روش صحیح کاشت و نگهداری درخت انگور

کاشت درخت انگور در بسیاری از مناطق ایران زمین امکان پذیر است. علت این موضوع به آسان بودن شرایط نگه داری درخت انگور بر می گردد. در ادامه روش صحیح کاشت و نگهداری درخت انگور را آموزش می دهیم.

یکی از عوامل مهم در پرورش و کاشت درخت انگور مربوط به فضای کافی برای شاخ وبرگ آن است. در هر محیطی که اقدام به پرورش درخت انگور می کنید، باید از فضا در اختیار گرفته شده مطمئن شوید. وضعیت آب و هوای ایران باعث شده تا درخت انگور در بسیاری از مناطق به عنوان محصول اصلی عرضه و تولید شود.
از نظر اقتصادی کشت محصولی که بیشترین سازگاری را با محیط و خاک دارد، باعث می شود تا کمتر دچار زحمت و دردسر شوید. کاشت درخت انگور در باغ و باغچه منزل امکان پذیر است. قبل از اقدام به این کاشت، باید فضای رشد انگور را فراهم کنید.

 نوع درخت انگور خود را انتخاب کنید.

 

روش صحیح کاشت و نگهداری درخت انگور

مانند دیگر گیاهان، برخی از گونه های انگور، در مناطق مختلف، رویش بهتری دارند و طعم و ظاهر متفاوتی به ما ارائه می دهند. انگور در ایران به چندین نوع مختلف شامل: “عسگری”، “کشمشی”، “روچه”، “مثقالی” و … تقسیم می شود اما در ایالات متحده آمریکا، به سه دسته ی کلی تقسیم می شود: انگور آمریکایی، انگور اروپایی و انگور مشک(muscadine ).

هر یک از این دسته ها، به بخش های مختلفی تقسیم می شود که هرکدام، از نظر رنگ و بافت و اندازه با یکدیگر متفاوت هستند. برای پیدا کردن درخت انگوری که مورد نیاز شماست، می توانید به یک گلخانه در محل خود مراجعه کنید.
وقتی به گلخانه مراجعه کردید، گیاهانی را انتخاب کنید که سالم و قوی به نظر می رسند و یک سال، سن دارند. اگر امکان دارد، از عاری بودن گیاه از ویروس، اطمینان حاصل کنید تا سلامت و طول عمر گیاه تضمین شود.
به دنبال گیاهانی بگردید که اندازه ی یکسان داشته باشند و متناسب و متشابه باشند.

 

بهتر است بخوانید : خرید اینترنتی بذر ارزان

 

روش تکثیر درخت انگور

 

روش صحیح کاشت و نگهداری درخت انگور

 

ازدیاد مو به ۲ طریق امکان پذیر است.

الف) ازدیاد غیر جنسی

روش قلمه زدن: برای اینکار، هر گاه در پائیز خواستیم قلمه بزنیم، از شاخه‌های سال جاری که مقداری هم شاخه دو ساله داشته باشد استفاده می‌کنند. قسمت دو ساله را در انگور کاری “کلید” می‌نامند. طول قلمه هارا ۶۰ تا ۸۰ سانتی متر می‌گیرند. بعد از بریدن در پائیز آن‌ها را در زیر ماسه‌های نرم، مرطوب و نسبتاً سردتا بهار نگه می‌دارند در بهار و زمان درخت کاری آن‌ها را ابتدا مدت ۴۸ ساعت در داخل آب می‌خوابانند به طوری که در آب کاملاً غرق باشند آنگاه آن‌ها را می‌کارند قلمه هارا می‌توان در آذر یا دیماه هم گرفته و درسرمای ۴ درجه و هوای مرطوب تا بهار نگه داشت با گرم شدن هوا از سردخانه در آورده سپس آنرا کاشت اگر در بهار بخواهند قلمه بگیرند باید از شاخه‌های یک ساله استفاده شودکه همراه چند سانتیمتر از شاخه ۲ ساله (کلید) است.

خواباندن: شاخه‌های دراز یکساله و یا امسال را در پائیز زیر خاک می‌کنند و به وی فرصت می‌دهند که ریشه بدهد و حتی هر جوانه اش به گیاه تازه‌ای تبدیل شود. همیشه قویترین شاخه‌های یکساله را انتخاب می‌کنند. روش خوابانیدن بهترین نتیجه را می‌دهد و همچنین گیاه تولید شده زودتر به بار می‌نشیند.

پیوند: در درخت انگور از پیوند اسکنه‌ای استفاده می‌شود. زمان پیوند فصل پائیز است و درخت انگور پیر و فرتوت را از نزدیکی خاک بریده در مقطع آن شکافی ایجاد کرده و جوانه یا پیوندک انگور مرغوب را در شکاف قرار می‌دهند. این عمل در انواع انگور وحشی و غیر مرغوب نیز صورت می‌گیرد.

ازدیاد به وسیله جوانه: یک جوانه را که خوب رشد کرده با یکی دو سانتی متر چوب در سمت راست و چپ آن بریده و در داخل خاک یک گلدان افقی گذاشته و فشار می‌دهند. بطوریکه داخل خاک فرو رفته تنها جوانه از خاک بیرون باشد. گلدان را باید در اطاق یا محیط گرم گذاشت، چون جوانه برای رشد به خاک گرم احتیاج دارد.

 

ب) ازدیاد جنسی:

ازدیاد به وسیله بذر: این روش زیاد معمول نسیت و بیشتر برای ایجاد واریته‌های تازه انگور استفاده می‌شود.

روش کاشت:

در پائیز و پیش از کاشتن نهال‌های انگور نخست روی زمین کود‌های معدنی و آلی را به مقدار لازم ریخته، آنگاه با یک شخم عمیق آن‌ها رابه زیر خاک می‌فرستند. سپس زمین را به صورت جوی و پشته در می‌آورند. نهال‌ها روی پشته و کنار جوی کاشته می‌شوند. هنگام کاشت چاله‌ها را به عمق حدود ۵۰ سانتی متر کنده نهال‌ها را در آن‌ها می‌کارند. در کاشت مو معمولاً نهال‌هایی که درگلدان کاشته شده و در حال رشدند از قلمه‌ها و یا نهال‌هایی که با خوابانیدن شاخه‌های مو بدست آمده اند بهترند. نهال‌های گلدانی از جابجایی صدمه‌ای نمی‌بینند و به رشد طبیعی خود در جای تازه ادامه می‌دهند لیکن دیگر نهال‌ها با تغییر محل آسیب می‌ببنید. دیگر آنکه نهال‌های گلدانی برای کاشت در هر فصلی مناسبند، ولی قلمه‌ها و نهال‌های ناشی از خوابانیدن کاشت آن‌ها تنها در فصول که گیاهان در حال استراحت زمستانی باشند و برگهایشان بطور طبیعی ریخته باشند، عملی می‌باشد.

چاله‌هایی که در آن‌ها نهال‌ها کاشته می‌شوند به صورت ۵۰×۵۰×۵۰ سانتی متر کنده و داخل آن‌ها مقداری کمپوست کهنه و فسفر و آهک می‌ریزند این مواد برای رشد نهال‌ها مفیدند، ولی نباید زیاد روی نمود که نهال‌ها صدمه دیده و ریشه هایشان بسوزد در باغ‌های بزرگ معمولاً نهال‌ها با فاصله ۱۲۰ تا ۱۵۰ سانتی متر از یکدیگر کاشته و بر روی سیم‌ها می‌بندند. بهترین زمان برای کاشت نهال‌های انگور اوایل بهار یعنی پیش از باز شدن جوانه‌ها است نهال‌ها را طوری می‌کارند که حداقل ۲ جوانه اش داخل خاک مانده، ولی سرشان حدود ۵ سانتی متر خارج از خاک باشد و آنگاه چاله‌های را با مخلوطی از خاک و کود پر کرده سر نهال‌ها را حدود ۱ سانتی متر می‌برند. پس از اتمام خاک ریزی خاک‌های اطراف نهال‌ها را با کفش فشار داده به دنبال آن به شدت آبیاری می‌کنند. کود‌ها را همه ساله باید به نهال‌ها داد، ولی نه در کنارش یا در سطح چاله‌های قبلی بلکه در فاصله‌ای متناسب با رشد ریشه هایشان و دور از تنه‌ها بعد از رفع خطر سرمای اوایل بهار و کمی پیش از باز شدن جوانه‌ها بدون توجه به ارتفاعی که نهال رسیده آنرا از بالای جوانه سوم می‌برند بطوریکه برای نهال تنها ۳ جوانه باقی بماند در بهار یا تابستان پس از آنکه جوانه‌ها رشد کردند به محض اینکه یکی از آن‌ها به ۲۰ سانتی متر رسید.

دو جوانه دیگر را ازته هرس می‌کنند و جوانه ۲۰ سانتی متر را به عنوان شاخه اصلی یا تنه بحساب می‌آورده به یک قیم می‌بندند. در اواخر پائیز آنرا به ۶ جوانه و شاخه‌های دیگر را هر کدام به ۲ جوانه محدود می‌کنند. این هرس همه ساله باید به همین ترتیب (شاخه اصلی ۶ جوانه و شاخه‌های دیگر ۲ جوانه) تکرار شود تا شاخه اصلی درازای مورد نظر برسد. هر گاه نهال از بازار خریداری شده باشد ابتدا آنرا ۲۴ ساعت داخل آب (مثلاً وان) می‌خوابانند بطوریکه آب آن‌ها را خوب بپوشاند. سپس آن‌ها را بیرون آورده یکساعت در هوای آزاد گذاشته سپس فوراً آن‌ها را در محل اصلی به روش توضیح داده شده بالا کاشته و آب فراوان می‌دهند.

 

مراحل کاشت درخت انگور

 

روش صحیح کاشت و نگهداری درخت انگور

۱- بستر سازی
۲- تهیه نهال مرغوب
۳- کندن گودال مناسب برای کاشت قلمه و نهال
۴- آبیاری به موقع و مناسب
۵- فرم دهی به درخت و هرس آن
۶- آماده کردن شرایط ثمردهی درخت انگور
۷- نحوه کاشت و پرورش درخت انگور

نیاز اکولوژی

آب و هوا:
در آب و هوای نسبتاً ملایم تابستانی انگور های زود رس در صورتی که در شیب های جنوبی کاشته شوند، می توانند محصول بدهند. اغلب واریته های آن در مقابل سرمای زمستانی بخوبی مقاومت می کنند. انگور به سرمای شدید زمستانی اهمیتی نمی دهد، ولی برای گیاه این مهم است که بهار و تابستان گرم و آفتاب داشته باشد باد های شدید به انگور بیش از سرما می توانند صدمه بزنند در بهار به محض اینکه هوا از ۱۰ درجه سانتیگراد بالا صفر بیشترشد گیاه رشد را شروع می کند.
آبیاری:
هر چه هوای منطقه گرمتر باشد گیاه به آب زیادتری نیاز دارد. ریشه های انگور در خاک های مختلف تا عمق های متقاوت رشد می کنند. مثلاً در خاک های سنگین و رسی حداکثر تا ۹۰ سانتی متر، در خاک های متوسط رسی شنی تا ۵/۳ متر، و در خاک های سبک تقریباَ شنی حتی تا عمق ۶ متر و بیشتر هم نفوذ می کنند. در خاک های کم عمق و نسبتاًَ رسی که ریشه ها تقریباً در عمق کمتر از یک متر پخش شده اند دفعات آبیاری را باید زیادتر کرد، زیرا معمولاَ آب در نزدیکی های سطح خاک باقیمانده و به سرعت تبخیر می شود. مقدار آب لازم درختان انگور با عامل گرما، تغییر می کند مثلاً یک منطقه سردسیر که تابستان های گرم داشته باشد به حدود ۵۰۰ میلی لیتر آب نیاز دارد. مناطق گرم معتدل ۷۵۰ میلی متر و نقاط خیلی گرم تا ۱۳۵۰ میلی متر آب احتیاج دارد.
خاک:
خاک های اسیدی یا دارای نمک زیاد، برای کاشت انگور نامناسب می باشند. مناسب ترین خاک، خاک هایی سبک و عمیق شنی رسی که کمی هم آهک داشته و آب را به راحتی از خود عبور دهد، می باشد. مقدار محصول درخت انگور در درجه اول به کودشیمیایی، هوموس، شخم، آبیاری، زهکشی و تکان دادن زمین از عمق زیاد (مثلاً ۵۰ سانتی متر یا عمیق تر) به کمک Soussoleuse قبل از کاشت نهال و پس از به بار نشستن آن با سمپاشی و هرس های صحیح و به موقع و کوددان ها بستگی دارد. عوامل دیگری که در درجه دوم اهمیت روی مقدار محصول اثر می گذارند عبارتند از:: رنگ خاک (هر چه تیره تر جذب نور خورشید بیشتر) عمق خاک، مقدار آهک و همچنین pH آن.
کود دهی:
برای کوددهی باغ های انگور از اوره استفاده می شود که می توان به عنوان کود برگی با غلظت ۱ درصد هم داد. زیاده روی در دادن کود های ازته اثرات منفی در رشد گیاه دارد که مهمترین آن ها عبارتند از: رشد بیش از حد بهم زدن رشد طبیعی گل ها و در نتیجه کم شدن محصول.
پتاسیم:
برای ساختن ساختمان برگ ها وچوبی و سخت شدن شاخه ها بویژه ساقه ها و همچنین برای رسیدن خوشه های انگور وجودش لازم است. گ.
منیزیم: یکی از کود های اصلی مورد نیاز است. وجودش در برگ ها برای ساختن کلروفیل و در نتیجه جذب Co2 از هوا و تبدیل آن به قند ضروری است و معمولاً به صورت سولفات منیزیم به زمین داده شده که براحتی در آب حل میشود.
کلسیم:
از کود هایی است که انگور شدیداً به آن وابسته است و باید همه ساله به مقدار لازم به باغ های انگور داد.

پرورش درخت انگور با استفاده از نهال

 

روش صحیح کاشت و نگهداری درخت انگور

 

برای کاشت درخت انگور, باید نهال مناسبی را از مراکز معتبر باغبانی تهیه بفرمایید. این نهال باید از نوعی انتخاب شده باشد که سریع تر به ریشه زایی می رسد. در این صورت عمل ریشه زایی سرعت می یابد.

در نواحی که شرایط آب و هوایی با کاشت درخت انگور به شکل طبیعی سازگار است، این کشت به شکل دیمی پیگیری می گردد. البته برای چنین محیط هایی از روش دیمی و نهال هایی با ریشه زایی سریع استفاده می شود.

 

کاشت درخت مو با قلمه

 

روش صحیح کاشت و نگهداری درخت انگور

 

برای روش دوم از قلمه هایی استفاده کنید که دیر به مرحله ریشه دار شدن می رسند. این مرحله ریشه دار شدن در خزانه سپری می گردد. یعنی فرد روند رشد قلمه را در محیط گلخانه یا خزانه دنبال می کند. برای آماده سازی بستر کشت، باید زمین را شخم بزنید. خاک نرم از اصول مهم در کاشت درخت تاک است. شیارهایی به موازات یکدیگر در خاک آماده و آن گاه هر کدام را به اندازه ۲۰ تا ۳۰سانتی متر عمق دهید. فواصل بین شیارها را حدود ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر تنظیم نمایید. قلمه ها را در گودال های ۲۰ تا ۳۰ سانتی متری قرار دهید. بهتر است فاصله هر قلمه با قلمه بعدی برابر با ۵ سانتی متر باشد.

قلمه ها به منظور ریشه زایی حدود یک سال در خزانه نگه داری می شوند. پس از گذشت یک سال در پاییز همان سال یا اوایل سال دوم باید قبل از فعالیت گیاه، اقدام به جا به جایی مرحله دوم کنید. یعنی قلمه ها را به خزانه دوم منتقل کنید. این قلمه ها حتماً باید ریشه دار شده باشند. در خزانه دوم قلمه ها را با فواصل ۴۵ تا ۵۰ سانتی متری از یکدیگر و در ردیف های با فاصله ۷۵ سانتی متر می کارند. البته اگر میزان رشد قلمه و ریشه به قدر کفایت برای فعالیت های گیاه باشد، انتقال قلمه به خزانه دوم و اجرای این مرحله را حذف و قلمه ها مستقیماً به محل اصلی روانه می گردند. آبیاری در هنگام انتقال قلمه به محل اصلی و یا .خزانه اهمیت زیادی می یابد. ضمن اینکه بعد از هر آبیاری باید سله شکنی خاک انجام شود و علف های هرز گیاه نیز وجین گردد

 

مبارزه با علف های هرز در باغات انگور

جهت مبارزه با علف های هرز ، تاکستان را در فروردین ماه هر سال زمانی که علف های هرز شروع به جوانه زدن می کنند بیل می زنند تا این علف ها را از بین بروند این عمل توسط نیروی انسانی زیادی انجام می گیرد
با توجه به مکانیزه شدن باغات در نقاط مختلف ایران اگر در ابتدای کار درختان به صورت منظم و با برنامه ریزی کاشته شوند این فرآیند توسط ابزار هایی نظیر تراکتور و تیلر انجام خواهد شد.

هرس کردن درختان انگور

 

روش صحیح کاشت و نگهداری درخت انگور

به منظور تربیت مناسب بوته ی انگور به طرف پشته از سال سوم به بعد اقدام به هرس بوته ها می کنند که این کار در زمستان زمانی که دمای محیط بیش از ۵ درجه باشد یا در بهار پس از بیدار شدن بوته ها از خواب زمستانی ( زمانی که بوته ها تازه شروع به جوانه زدن می کنند ) انجام می گیرد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *