گیاه رز ماری، یک گیاه خانگی با طعم و عطری عالی است؛ و همانند دیگر گیاهان مدیترانه ای، بخوبی قادر به تحمل خشکسالی و بسیار آفتاب دوست است؛ از ویژگی های مهم رزماری، این است که بسیار خوشبو و لذیذ میباشد؛ تنها کافیست با دستان خود برگ های آن را لمس کنید و از عطری که روی دستتان برجا میگذارد لذت ببرید! خبر خوب اینکه رزماری از آن دسته گیاهانی است که شما میتوانید حتی در منزل براحتی و یا در محیط بیرون به تکثیر رزماری بپردازید و از آن جهت مصارف خانگی استفاده نمایید، و هرزمان که بخواهید از عطر بینظیر و طعم خوش آن بهره مند شوید؛ در ادامه این مطلب با آموزش کاشت و پرورش رزماری در خدمت شما عزیزان هستیم، و نکات مهمی را در این باره با شما به اشتراک خواهیم گذاشت؛ درصورت تمایل به این مطلب تا انتها همراه ما باشید…

مشخصات گیاهشناسی رزماری

نحوه پرورش و تکثیر گیاه با ارزش رزماری، کار بسیار ساده ای است و از آنجایی که رزماری یک گیاه چندین ساله و همیشه سبز است میتوانید برای مدت طولانی از این گیاه استفاده کنید؛ رزماری یک گیاه خوشبو و رونده است، برگ های گیاه رزماری سوزنی شکل و کرک دار است، شاخه های این گیاه به مرور زمان و بالا رفتن سن چوبی می شوند، رزماری در فصل رشد گلهای آبی رنگ زیبایی می دهد که قابل استفاده نیستند! بیشترین قسمت این گیاه که مصرف خوراکی و دارویی دارد، سرشاخه های این گیاه است؛ این گیاه اغلب به صورت خودرو در نواحی مختلف کشور رشد می کند، که در کشور ما پرورش آن به صورت عمده در جنوب کشور صورت میگیرد؛

این گیاه، گیاهی بسیار مقاوم نسبت به گرما و سرما است! بنابراین در هر منطقع با هرشرایط آب و هوایی میتوانید به راحتی به پرورش و تکثیر رزماری در منزل خود بپردازد؛ و همچنین رزماری به دلیل این حجم از مقاومت به گرما و سرما کاربرد فراوانی در زیبا سازی فضای سبز نیز دارد.

نحوه کاشت و پرورش رزماری در خانه

جهت کاشت و پرورش رزماری شما می توانید هم از طریق کاشت بذر رزماری اقدام کنید و هم از طریق قلمه زنی؛ در ادامه به توضیح و آموزش هرکدام از این روشها میپردازیم؛

کاشت رزماری از طریق قلمه زنی

قلمه زنی رزماری خود نیز به دو صورت انجام میشود، شما میتوانید رزماری را هم با قلمه زنی در آب و هم قلمه زنی در خاک به آسانی تکثیر کنید؛

قلمه زنی رزماری در خاک

  • بهترین زمان قلمه زدن رزماری در بهار یا پاییز است.
  • ابتدا یک قلمه ۱۰ سانتی متری از گیاه رزماری جدا کنید ( توجه داشته باشید قلمه ای را که انتخاب می کنید کاملا سالم و بدون آفات باشد.)
  • زمانی که قصد جدا کردن ساقه از قلمه را دارید از یک ابزار تیز و ضد عفونی شده استفاده کنید.
  • بعد از جدا کردن قلمه تمام برگ های قسمت پایین قلمه را جدا کنید، تا گیاه بیشتر انرژی خود را صرف ریشه زایی کند و برگ ها انرژی آن را نگیرند.
  • حالا اگر روش قلمه زنی در خاک را انتخاب کرده باشید، باید قلمه ها را در یک گلدان کوچک حاوی شن و ماسه، مقداری پیت ماس و خاک باغچه بکارید.
  • بعد از آن گلدان را به محیطی گرم در دما ۱۰ – ۲۸ درجه سانتیگراد و به دور از نور مستقیم خورشید انتقال دهید، خاک گیاه را آبیاری کرده تا دارای رطوبت مناسبی شود.
  • در طول مدت ریشه دهی گیاه رزماری خاک آن را مرطوب نگه دارید، شما می توانید با کشیدن یک پلاستیک بر روی گلدان کمکی در جهت تسریع در ریشه دهی قلمه کنید.
  • به طور تقریبی به مدت ۳ هفته بعد از کاشت گیاه ریشه دار می شود؛ بعد ار ریشه دار شدن پلاستیک را از روی گلدان کنار بزنید و گلدان را به محیطی پرنورتر با دمای مناسبی انتقال دهید.

قلمه زنی رزماری در آب

  • اما درصورتیکه قصد داشته باشید گیاه رزماری خود را با قلمه زنی در آب تکثیر کنید، قلمه ها را در آب قرار دهید به صورتی که قسمت ساقه ی آن که برگ های آنرا جدا کردید، در آب قرار داشته باشد.
  • بعد از گذشت ۲ الی ۳ ماه که قلمه ها ریشه دار شدند، آن ها را به گلدان مناسبی منتقل کنید، میتوانید آنها را در زمین نیز بکارید.
  • گلدانی رو حاضر و پر از خاک کنید، داخل خاک یک سوراخ اندازه ساقه ایجاد کرده و  قسمت ساقه را داخل خاک بکارید و خاک را آبیاری کنید.
  • بخاطر داشته باشید، هفته های اول هر روز گلدان را آبیاری کنید؛ نباید خاک گیاه خشک شود چون بعد از کاشت بلافاصله شروع به ریشه زدن خواهد کرد و قبل از اینکه ریشه های گیاهتان مقاوم بشوند اگرخاک گلدان خشک بشود رزماری هم خشک خواهد شد.
  • بعد از کاشت حدود ۲ – ۳ ماه رزماری شما رشد نخواهد کرد چون در حال ریشه زدن است؛ پس از این مدت میتوانید رزماری را به زمین منتقل کنید.

روش صحیح کاشت بذر رزماری

  • برای کاشت بذر رزماری دانه های رزماری را باید ۶ تا ۱۲ هفته قبل از آخرین سرما برای کاشت آماده کنید.
  • دانه ها را قبل از کاشت خیس کنید، به این صورت که آن ها را در یک ظرف شیشه ای قرار داده و روی دانه ها مقداری آب بریزید و اجازه دهید چند ساعت در آب بمانند؛ در این صورت بذرها آب جذب کرده و زودتر جوانه می زنند.
  • بستر کاشت را با خاکی که زهکشی خوبی داشته باشد پر کنید.
  • دانه های رزماری را در محل کاشت قرار داده و روی آنها را به با لایه نازکی خاک بپوشانید.
  • با کمک اسپری به آرامی دانه ها را آبیاری کنید، خاک باید مرطوب باشد اما مراقب باشید خیس نشود!
  • برای آنکه شرایط مناسبی برای رشد بذر ها مانند گلخانه ایجاد شود روی بستر را با پوشش پلاستیکی شفاف بپوشانید.
  • درجه حرارت ایده آل برای جوانه زنی ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد می باشد.
  • بعد از این که بذرها جوانه زدند، پوشش پلاستیکی را بردارید؛ ( ممکن است تا ۶ هفته طول بکشد. )
  • بعد از جوانه زنی گیاه، رزماری به مقدار زیادی نور و گرما برای ادامه رشد نیاز دارد؛ همچنین خاک هم باید مرطوب نگه داشته شود و آب دهی به گیاه باید به آرامی انجام شود.
  • بعد از این که جوانه های رزماری حدود ۷ یا ۸ سانتی متر بلند شدند، هر کدام از آن ها را به یک گلدان منتقل کنید.
  • حداقل یک سوراخ زهکشی باید در ته گلدان وجود داشته باشد؛ گلدان های گلی گزینه مناسبی هستند.
  • گیاه را با خاک از بستر کاشت جدا کنید و آن را در گلدان قرار دهید و خاک اطراف ساقه را فشار دهید.

اصول پرورش و نگهداری رزماری

گلدان و خاک مناسب برای کاشت و پرورش رزماری:

گلدان گیاه، اولین چیزی است که باید آن را در نظر بگیرید، چون این چیزی است که به عنوان خانه گیاه در نظر گرفته می شود؛ یکی دیگر از مهمترین مواردی که برای کاشت گیاه باید توجه کنید، خاک آن است! ابتدا باید توجه داشته باشد گلدان تان دارای سوراخ هایی در کف باشد، همچنین گلدان باید به اندازه کافی بزرگ باشد که حداقل ۳سانت فاصله بین لبه و ریشه ها را تامین کند؛ سپس از خاکی مرغوب جهت پر کردن گلدان استفاده کنید؛ در مورد خاک رزماری باید گفت که این گیاه تقریبا با تمام خاک ها سازگار است، اما ترجیحاً می توانید از خاک باغچه به همراه شن درشت برای کاشت و پرورش رزماری استفاده کنید.

نحوه آبیاری مناسب رزماری

رزماری خاک خشک را به خاک مرطوب ترجیح می دهد، در آبیاری آن زیاد روی کنید، نیاز آبی این گیاه در حدی است که می تواند به بارش باران هم اکتفا کند. اگر از رزماری در محیط خانه نگهداری می کنید هفته ای ۲ بار اما اگر در محیط خانه نگهداری می شود هر ۲ هفته ۱ بار اقدام به آبیاری کنید البته در زمستان. در تابستان هم هر زمان سطح خاک کاملا خشک شد اقدام به آبیاری کنید.

نور کافی برای نگهداری از رزماری

رز ماری در حدود شش تا هشت ساعت در روز باید در معرض آفتاب قرار بگیرد.چه رزماری در منزل باشد یا در بیرون از منزل، حتما باید زمان زیادی در مقابل نور خورشید قرار بگیرد؛ از آنجا که گیاهان رزماری در نور روشن بسیار بهتر رشد می کنند، اگر شما گیاه خود را برای زمستان به داخل خانه می آورید، مطمئن شوید که در منطقه ای با تعداد زیادی پنجره و نور خورشید قرارش دهید.

کوددهی رزماری

بهترین زمان برای کوددهی گیاه رزماری در فصل بهار است. رزماری را ۲ تا ۳ بار در طول یک ماه، قبل از اینکه بخواهید گیاه را در تابستان در خارج از خانه قرار دهید، می توانید کوددهی کنید؛ اگر شما رزماری را در داخل خانه کاشته اید، گیاه واقعاً به کود نیاز دارد، به خصوص از آنجا که رزماری می تواند به سرعت تمام ظرف خود را فرا گیرد.

برداشت گیاه رزماری

  • برداشت زمانی انجام می شود که گیاه در حال گل دادن است .
  • گل ها در فروردین تا اوایل خرداد ظاهر می شوند .
  • به صورتی که سرشاخه ها به طول ۳۵ – ۳۰ سانتیمتر برداشت می شوند .
  • معمولا برگها را پس از چیدن در سایه خشک می کنند.
  • برای اسانس گیری به سرعت به محل تقطیر و کارخانه فرآوری منتقل می کنند.

توجه!

پیشنهاد میکنیم جهت آشنایی با سایر محصولات دارویی از بخش فروش بذر گیاهان دارویی فروشگاه اینترنتی روکالبا دیدن نمایید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *