گیاه استویا

امروزه شیرین کننده های مصنوعی در بازار به وفور یافت میشوند، و افراد برای اینکه کالری مصرفی خود را کاهش دهند به این افزودنی ها روی می آورند؛ و البته عوارض جانبی آن را نیز به جان میخرند! در این میان شیرین کننده های طبیعی میتوانند جایگزین مناسبی برای این شیرین کننده های مصنوعی باشند؛ گیاه استویا که یک شیرین کننده طبیعی و  مورد تایید وزارت غذا و دارو آمریکا (FDA) میباشد، بدون شک یکی از بهترین هاست.

اخیراً برخی از شرکت های نوشابه ساز داخلی به استفاده از این گیاه به عنوان شیرین کننده روی آورده اند. گیاه استویا ۵۰ تا ۲۰۰ برابر بیشتر از قند و شکر قابلیت شیرین کنندگی دارد؛ درنتیجه برای شیرین کردن نیاز به مقدار بسیار کمتری نسبت به قند مورد نیاز است، توجه داشته باشید، یک قاشق غذاخوری از برگ و ساقه آسیاب شده استویا معادل یک لیوان بزرگ شکر یا قند شیرین کنندگی دارد!

آشنایی با گیاه استویا

خصوصیات بذر گیاه استویا

گیاه استویا ( با نام علمی: Stevia rebaudiana ) نوعی بوته کوچک و از جمله گیاهان چند ساله است، یکی از عجیب‌ترین و البته جذاب‌ترین انواع بذر سبزیجات است؛ گیاهی که در عین داشتن مقادیر زیادی قند و شکر در خود هیچ جذب قند در خون انسان ایجاد نمی‌کند و حتی می‌تواند به عنوان یک سبزی رژیمی برای کاهش قند خون نیز به کار برده شود؛ استویا نوعی گیاه دارویی است که به دلیل داشتن برگهای شیرین با نام های “شیرین برگ” و “شکر برگ” نیز شناخته می شود؛ استویا از تیره کاسنیان می باشد، و خواص دارویی و درمانی فوق العاده ای نیز دارد.

این گیاه بیشتر به خاطر برگهای شیرینش مورد کشت قرار می گیرد. موارد استفاده این گیاه، چوب و برگ های آن است که معمولا آنها را به جای شکر در چای می ریزند؛ اگر برگهای این گیاه خشک شود دو سال ماندگاری دارد.

گیاه استویا از جمله گیاهان طبیعی است که توانسته جایگزین محصولاتی همچون قند و شکر شود، و ۲۰۰ تا ۳۰۰ برابر شیرین تر از قند و شکر است! استویا به هیچ عنوان کالری در خود ندارد و می توانید به راحتی از آن استفاده کنید.

خواص دارویی گیاه استویا

خواص درمانی استویا

استفاده از برگ‌های بذر استویا به عنوان شیرین کننده در صنایع غذایی و حتی استفاده خوراکی به تأییدیه سازمان‌ بهداشت و دارو نیز رسیده است؛ از برگ‌های این سبزی به عنوان شیرین کننده همراه با چای، برای درمان سوزش معده، کاهش وزن، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت، افزایش جریان خون، جلوگیری از پوسیدگی دندان و شادابی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این سبزی حاوی مقادیر زیادی ویتامین‌های A و B و مواد معدنی مانند آهن، فسفر، منیزیم، کلسیم و پتاسیم است و از این جهت یک سبزی فوق‌العاده مفید برای بدن خواهد بود. برای مصرف خوراکی نیز از آن برای خام خوری و پخت و پز استفاده می‌نمایند.

برخی از شرکت ها نیز اقدام به فرآوری این گیاه و تولید قرص ها و پودرهای شیرین کننده استویا کرده اند، اما بدون شک برای قابلیت نگهدارندگی و ماندگاری و حفظ شکل و طعم این محصولات به آنها مواد افزودنی اضافه شده، , ممکن است حاوی اریتریتول و طعم دهنده های طبیعی باشند؛ درنتیجه بهتر است برای استفاده از استویا به عنوان شیرین کننده، از گیاه آماده آن استفاده کرد؛

نحوه کاشت بذر گیاه استویا

کاشت بذر گیاه استویا

استویا هم از طریق بذر و هم قلمه قابل تکثیر است؛ برای کاشت استویا در اواسط بهمن ماه بذر گیاه استویا را در خانه و یا گلخانه در گلدان و یا سینی نشاء بکارید (گلدان ۸ سانتی متر باشد و درون آن را با شن پر کنید)

قبل از کاشت بذر، سطح مورد نظر را مرطوب کنید، سپس بذر استویا را روی آن قرار دهید و کمی فشار دهید طوری که بذر به خاک بچسبد، سپس لایه نازکی خاک روی آن بریزید. با استفاده از آبپاش گیاه را آبیاری کنید. دما را بین ۲۰ تا ۲۲درجه تنظیم کنید و یا می توانید گلدان یا سینی نشاء را پشت پنجره در همان دما ۲۰ تا ۲۲ درجه قرار دهید.

برای رشد بهتر گیاه سطح مورد کشت بذر را با پلاستیک روشن بپوشانید تا رطوبت گیاه حفظ شود؛ توجه داشته باشید که سطح مورد نظر باید همیشه مرطوب باشد و نباید سطح خشک شود. بعد از حدود یک الی دو هفته بذرها جوانه می زنند و می توانید پلاستیک را بردارید، سپس  بعد از گذر از سرما در اواسط فصل بهار بذر را به زمین اصلی منتقل کنید.

در روش کشت قلمه نیز از گیاهان دو تا چند ساله قلمه تهیه  کنید و در سطح شنی بکارید و پس از ریشه دار شدن به زمین اصلی منتقل کنید.

فاصله کاشت استویا

فاصله کاشت گیاه استویا بین ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر است.

عمق کاشت بذر استویا

عمق کاشت بذر یک میلی متر است.

خاک مناسب

بهترین خاک برای رشد این گیاه خاکهای غنی و لومی می باشد. از خاکی استفاده کنید که زهکشی خوبی دارد.

دمای مناسب

این گیاه در زمستان تا دمای ۰ درجه سانتیگراد و در فصل تابستان تا حداکثر ۳۲ درجه سانتیگراد را تحمل می کند.

میزان آبدهی استویا

به آبیاری متوسط و منظمی نیاز دارد. این گیاه در مناطق معتدل و مرطوب رشد خوبی دارد.

نور لازم برای گیاه

استویا در آفتاب و سایه جزئی رشد خوبی دارد.

شرایط برداشت گیاه استویا

  1. برای هر ۳ هکتار ۳نفر کارگر جهت آبیاری،برداشت محصول،خشک کردن و کیسه گرفتن محصول نیاز می باشد.
  2. محصول بعد برداشت در(محلی که آفتاب به آن نرسد) باید خشک شود.
  3. گیاه در برداشت اول به فاصله ۵ تا ۷ سانتی از سطح زمین با قیچی باغبانی برش داده شود.
  4. گیاه با سرشاخ ها و برگ خشک شود،برگ ها بعد از خشک شدن جدا شود.
  5. در زمستان برای جلوگیری از سرما گیاه کف بر شود.
  6. نحوه کاشت تا برداشت در سی دی آموزشی فروشگاه ایران به لیمو موجود می باشد.

توجه

پیشنهاد میکینم با مراجعه به بخش بذر گیاهان دارویی وبسایت روکالبا از سایر محصولات دارویی نیز دیدن نمایید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *