کاشت و پرورش آدونیس

آدونیس گیاه۹۰۹۰۹۹ی منحصر به فرد، و متعلق به خانواده buttercups است؛ این گل در آب و هوای معتدل اروپا و آسیا رشد می کند. صرف نظر از گونه، این گل باعث ایجاد بوته های کم و اما باریک است که در طول گلدهی، با گل های زرد و قرمز روشن، شبیه گل رز نمایان میشود؛ در این مقاله قصد داریم در ابتدا شما عزیزان را با ویژگی ها و خصوصیات گل آدونیس آشنا کنیم، و سپس نحوه صحیح کاشت و پرورش آدونیس را آموزش خواهیم داد؛ درصورتیکه شما هم به نگهداری گل آدونیس علاقه مند هستید، تا انتها ما را همراهی بفرمایید…

مشخصات گیاهشناسی آدونیس

گل آدونیس گیاهی زیبا و زینتی و یکساله است، و همانطور که گفتیم گل های قرمز رنگ آن در انتهای ساقه اصلی و فرعی گیاه می روید، و تنها جنبه تزئینی دارند و معطر نیستند؛ برگهای آدونیس سبز رنگ و دندانه ‌دار است، چند برگچه دارد که بیشترین شباهت را به برگ های شوید و جعفری دارد؛ گل آدونیس (که به چشم خروس نیز معروف است) گیاهی از خانواده آلاله هاست، که در بیشتر مناطق رشد می ‌کند و به دلیل ظاهر چشم نوازش مناسب کاشت در باغچه، فضای باز و هم گلدان است؛ این گیاه برای رشد آب و هوای مناطق معتدل را می‌پسندد.

مشخصات گل آدونیس

نام علمی (لاتین): Adonis aestivalis

ارتفاع گیاه: ۲۰ الی ۴۵ سانتیمتر

مدت زمان جوانه زنی: ۲۰ تا ۳۰ روز

دمای جوانه زنی: ۱۵ الی ۲۵ درجه

زمان گل دهی: بهار و تابستان

فصل کاشت: بهار

قوه نامیه: ۹۰ %

روش صحیح کاشت و پرورش بذر گل آدونیس

کاشت و نگهداری بذر گل آدونیس

زمان کاشت بذر گل آدونیس در مناطق گرمسیری اواخر فصل زمستان و در مناطق معتدل و سرد در فصل بهار و در فواصل ماه های خرداد تا تیر است؛ بذرها باید مستقیما در زمین اصلی کاشته شوند، برای این منظور؛

  1. بستر مورد کاشت را آماده کرده و خاک آن را کمی مرطوب کنید
  2. عمق بذر در موقع کاشت باید ۱٫۵ تا ۲ سانتی متر و فاصله مناسب برای ردیف های کاشت ۵۰ سانتی متر باشد.
  3. روی آن را با مخلوطی از خاک غنی و کود الک شده بپوشانید.
  4. تا زمانی که بذرها جوانه بزند حتما باید خاک مرطوب باشد و سیستم آبیاری به گونه ای باشد که بذرها در خاک جابجا نشوند و به عمق نروند.
  5. دمای مناسب برای جوانه زنی این گیاه ۱۲ تا ۱۵ درجه سانتیگراد است. پس از گذشت ۲۰ تا ۳۰ روز بذر گیاه جوانه میزند.

شرایط نگهداری گل آدونیس

پرورش و نگهداری آدونیس

میزان آبیاری گل آدونیس

این گونه گیاهی نیاز آبی متوسط دارد و نسبت به کم آبی مقاوم است. بین دو آبیاری باید سطح خاک کمی خشک شود. از آبیاری بیش از حد و ایجاد حالت غرقابی خودداری شود چرا که ممکن است موجب شیوع بیماری در گیاه شود.

خاک مناسب برای پرورش آدونیس

گل آدونیس برای پرورش به خاک نسبتا حاصل خیر با زهکشی مناسب نیازمند است. خاک باغچه، پیت ماس و کوکوپیت مناسب کاشت بذر گل آدونیس است.

خرید کود مخصوص انواع گلهای فصلی و زینتی

نور مورد نیاز گل آدونیس

آدونیس گیاهی آفتاب دوست است که برای گل دهی نیاز به نور کامل خورشید دارد. شیب های رو به جنوب و آفتابگیر در باغچه ها را به کاشت آن اختصاص و یا اگر گیاه را در گلدان و بالکن پرورش می‎ دهید، بهتر است در معرض نور کامل خورشید قرار گیرد. شرایط سایه باعث رشد رویشی بیشتر و عدم تولید متناسب گل در گیاه می گردد.

دمای مناسب آدونیس

دمای مناسب برای رشد گل آدونیس ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است.

توجه

پیشنهاد میکنیم با مراجعه به بخش فروش بذر گل وبسایت روکالبا از سایر محصولات فصلی و زینتی دیگر نیز دیدن نمایید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *