بذر ذرت رنگین کمان

بذر صیفیجات نیز همانند برخی محصولات کشاورزی دیگر، دستخوش تغییر شده اند، و تغییراتی در شکل ظاهری و خصوصیات آن ها صورت گرفته است؛ بذر ذرت رنگین کمان نیز از این دسته محصولات اصلاح شده میباشد، که امروزه کاشت و پرورش آن بسیار مورد استقبال قرار گرفته است؛ اما پیش از اقدام به پرورش این نوع ذرت باید از نحوه کاشت، داشت، برداشت و نیازهای آن آگاه شوید، که در ادامه مطلب به این موارد میپردازیم…

گیاه شناسی ذرت رنگین کمان

ذرت رنگین کمان گیاهی یکساله و با نام علمی “Zea mays” شناخته می شود؛ بوته های پاکوتاه آن به طول ۵۰ الی ۶۰ سانتی متر و نوع پابلند آن دارای طولی در حدود ۲ متر میباشد؛ برگهای این گیاه باریک، دراز و به رنگ سبز هستند، دانه ذرت با تارهای مو مانندی پوشیده است که در درون آن غلافی سبز رنگ چند لایه قرار دارد که این تارها از قسمت بالای غلاف قابل مشاهده است. دانه های این گیاه به رنگ های قرمز، زرد، آبی، سفید و… بوده که دارای ارزش غذایی بالا و غنی و همچنین حاوی آنتی اکسیدان است؛ علت رنگی بودن این نوع ذرت، وجود آنتوسیانین، کارتون و دیگر رنگدانه ها درون شیره سلولی آن میباشد. 

ذرت رنگین کمان دارای عطر خاصی بوده و بسیار آبدار و در عین ‌حال گوشتی است که از آن برای آبپز کردن، کباب کردن و حتی آشپزی استفاده می‌کنند؛ اندازه این بلال نسبت به انواع دیگر کوچکتر است و میوه دهی آن به وسیله گرده افشانی با باد و حشرات صورت می گیرد، به این صورت که در انتهای هر شاخه از ذرت رنگی، گل آذین نر انتهایی به نام تاسل وجود داشته که گرده زایی بر عهده آن است.

کاشت بذر ذرت رنگین کمان

زمان کاشت بذر ذرت رنگین کمان:  فصل بهار

ارتفاع گیاه: بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سانتیمتر

فاصله کاشت بذرها: ۴۰ تا ۵۰ سانتیمتر

عمق کاشت بذر:  ۱۰ تا ۲۰ میلیمتر

خاک مناسب رشد: خاک سبک و غنی با نیتروژن مناسب برای بذر ذرت رنگین کمان

دمای مناسب برای رشد گیاه: بین ۱۸ تا ۳۳ درجه سانتی‌گراد

زمان گلدهی ذرت رنگین کمان: بین ۳۰ تا ۴۰ روز پس از کاشت بذر

مقدار آبدهی: به آبیاری متوسطی نیاز دارد

نور مناسب رشد ذرت رنگین کمان: به نور کامل خورشید نیاز دارد

کاشت بذر ذرت رنگین کمان

  1. ذرت رنگین کمان از طریق بذر به راحتی تکثیر می‌شود؛ برای تسریع در رشد و جوانه زنی بهتر، ابتدا بذرها را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در آب ولرم خیس کنید و چندین بار آب آن را تعویض نمایید.
  2. بستر مورد کشت را شخم بزنید و به آن کود اضافه کنید و آن را به صورت ردیفی در بیاورید تا کار کاشت تا برداشت به سهولت انجام شود.
  3. هنگام کاشت بذر ذرت رنگین کمان، بذر را در عمق ۱٫۵ سانتیمتری خاکی مرطوب و یا حداقل در عمق ۳ تا ۴ سانتیمتری خاک گرم و خشک  قرار دهید و روی آن را با کود مناسب و غنی بپوشانید و در نهایت گیاه را آبیاری و تا زمان جوانه زنی آن را مرطوب نگه دارید.
  4. باید توجه داشته باشید اگر چه میتوانید ارقام گوناگون ذرت را بکارید اما نباید آنها را نزدیک یکدیگر بکارید؛ بذرها باید حداقل ۳۰ سانتیمتر از هم فاصله داشته باشند و بین هر ردیف کاشت با دیگری باید ۷۵ تا ۹۰ سانتیمتر از هم فاصله وجود داشته باشد. (ایجاد فاصله بین گیاهان ذرت باعث میشود درصورتی که ارقام گوناگون کاشته اید از گرده افشانی جلوگیری شود)
  5. میتوانید شخم زدن ردیف های ذرت را سطحی انجام دهید تا به ریشه های گیاه آسیب وارد نکنید.
  6. اگر بارندگی خوبی نداشتید به آبیاری گیاهان توجه کنید تا رطوبت کافی دریافت کنند.
  7. پس از گذشت یک تا نهایت دو هفته بذر گیاه جوانه می زند و شروع به رشد می‌کند؛ این گیاه از رشد سریعی برخوردار است و پس از گذشت ۱۱۰ روز بالغ و قابل برداشت می‌شود.

کاشت بذر ذرت رنگین کمان در گلدان

  1. گلدان سایز بزرگ را با کود پر کرده و در آن یک حفره ایجاد کنید.
  2. داخل حفره ۲ بذر قرار دهید، روی آن را پوشانده، به آن آب داده و لبه پنجره قرار بدهید تا جوانه بزند.
  3. زمانی که نهال ذرت حدود ۲ سانتی متر رشد کرد، نهال‌های ضعیف را حذف کنید و گلدان را بیرون از خانه در مکانی سایه قرار دهید تا قبل از نشاء کردن آن گیاه‌تان قوی شود.

زمان مناسب کاشت بذر ذرت رنگین کمان

ذرت رنگین کمان، به اصطلاح گیاهی روزکوتاه است؛ در روزهای بلند سال کاشته می شود که هنگام کوتاه شدن روزها به گل و محصول بنشیند؛ با توجه به این موضوع، در مناطق سردسیر، بذر ذرت رنگین کمان، در اواخر بهار کاشته شده و هنگام تابستان برداشت می شود؛ در مناطق جنوبی نیز، در اوایل بهار اقدام به کاشت بذر کرده و اواخر آن برداشت می کنند؛

جوانه زنی در این گیاه بین ۱۰ الی ۱۵ روز زمان میبرد؛ گلدهی در فصل رشد آغاز شده و مدت تبدیل گل به میوه ۱۷ الی ۲۴ روز میباشد؛ به طور کلی برای رسیدن گل و میوه باید ۱۰۰ الی ۱۲۰ روز منتظر بمانید.

پرورش ذرت رنگین کمان

پرورش گیاه ذرت رنگین کمان

رعایت نکات زیر کمک بسزایی در نحوه پرورش محصول باکیفیت، به شما عزیزان خواهد کرد؛

آب و هوا: ذرت رنگین کمان در انواع آب و هوا ها رشد می کند؛ البته ذرت گیاه گرما دوست است و هوای گرم در کیفیت محصول موثر بوده.

آبیاری: آبیاری و رطوبت نیز موارد مهمی هستند که در کیفیت و ظاهر و تولید دانه های با کیفیت و تراکم دانه ها موثر است، نیاز آبی ذرت در زمان تولید دانه و گرده افشانی زیادتر می شود و کم آبی باعث عدم تشکیل دانه ها در قسمت هایی از ذرت شده و تراکم دانه ها را نامنظم می کند، برای جوانه زنی بهتر، خاک را همواره مرطوب نگه دارید. پس از آن آبیاری محصول را هفته ای دوبار و به صورت غرقابی انجام دهید.

خاک: بذر ذرت رنگین کمان معمولاً در خاک های لومی سنگین و رسی کاشت می شود تا نیاز به آب کمتری داشته باشد، خاک های شنی، سبک و غنی مانند خاک باغچه با PH 5.5 تا ۷٫۵ مناسب کاشت بذر ذرت رنگی است.

کود: استفاده از کودهای حیوانی، شیمیایی، کریستالون سه ۱۰ و کود فسفر بالا تغذیه گیاه را فراهم می کند.

نور: تابش نور مستقیم خورشید از نیازهای این گیاه است.

نحوه صحیح برداشت ذرت رنگین کمان

مدت باردهی ذرت رنگین کمان ۱۰۰ تا ۱۲۰ روز می باشد؛ برداشت گیاهان ذرت کار ساده ای است؛ حدود بیست روز پس از این که علائم اولین رشد کاکل ذرت را دیدید، خوشه ذرت آماده برداشت میشود. به منظور چیدن ذرت، تنها کافیست خوشه را بگیرید و آن را به سمت پایین بکشید و فورا بکنید؛ هر ساقه ذرت باید حداقل یک خوشه ذرت تولید کند، البته برخی از ساقه های ذرت ممکن است دو خوشه ذرت تولید کنند اما معمولا ذرت دومی بعدا رشد میکند.

ثبت سفارش در روکالبا

شما با خرید اینترنتی محصولات کشاورزی، این امکان را خواهید داشت که کالای موردنظر را با بسته بندی مطلوب و سالم درب منزل یا مزرعه خود دریافت کنید؛ همراهان گرامی جهت خرید انوع بذر ذرت در سایت روکالبا به راحتی قادر به ثبت سفارش به صورت آنلاین در هر ساعت از شبانه روز هستید.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *