با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و استقبال از نوروز، علاقه مندان کاشت و پروش گل و گیاه، دست به کار شده و به دنبال کاشت انواع گلهای بهاری برای تزئین منزل خود هستند؛ گل میمون یا گل میمونی یکی از گلهای زینتی مناسب برای فصل بهار است، که پرورش آن در بین علاقه مندان به باغبانی در خانه بسیار رایج میباشد، بخصوص آنکه در فصل بهار و تابستان با گلهای رنگارنگ و مخملی خود جلوه خاصی به گلدان و باغچه‌های شما می‌دهد. در این نوشته سعی داریم، ابتدا به معرفی گل میمون و ویژگی های آن، و سپس به آموزش صحیح و اصولی کاشت گل میمون بپردازیم و در نهایت نکات مهم و کلیدی در نحوه پرورش این گل زیبا را برای شما همراهان عزیز و همیشگی بازگو خواهیم کرد؛ در ادامه با ما همراه باشید…

آشنایی با گل میمون

نام : گل میمون

نام لاتین: Snapdragon

نام علمی: Antirrhinum majus

بومی: مدیترانه

خانواده: PLANTAGINACEAE – بارهنگ

زمان گل دهی: ۹۰ روز

مدت زمان جوانه زنی: ۱ تا ۲ هفته

دمای مناسب جوانه زنی: ۲۱ تا ۲۴ درجه

دوره زندگی: ۱ ساله

فاصله کشت: ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتر

عمق کشت: ۲ تا ۴ میلیمتر

  •  این گل زیبا به دلیل شکل خاصی که دارد ( شبیه به دهان میمون می‌باشد )  به همین دلیل به گل میمون نام گذاری شده.
  • گلهای آن بر روی شاخه های گل دهنده به صورت خوشه ای و پر ظاهر می شوند؛ این گلها در رنگهای سفید- قرمز- صورتی- ارغوانی- نارنجی – بنفش و گل میمون زرد که به صورت ابلق و لکه دار یافت می شود.
  •  زمان کاشت گل میمون در فصل بهار و گلدهی این گل از تابستان تا پاییز می باشد.
  •  از فرم‌های بلند آن برای گل بریده و از فرم‌های کوتاه آن برای کاشت در حاشیه باغچه‌ها می‌توان استفاده کرد.
  •  گل میمون را در گلدان نیز می‌توان پرورش داده و نسبت به زمان کاشت بذر در فصول مختلف در گلخانه به گل می‌نشیند.
  • این گل در مناطق با زمستان شدید به صورت یک ساله و در مناطقی که زمستان ملایمی دارند به صورت دو ساله کشت می شود.
  • ارتفاع این گیاه در واریته‌های مختلف بین ده سانتیمتر تا یک متر متغیر است.

نحوه صحیح کاشت گل میمون

کاشت بذر گل میمون

برای کاشت بذر گل میمون، باید ۶ تا ۱۰ هفته قبل از شروع فصل بهار، نسبت به کاشت بذر اقدام نمایید، تا در فصل بهار نشاء های جوان گیاه را داشته باشید؛ برای جوانه زنی بهتر بذر گل میمون، پیشنهاد میکنیم آنها را چند روز قبل کاشت، داخل یخچال قرار داده تا خواب شکنی انجام شود؛ برای کاشت بذر گل میمون، طبق مراحل زیر پیش بروید:

ابتدا بذر ها را داخل آب ولرم بریزید تا به مدت چند ساعت خیس بخورند. ( حداقل ۳ تا ۱۰ ساعت ) این باعث میشود تا پوست خارجی بذرها نرم و شکسته شود و جوانه زنی تسریع شود.

برای کاشت بذر ،سینی نشا و یا بستر کاشت را از مخلوطی از خاک برگ و خاک باغچه آماده کرده و سپس بذرها را بر روی خاک گذاشته وبا دست به آرامی به سطح خاک فشار می دهیم.

سپس سوراخی ریز به عمق ۰٫۵ سانتی متر در خاک ایجاد کنید و یک یا دو عدد بذر را داخل آن قرار دهید و سپس خاک ورمی کمپوست روی بذر ها بریزید، استفاده از کمپوست باعث به وجود آمدن نشاء هایی قوی تر می شود.

بذرها برای جوانه زنی نیاز به نور دارند، سطح خاک را با اسپری مرطوب کرده و دمای محیط را بین ۱۵ تا ۲۰۲۰ درجه تنظیم نمایید.

تا قبل از جوانه زدن بذرها نباید اجازه دهید سطح خاک خشک شود.

معمولا بذر ها بین ۱۰ الی ۱۵ روز جوانه می زنند بعد از ۴ تا ۶ برگی شدن گیاهان جوان می توانید به محیط باز منتقل کنید.

بعد از اینکه نشاء ها چهار برگی شد و رشد کافی کرد، آنها را به گلدان اصلی یا باغچه منتقل نمایید.

کاشت مستقیم بذر گل میمون در گلدان

برای کاشت مستقیم بذر گل میمون در گلدان،طبق مراحل زیر پیش بروید…

در ابتدا ابتدا مطمئن شوید که گلدان تان زهکشی مناسبی جهت خروج آب اضافی دارد، سپس به ارتفاع ۴ سانتی متر کف آن ماسه درشت ریخته و سپس گلدان را با ترکیب خاکی که در بالا گفته شد پر کنید و به خوبی آبیاری نمایید تا خاک نشست کند و آب از ته گلدان خارج شود.

اکنون بذر ها را در عمق ۲ برابر طول بذر (تقریبا ۰٫۵ سانتی متر) و در فواصل ۲۰ تا ۵۰ سانتی متری بکارید و روی آن را با کمپوست پوسیده یا همان ترکیب خاک اصلی پر کنید.

بذرهای میمون برای جوانه زنی نیاز به نور دارند در نتیجه نباید خیلی زیر خاک بروند؛ بنابراین آنها را به آرامی آبیاری نمایید، پیشنهاد میکنیم با افشانه یا اسپری این کار را انجام دهید.

تا قبل از جوانه زنی بذرها اجازه ندهید خاک خشک شود و همیشه مرطوب باشد، بعد از جوانه زنی بذرها باید گلدان در جای پر نور باشد .

اگر اقدام به نگهداری گلدان در آپارتمان میکنید باید توجه نمایید که میزان نور دریافتی روزانه ۷ تا ۸ ساعت باشد.

آبیاری گیاه باید هر چند روز یک بار هنگامی که سطح خاک کمی خشک شد انجام شود.

تا قبل از جوانه زنی بذر ها و در صورتی که هوا خیلی گرم نبود میتوانید گلدان را با مشما شفاف کاور کنید (بپوشانید) تا با بالا رفتن رطوبت و دما جوانه زنی سریع تر اتفاق بیفتد.

شیوه صحیح نگهداری از گل میمون

آبیاری مناسب

گل میمون به آب زیادی نیاز ندارد؛ قبل از هر بار آبدهی سطح خاک را لمس نمائید، در صورت خشک بودن سطح خاک مجددا آبیاری را انجام دهید. توجه داشته باشید، آبدهی بیش از اندازه و خشک نشدن خاک باعث به وجود آمدن بیماری‌ های قارچی و یا پوسیدگی ساقه‌های گل می‌شود.

نور کافی

گل میمون را باید در مکانی نگهداری نمایید که حد اقل ۶ – ۸ ساعت نور مستقیم آفتاب را دریافت نماید. نورکم باعث کم شدن گلدهی گیاه می‌شود. اگر میخواهید گلدان را در منزل نگه داری کنید حتماً باید محیطی پرنور را برایش درنظر بگیرید، پشت پنجره ی جنوبی با حداقل ۸ ساعت نور در روز ایده آل می باشد، اگر این شرایط را نمیتوانید فراهم کنید باید از نورهای کمکی (فلورسنت)  استفاده نمایید. ( چراغ فلورسنت را در فاصله ی ۸ تا ۱۰ سانتی متری گیاه قرار دهید )

دمای مطلوب

گل میمون هوای خنک را دوست دارد؛ اگ دمای هوا در روز ۲۱ درجه و در شب ۱۰ درجه باشد، گیاه بهترین گلدهی را دارد؛ دمای بالای ۲۶ درجه برای گل مناسب نیست.

خاک مناسب

خاکهایی که دارای مواد ارگانیک هستند، و همچنین زهکشی خوبی داشته باشند، برای گیاه مناسب است؛ این گل نیاز زیادی به کودهای شمیایی ندارد، خاک برگ و کود پوسیده دامی برای رشد گیاه مناسب است؛ می‌توانید از ترکیب خاک باغچه، پیت ماس، ورمی کمپوست هم استفاده نمائید.

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *