گل آفتاب پرست

گل آفتاب پرست، یکی از خوشبوترین گل‌های موجود در طبیعت است که قصد معرفی آن را داریم؛ این گل بیشتر به دلیل بوی بسیار خوش شبیه به وانیل و گل های زیبایی که دارد، مشهور است؛ و به دلیل همین زیبایی و عطر بسیار مطبوعش می‌توان آن را در اطراف کلبه‌های روستایی کاشت تا زیبایی آن دو چندان شو؛ پیشنهاد می‌کنیم در صورتیکه مایلید تا در رابطه با پرورش گل آفتاب پرست اطلاعات بیشتری کسب کنید تا انتهای این مطلب همراه با ما باشید؛

آشنایی با گل آفتاب پرست

گل آفتاب پرست، گیاهی چند ساله و بومی مناطق نیمه گرمسیری پرو است، و گونه‌ای از گیاهان گلدار از خانواده “Boraginaceae” است که شامل حدوداً ۳۲۵ گونه است! آفتاب پرست یکی از گل‌های زینتی است که از خاصیت همیشه سبز بودن به همراه ساقه نرم بهره‌مند می‌باشد. این گل در رنگ‌های ارغوانی روشن تا ارغوانی تیره پرورش داده می‌شود؛ آنها به لطف پرشکوفه بودن، گل‌های خیره کننده و رایحه دلپذیر (رایحه ای شبیه به وانیل) خود بسیار محبوب هستند. گل‌های گل آفتاب پرست به صورت خوشه‌های یک طرفه و به دنبال خورشید رشد می‌کنند، که همین موضوع دلیل نامگذاری ای گیاه می‌شود که مستقیماً از واژه‌های یونانی helios (به معنای “خورشید”) و tropos (به معنی “چرخش”) ( حتی نام فارسی آن یعنی آفتاب پرست برگرفته از همین خصلت این گل است) گرفته شده است.

مشخصات گیاه آفتاب پرست

بوته های آفتاب پرست ۵۰ سانتی متر یا کمی بیشتر ارتفاع دارند. پهنای آنها از ۱ متر بیشتر است.خیلی زود به گل می نشیند،در ۲ سال به بلوغ می رسد،و عمری کاملاً طولانی دارد.گیاه آفتاب پرست را می توان برای برجسته کردن یک نقطه ی باغ،یا گیاهی پیش نما،یا آویزی گیاهی از بالای دیوارها به کار برد.

لرد رابرتس (Lord Roberts)، با برگهای سبز بسیار تیره و گلهای بنفشِ سیر، محتملاً متداول ترین نژاد این گیاه است.آفتاب پرست طلایی(Aureum)،با برگهای لیمویی رنگ و گلهای سنبل مانندِ کم رنگ،کمتر متداول است. وقتی بوته های این گیاه پهلو به پهلوی هم کاشته شوند جالب تر به نظر می رسند.

آنها گیاهانی با نگهداری کم تا متوسط در نظر گرفته می‌شوند که از هرس و مراقبت منظم بهره‌مند می‌شوند. آفتاب پرست‌ها به هیچ گونه از آفات یا بیماری جدی حساس نیستند.

“توجه”

گیاه آفتاب پرست برای گربه‌ها، سگ‌ها و حیوانات بسیار سمی هستند و در صورت خوردن، منجر به مرگ می‌شود. اگر به مقدار زیاد مصرف شود، برای انسان نیز سمی است.

روش صحیح تکثیر گیاه آفتاب پرست

کشت و تکثیر آفتاب پرست از طریق دانه، آسان‌ترین و محبوب‌ترین راه برای پرورش این گیاهان چند ساله است؛ بذرهای آفتاب پرست باید ۱۰ تا ۱۲ هفته قبل از ﺁخرین یخبندان در هوای ﺁزاد کاشته شوند، و تا قبل از اولین برخورد با یخبندان در پاییز، گیاهان فرصت شکوفایی داشته باشند؛ دانه‌های گل آفتاب پرست باید در دمای ۷۰ تا ۷۵ درجه فارنهایت ( ۱۲ تا ۲۴ درجه سلسیوس) نگهداری شوند و در مدت ۲۸ – ۴۲ روز جوانه بزنند.

با روش قلمه زنی نیز میتوان راحتی آفتاب پرست را تکثیر کرد، قلمه های نرم از سرشاخه ها را می توان در طول بهار و تابستان جمع آوری کرد و قلمه های نیمه خشکی را در طول پاییز و زمستان.

شرایط محیطی مناسب برای پرورش گل آفتاب پرست

 در این بخش عوامل محیطی و شرایط آب و هوایی که در رشد و پرورش گل آفتاب پرست تاثیرگذار هستند را باهم بررسی خواهیم کرد؛

پرورش و نگهداری گل آفتاب پرست

اقلیم مناسب برای پرورش گل آفتاب پرست

با توجه به شرایطی که گیاه آفتاب پرست از آن بهره مند است، می بایست این گیاه را در آب و هوای گرم پرورش داد؛ توجه داشته باشید که این گیاه تحمل بسیار پایینی در سرما داشته و مختصر یخبندانی صدمه می بیند و ازبین میرود.

میزان نور و دمای مناسب گیاه آفتاب پرست

آفتاب پرست‌ها گیاهان کامل آفتابی هستند! به این صورت که در روز حداقل به شش ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارند؛ با این حال، آنها آفتاب صبح را ترجیح می‌دهند و در آب و هوای گرم، اشعه شدید بعد از ظهر ممکن است گل‌های ظریفش را بسوزاند. مکانی محفوظ از بادهای شدید که در صبح نورحورشید را دریافت میکند و ظهر در سایه باشد، ایده آل است.

نحوه صحیح آبیاری

آفتاب پرست‌ها برای رشد به آب زیادی احتیاج دارند؛ در طول ماه های گرم به آبیاری عمیق و منظم نیاز دارد(هفته ای یکبار در هوای خیلی گرم یا کمی کمتر در اغلب خاک های خوب آماده شده.) خاک را مرطوب نگه دارید، اما دقت داشته باشید غرقاب نکنید!

شش ماهه اول هر سال که هوا گرمتر می شود می بایست از آبیاری عمیق و با فاصله زمانی کوتاه مدت برای آبیاری گل آفتاب پرست استفاده نمود به همین منظور می توان هفته ای یکبار آن را آبیاری نمود و در شش ماهه دوم هر سال به دلیل خنک تر شدن هوا می توان این فاصله را به ۲ الی ۳ هفته نیز ارتقا داد.

وقتی آفتاب پرست‌ها در گلدان پرورش می‌یابند، باید به طور قابل توجهی بیشتر آبیاری شوند، زیرا گیاه آب را با سرعت بیشتری جذب می‌کند.

نگهداری گیاه آفتاب پرست

خاک مناسب جهت رشد

آفتاب پرست‌ها را در خاک غنی که تخلیه خوبی دارد بکارید. آنها خاکی را که از نظر مواد آلی غنی باشد، با PH بین ۶٫۶ تا ۷٫۳ ترجیح می‌دهند؛ آفتاب پرست‌ها در خاک های سنگین رسی خوب رشد نمی‌کنند؛ خاک این گیاه باید کاملاً ترد با زهکشی خوب باشد.

بهترین رشد را در خاکی دارد که با کود حیوانیِ کاملاً پوسیده تقویت شده باشد. تا گل آفتاب پرست بتواند با تغذیه نمودن از مواد و املاح موجود در خاک به سرعت رشد کرده و به مرحله ی گلدهی برسد.

کوددهی گیاه آفتاب پرست

آفتاب پرست‌ها تغذیه‌کننده‌های مشهوری هستند، که باید در طول فصل رشدشان مرتباً کوددهی شود؛ هنگام رشد گل آفتاب پرست در باغ، باید حداقل ماهی یک بار و وقتی در گلدان رشد می‌کنند، باید هر دو هفته یکبار کوددهی شوند. از کودی با فسفر زیاد ( کود مخصوص گیاهان گلدار و فصلی ) استفاده می‌شود استفاده کنید.

هرس گل آفتاب پرست

هرس منظم، شکوفه های همیشگی ایجاد می‌کند. برای تشویق رشد جانبی بیشتر می‌توانید ساقه‌ها و گل‌ها را از اوایل بهار شروع به هرس کردن کنید. این ممکن است شکوفه اولیه را به تأخیر بیاندازد اما در بقیه فصل به شکوفه‌های بزرگتر و پربارتری پاداش خواهد داد.

 

توجه

پیشنهاد میکینم با مراجعه به بخش بذر گل وبسایت روکالبا از سایر محصولات زینتی و فصلی نیز دیدن نمایید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *