خواص چای ماسالا

چای ماسالا از نوشیدنی های گرم، پر ادویه و محبوب هندی است که امروزه در سراسر دنیا و به روش های مختلف تهیه میشود. این نوشیدنی ترکیبی از چای سیاه به همراه شیر و ادویه جاتی، از جمله زنجبیل، هل، دارچین، میخک و فلفل سیاه و … است. پیشتر باهم به طور مفصل با ترکیبات و طرز تهیه چای ماسالا این نوشیدنی خوش طعم و پرطرفدار آشنا شده ایم، و اکنون در این مطلب سعی داریم مهمترین خواص چای ماسالا را برای شما عزیزان بازگو کنیم. بنابراین از شما دعوت می نماییم تا پایان این مقاله همراه ما باشید…

ارزش غذایی و خواص چای ماسالا

چای ماسالا ارزش غذایی بسیار بالایی دارد، و با کالری کمتر از ۱۰۰، میتوانید آن را بدون نگرانی آن را نوش جان کنید و لذت ببرید. چای ماسالا هنگامی که بدون شیر یا شکر مصرف شود، دارای چربی ۰% است، بنابراین میتوان به همه افراد در تمامی سنین توصیه کرد. همچنین اگر به دنبال کالری مناسب روزانه هستید، پیشنهاد میکنیم این نوشیدنی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید چرا که ثابت شده است چای ماسالا در کاهش وزن موثر است.

تاثیر چای ماسالا بر لاغری و کاهش وزن

چای ماسالا از شیر گاو یا شیر سویا تهیه می شود که هر دو اینها منبع غنی پروتئین هستند و به کاهش اشتها، جلوگیری از پرخوری و در نتیجه لاغری و کاهش وزن کمک می کند. همچنین فرمولاسیون خاص و منحصربه فرد چای ماسالا، بیانگر این است که این چای یک نوشیدنی گرمایشی است و باعث سرعت بخشیدن به سوخت و ساز بدن میشود. چای سیاه که از مواد اصلی تشکیل دهنده چای ماسالا است نیز از چاقی پیشگیری کرده و جذب کالری در بدن را کاهش می دهد. همچنین ماسالا متابولیسم فعال و خوبی است که معمولا با بهبود سیستم گوارش و کاهش وزن همراه است.

جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا با چای ماسالا

چای ماسالا به لطف ترکیبات ضد التهابی موجود در آن دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است و درمانی مؤثر برای سرماخوردگی، آنفلوآنزا، سرفه و گرفتگی بینی می باشد. همچنین میخک و دارچین موجود در چای ماسالا نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و از ابتلا به بیماری های عفونی پیشگیری می کند. در هنگام سرماخوردگی یک لیوان چای ماسالا کمک خواهد کرد تا هر چه زودتر احساس بهتری داشته باشید.

خواص چای ماسالا بر قلب، فشار خون و کلسترول

طبق مطالعات انجام شده اخیر، دارچین که یکی از مواد تشکیل دهنده ی چای ماسالا است به کاهش فشار خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. همچنین تحقیقات نشان داده که چای سیاه و دارچین به کار رفته در ترکیبات چای ماسالا باعث کاهش کلسترول بالای خون شده و از بیماری های قلبی و عروقی و حمله ی قلبی پیشگیری می کند.

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

این چای برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.  میخک و دارچین بدنتان را قوی میکند و یک خط دفاعی در بدن ایجاد میکند و اجازه نمیدهد عفونت ها از آن عبور کنند.

خواص چای ماسالا برای کمک به هضم

ادویه های موجود در چای ماسالا به ویژه میخک، به روند هضم بسیار کمک میکند و همچنین زمانی که زنجبیل به این مخلوط اضافه میشود، اثرات دارویی آن (اثر آرام بخشی و طراوت بر روی بدن) نیز بیشتر خواهد شد.
همچنین هل موجود در این ترکیب، تولید بزاق را افزایش میدهد که خود نیز در روند هضم غذا بسیار مؤثر است.

کنترل دیابت با چای ماسالا

ادویه جاتی مانند میخک، دارچین و “elaichi” (یک نوع ادویه هندی) با خاصیت افزایش حساسیت به انسولین در بدن شناخته شده اند، که برای جلوگیری از دیابت و کاهش قند خون مفید هستند. دارچین نیز کمک می کند تا فعالیت ذهن، بیشتر شده و از شروع بیماری آلزایمر جلوگیری شود،

خواص چای ماسالا برای معده و دستگاه گوارش

دارچین، میخک و هل موجود در ترکیبات چای ماسالا خواص ضدباکتریایی دارند که برای جلوگیری از ابتلا به عفونت معده و زخم معده مفید هستند. فلفل سیاه موجود در این چای با افزایش آنزیم های گوارشی به بهبود هضم غذا، درمان نفخ و سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. همچنین زنجبیل موجب کاهش تهوع دوران بارداری نیز می‌شود. در بررسی مطالعات انجام‌شده بر روی ۱۲۷۸ زن باردار نشان می‌دهد که مصرف یک تا ۱۵ گرم زنجبیل در روز به‌طور چشمگیری میزان تهوع را کاهش می‌دهد.

خواص چای ماسالا برای پوست

نوشیدن چای ماسالا در کاهش التهابات پوستی، درمان آکنه و جوش، و کاهش چین و چروک ها کمک کرده و لکه های قرمز پوستی را برطرف می کند. دارچین و میخک موجود در چای ماسالا به افزایش گردش خون در نواحی گردن و صورت کمک می کند و تاثیر شگفت انگیزی در صافی و جوانی پوست و همینطور رفع سیاهی و پف دور چشم میگذارد. چای ماسالا خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد که علاوه بر کاهش علائم پیری، از پوست در برابر اشعه مضر خورشد محافظت کرده و درواقع یک ضدآفتاب طبیعی عالی است.

پیشگیری از سرطان با چای ماسالا

طبق تحقیقات انجام شده، خواص آنتی اکسیدانی چای ماسالا می تواند به جلوگیری از رشد سلول های سرطانی کمک کند. زنجبیل، دارچین و هل خواص دارویی برای پیشگیری از سرطان دارند. سلول های سرطانی زمانی تشکیل می دهند که تعدادی از سلول های سالم و DNA آسیب ببینند که مصرف چای ماسالا از این اتفاق جلوگیری میکند.

تاثیر چای ماسالا بر قاعدگی

نوشیدن چای ماسالا قبل از قاعدگی، بخصوص در زنانی که از سندرم پیش از قاعدگی شدید رنج می برند بسیار مفید است. زیرا اثر آرام بخشی روی اعصاب و عضلات دارد و گرفتگی های عضلانی در این دوران را به خوبی کاهش میدهد.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *