کاشت و پرورش لوبیا

همانطور که میدانید، لویبا دانه ی گیاهی محبوب است، که به دو شکل سبز و یا دانه های خشکیده، به عنوان حبوبات استفاده می شود؛ لوبیا انواع مختلفی دارد که تا حدودی همانند هم کاشته می شوند؛ کاشت و پرورش لوبیا در باغچه و گلدان امکان پذیر است و میتوان به راحتی از آنها نگهداری کرد؛ در این مطلب ابتدا به ویژگی های خاص انواع لوبیا میپردازیم، و سپس روش کاشت و نگهداری لوبیا را برای شما همراهان عزیز آموزش خواهیم داد؛ با مطالعه و توجه به نکات مهم این نوشته، براحتی میتوانید گیاه لوبیا موردنظر خود را در منزل کاشت و پرورش دهید! در ادامه همراه ما باشید…

گیاه شناسی لوبیا

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، لوبیا گیاهی با دانه های درشت است، که به دو صورت سبز و خشک مصرف می‌شود؛ همچنین لوبیا ممکن است همراه غلاف سبز آن و به عنوان سبزی مصرف شود! و یا آنکه هدف از کشت لوبیا دانه‌های خشک شده‌ی آن باشد، که کشت زراعی آن معمولا برای همین منظور می‌باشد.

ریشه های گیاه لوبیا مانند سایر گیاهان تیره‌ی بقولات، دارای غده‌های تثبیت کننده ازت می‌باشد؛ برگ‌های لوبیا مرکب بوده و از سه برگچه با کرک های ریز تشکیل شده؛ گل های این گیاه به صورت خوشه‌ای و یا منفرد از جوانه‌های کنار برگ‌ها رشد میکنند؛ و همینطور خودگشن بوده و برای بارور شدن نیازی به گرده افشانی ندارند.

لوبیا دو نوع دارد؛ ممکن است از نوع پاکوتاه باشند، که به سرعت محصول میدهند، و یا همینطور بالارونده (پابلند) و دیررس باشند؛ ارقام بالا رونده حدود ۱٫۵ تا ۲ متر رشد می‌کنند و طبعا احتیاج به قیم دارند؛ اما ارتفاع انواع پاکوتاه به ندرت از ۴۰ – ۵۰ سانتیمتر بیشتر میشود.

کاشت و پرورش لوبیا در منزل

کاشت بذر لوبیا در گلدان و باغچه به راحتی انجام می شود؛ لوبیا جزو سبزی های محبوب در کشاوزی خانگی می باشد. لوبیا به سرما و گرمای تابستان حساس است، و تنها در بهار می‌توانید آن را کشت کنید؛ بنابراین بهتر است که گیاه را در خاک گرم و پس از گذشت فصل سرما بکارید؛ این گیاه را در خاک‌های مختلف می‌توان کشت کرد اما از آنجا که به خشکی مقاومت ندارد معمولا بصورت فاریاب کاشته می‌شود.

انتخاب بذر لوبیا

لوبیا ریشه های کوتاهی دارد و در کوچکترین گلدان ها نیز قابل کاشت و محصول دهی است، اگر برای کاشت در گلدان، فضای کافی ندارید، بهتر است ارقام پاکوتاه لوبیا را انتخاب کنید، ارقام زودرس و پاکوتاه لوبیا معمولاً بعد از ۴۵ تا ۵۵ روز از زمان کاشت شروع به باردهی می کنند؛ البته اگر به قصد برداشت دانه کاشته اید حدوداً ۷۰ تا ۸۰ روز زمان لازم است تا دانه ها تشکیل و خشک شود. ارقام دیررس و پابلند لوبیا نیز کمی دیرتر و بعد از ۶۵ تا ۷۰ روز قابل برداشت بوده و برای برداشت دانه ها نیز باید ۹۵ تا ۱۰۰ روز منتظر بمانید.

توجه

جهت سفارش آنلاین انواع بذر لوبیا به بخش بذر سبزیجات و صیفیجات فصلی سایت روکالبا مراجعه نمایید.

شرایط محیطی مناسب برای کاشت و نگهداری لوبیا

لوبیا نیز مانند دیگر گیاهان، برای رشد و باردهی نیازمند شرایط محیطی مناسبی میباشد که در صورت فراهم بودن این شرایط سلامت گیاه حفظ شده و به خوبی به بار خواهد نشست؛

نور مناسب کاشت و پرورش لوبیا

گیاه لوبیا در معرض نور خورشید به بهترین شکل رشد خواهد کرد، البته ناگفته نماند قرار گرفتن گیاه در سایه هم ایده خوبی است؛ کاشت این گیاه در خاک گرم به خشک نگه داشتن گیاه کمک فراوانی می ‎کند و از پلاسیده شدن گیاه جلوگیری می ‎کند.

دمای مناسب برای لوبیا

بذر لوبیا در دماهای پایین جوانه نمی زند و تلف می شود، دمای نا مناسب باعث خراب شدن بذر یا مرگ جوانه می شود، بهترین فصل کاشت لوبیا، بهار و ابتدای تابستان است؛ بعد از گذشت سرمای بهاره باید زمین را برای کاشت آماده کنید، ولی برای کاشت در گلدان در هر فصلی با فراهم آوردن دما و گلدان و خاک مناسب میتوان اقدام به کاشت نمود.

به طور کلی دمای ایده آل جوانه زنی بذر انواع لوبیا ۱۶ تا ۲۵ درجه می باشد، البته تا دمای ۳۵ درجه نیز جوانه زنی انجام می شود، لوبیا نیاز به هوای گرم و آفتابی برای رشد دارد هوای خنک و سایه رشد بوته ها را محدود کرده و گلدهی را به تعویق می اندازد؛ لوبیا نمی تواند دمای بیش از ۳۰ درجه را تحمل کند؛ و دمای بیش از ۳۵ نیز، باعث عدم تشکیل دانه در آن می شود! از طرفی دمای کمتر از ۱۵ درجه نیز برای رشد آن نامطلوب است.

خاک مناسب برای کاشت و پرورش لوبیا

لوبیا برای رشد مطلوب، به خاک غنی از مواد آلی، حاصلخیز و نیمه سبک نیازمند است، و شما می ‎توانید خاک مورد نظر را با کود مناسب برای لوبیا غنی کنید که استفاده از این کود ها به رشد بهتر گیاه و رطوبت لازم آن کمک می ‎کند؛ بهترین خاک برای کاشت لوبیا ، خاکی غنی و اندکی اسیدی با پی اچ حدود ۶ تا ۶ ٫ ۲ می باشد؛ ابتدا خاک باغچه را به عمق ۲۰ سانتی متر با کود حیوانی مخلوط کرده و بیل می زنیم سپس به فواصل ۳۰ در ۵۰ سانتی متر از یکدیگر اقدام به کاشت بذرها می کنیم.

در هر کود معمولاً دو عدد بذر قرار می دهند؛ این کار به تولید محصول بیشتر در واحد سطح کمک می کند و به دانه ها اجازه می دهد با قدرتی بیشتر از خاک بیرون بیایند؛ خصوصاً اگر خاک رسی و سنگین باشد.

توجه

جهت سفارش آنلاین انواع کود و مواد مغذی گیاهان به بخش فروش سایت روکالبا مراجعه نمایید.

نحوه صحیح آبیاری لوبیا

لوبیا نیز همانند تمامی گیاهان به آبیاری منظم نیاز دارد؛ بهتر است همیشه پای گیاه مرطوب باشد، به خصوص در تابستان و گرمای هوا، خشکی و گرمای زیاد خاک باعث از گل افتادن لوبیا و کاهش محصول خواهد شد!

نکات کلیدی در کاشت و پرورش لوبیا

  • برای کاشت بذر لوبیا در گلدان میتوانید از خاک های آماده و کمپوست استفاده کنید تا کمتر دچار آفات شوند.
  • بهتر است قبل از کاشت، بذر لوبیا را در آب قرار دهید؛ البته به مقدار خیلی کم (حدود ۳ تا ۵ ساعت) برخی انواع بذر لوبیا به خیس کردن زیاد حساس بوده و پوست خارجی آنها به راحتی جدا می شو و در نتیجه درصد موفقیت کاشت کاهش می یابد.
  • برخی از کشاورزان معمولاً بعد از گذشت دو روز از آبیاری زمین بذر ها را می کارند؛ و تا قبل از جوانه زدن و دو برگه شدن لوبیا آبیاری نمی کنند تا خاک به اصطلاح سله نکند و لوبیا زودتر سبز شود.
  • برای کاشت لوبیا در گلدان، باید گلدان سایز متوسط یا بزرگ انتخاب نمایید، بذرها را در عمق ۳ تا ۵ سانتی متر کاشته و بعد از آبیاری منتظر سبز شدن گیاه شوید.
  • انواع بالا رونده لوبیا فضای زیادی را برای رشد نیاز دارند، بهتر است در باغچه و در گلدان از قیم یا داربست استفاده کنید؛ که می توان با قرار دادن قطعه ای چوب در گلدان به صورت عمودی، به ایستادن گیاه کمک کنید.
  • معمولاً در باغات لوبیا را به صورت ردیفی می کارند، فاصله بین بوته ها معمولاً ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر و فاصله بین ردیف ها را ۵۰ تا ۷۰ سانتی متر در نظر می گیرند.
  • به طور کلی نیاز آبی لوبیا متوسط است و بهتر است خاک آن همیشه مرطوب باشد ولی غرق آبی نباشد. (سه روز یک بار کافی است)، در هنگام گلدهی آبیاری را کمتر میکنیم و هنگامی که خاک سطح گلدان خشک شد آبیاری می کنیم.

اگر نکات کلیدی و مهمی را که در اختیار شما قرار دادیم رعایت نمایید و طبق همین مراحل پیش بروید، حتما میتوانید یک گیاه لوبیا سالم و پرمحصولی در منزل خود پرورش دهید؛ امیدواریم این نوشته مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته و برایتان مفید بوده باشد.

پیشنهاد ویژه روکالبا: ویدئو آموزش نحوه صحیح کاشت بذر لوبیا سفید والنسیا

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *