. شاید کاکتوس تنها گروهی باشد که برای هر نوع سلیقه ای پیشنهادی جذاب داشته باشد.

روش تکثیر کاکتوس در منزل

چون امروزه از طریق پیوند کاکتوس‌ها با یکدیگر شکل‌های بسیار زیبا و منحصر به فرد در این گونه شناخته شده ، مشاهده می‌شود. برای نگهداری کاکتوس در منزل یا محیط کار شرط اصلی داشتن نور اشت. اگر در شرایط محیطی خود از نور مناسب کاکتوس بهره‌مند هستید ، بهتر است از این گروه زیبا برای خود یک کلکسیون تهیه کنید چراکه با داشتن چند نمونه کاکتوس متفاوت و یادگیری قلمه زدن کاکتوس ، پیوند کاکتوس ، تکثیر کاکتوس با بذر و نگهداری کاکتوس در منزل می‌توانید یک مجموعه زیبا و چشم نواز از این گونه زیبا تهیه کنید.

روش های تکثیر کاکتوس در منزل :

 

۱- قلمه زدن کاکتوس :

روش تکثیر کاکتوس در منزل

قلمه زدن کاکتوس‌ها یکی از روش‌های تکثیر این گیاهان دوست داشتی است. قلمه زدن یعنی از طریق برگ یا شاخه یا قسمتی از بدنه گیاه برای به وجود آوردن گیاهی جدید استفاده کنیم. اکثر کاکتوس‌ها را به راحتی می‌توان ریشه دار کرد.
بهترین فصل برای قلمه زدن کاکتوس‌ها فصل رشد آنها می‌باشد که معمولاً بهار و تابستان می‌باشد. و در زمانی که گیاه در خواب است نباید قلمه زنی کنید

۲- تکثیر کاکتوس با بذر :

روش تکثیر کاکتوس در منزل

درباره روش تکثیر کاکتوس در منزل با بذر باید بدانید که تنها تعدادی از گونه‌ها قابلیت تکثیر از طریق این روش را دارند.

برای مثال ژیمنوکالیسیوم (Gymnocalycium)، کاکتوس های فرو کاکتوس (ferocactus) و میوه اژدها از جمله گیاهانی هستند که باید از طریق بذر تکثیر شوند.

چند نکته‌ای که باید درباره روش تکثیر با بذر بدانید این است که بذر مورد نظر بین یک هفته تا یک ماه جوانه خواهد زد.

 

 برای تهیه بذر آنلاین روی لینک مقابل کلیک کنید : فروش اینترنتی بذر کاکتوس در روکالبا

 

باید محیط کشت گرم باشد و در صورت وجود سرما با وسایل گرمایشی ، گرما ی مورد نظر تامین گردد.

نکته پایانی درباره تکثیر کاکتوس با بذر زمان مناسب برای روند تکثیر است.

بهترین زمان برای این کار بین فروردین تا مهر ماه است.

۳- پیوند زدن کاکتوس :

 

قیبل از یادگیری این روش باید جواب یک سوال اصلی را بیابیم. عمل پیوند کاکتوس چه لازمه‌ای دارد ؟

باید بدانید که کاکتوس‌ها پس از گذراندن ۴ الی ۵ سال تازه وارد دوره گلدهی می‌شوند.

یکی از دلایل استفاده از عمل پیوند در کاکتوس همین موضوع است.

با پیوند زدن روی یک کاکتوس پایه مناسب ( کاکتوس پایه به کاکتوسی گفته می‌شود که در پیوند به عنوان پایه پیوند درون گلدان قرار می‌گیرد ) می‌توان عمر گلدهی را تا ۳ الی ۴ ماه پایین آورد.

علاوه بر این با انجام پیوند کاکتوس می‌توانیم شکل‌ها و ظاهرهای متفاوتی از یک کاکتوس را بسازیم که برخی از نظر زیبایی شگفت‌انگیز هستند.

 

شرایط نگهداری کاکتوس 

نور مورد نیاز کاکتوس:

کاکتوس به نور فراوان نیاز دارند و قرار دادن آنها در داخل اتاق و پشت پنجره های جنوبی بسیار مناسب است. در صورت ناکافی بودن نور طبیعی، نور مصنوعی نیز می تواند به عنوان مکمل، به کار رود.

آبیاری کاکتوس:

روش تکثیر کاکتوس در منزل

 

در طی فصل رشد فعال کاکتوس باید بیش از دوران استراحت آبیاری شود. برنامه خاص و تعریف شده ای برای آبیاری کاکتوس وجود ندارد و برنامه آن به گلدان، خاک، آب و هوا و عوامل مشابه بستگی دارد.

بهترین روش برای تعیین مقدار آب مورد نیاز کاکتوس، این است که گیاه را مدتی با دقت زیرنظر بگیرید. هنگام آبیاری سعی کنید تمام سطح خاک خیس نشود و مراقب خروج آب نیز باشید.

 

حتما بخوانید : ترفندهای مهم نگهداری انواع کاکتوس در خانه

 

دور بعدی آبیاری باید در زمانی باشد که خاک کاکتوس کاملا خشک شده باشد. ساده ترین روش حصول اطمینان از خشکی خاک این است که یک خلال دندان را با احتیاط در خاک فرو کنید، اگر خلال دندان نمناک شد، باز هم یکی دو روز صبر کنید. گیاه در فصل استراحت خود تنها چند هفته یکبار به آبیاری نیاز دارد. کاکتوس ها در اثر آبیاری زیاد پوسیده می شوند و می گندند.

دمای مورد نیاز کاکتوس:

کاکتوسها میتوانند در فصل رشد خود دمای ۳۲ تا ۳۸ درجه را تحمل کنند و بهترین دما در فصل استراحت آنها، ۷ تا ۱۲ درجه سانتیگراد است. این دمایی است که کاکتوس در محل طبیعی زندگی با آن روبرو می شود. هوای سرد در فصل استراحت، می تواند به گلدهی گیاه در فصل رشد منجر شود.

این گیاه، به حد متوسط گرما در فصل بهار تا پاییز و شب های خنک نیاز دارد. هوای زمستان باید خنک باشد (حدود ۱۰ تا ۱۴ درجه سانتی گراد).

کاکتوس هایی که تار دارند باید در محلی با دمای حداقل ۱۶ درجه نگهداری شوند. همچنین توجه داشته باشید که تهویه مناسب از جمله نیازهای کاکتوس است.

بهترین درجه برای نگهداری کاکتوس‌ ها ۱۸ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

کود مورد نیاز کاکتوس:

کاکتوس در طی پاییز و زمستان تنها هر دو تا سه ماه یک مرتبه به کود احتیاج دارد. یک کود کم ازت برای کاکتوس مناسب است. کودهایی که به تدریج در خاک آزاد می شوند نیز برای کاکتوس مناسب هستند، اما این کودها تنها یک مرتبه در بهار به خاک افزوده می شوند.

خاک مورد نیاز کاکتوس:

روش تکثیر کاکتوس در منزل

می توان با مخلوط کردن یک قسمت خاک گلدان با یک قسمت ماسه و کمی شن برای عبور راحت تر آب،

ماسه ۲ پیمانه + خاک مزرعه ۱ پیمانه + کود حیوانی ۱ پیمانه + تفاله چای مقداری

 یک فرمول بسیار ساده برای مناطق خشک تر:

ماسه ۵/۱ پیمانه + خاک مزرعه ۵/۰ پیمانه + خاک رس ۵/۰ پیمانه + تفاله چای

 

مراحل جابجایی گلدان کاکتوس

روش تکثیر کاکتوس در منزل

 

  • قسمت پایینی گلدان را با سنگ هایی تمیز بپوشانید. مقداری زغال فعال شده در این قسمت قرار دهید.
  • گلدان را با ترکیب دو قسمت ماسه و یک قسمت خاک و مقداری perlite. پر کنید. (خاک های آماده در مغازه های معتبر یافت می شود).
  • دقت کنید که هیچ گونه کلوخ در مخلوط وجود نداشته باشد سپس کاکتوس ها را در خاک قرار دهید.
  • مقداری سنگ و خزه را بر روی خاک گلدان برای نگهداری رطوبت قرار دهید.

 

بیماری کاکتوس ها:

کاکتوس ها در اثر آبیاری زیاد، خاک نامناسب، نور نامناسب و رطوبت زیاد دچار بیماری های قارچی می شوند.

لک سفید بر بدن کاکتوس احتمال بیماری قارچی و آفت هست.

درمان بیماری کاکتوس :

یک قاشق چایخوری سم حشره کش مانند دیازینون و یک قاشق قارچ کش مانند مانکوزب را در یک لیتر آب حل کرده و به صورت اسپری و یا مانند آبیاری به گیاه بدهید.

در مصرف محلول زیاده روی نکنید و به مقدار کفایت پشت و روی برگ ها اسپره کنید. بعد از ۷ روز سمپاشی را تکرار کنید. بهتر است سم پاشی را در مورد تمام گیاهان سالم و با حجم کمتر و بیمار انجام دهید.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *