چگونه بذر سبزیجات را بکاریم

همیشه داشتن حیاط یا باغی پُر از درخت های میوه و همچنین چیدن میوه هایی که محصول درختانی است که خودتان کاشته اید و حاصل دسترنج خودتان بوده است لذت بسیاری دارد. ما می توانیم حتی در باغچه خود انواع سبزیجات را هم بکاریم جدا از اینکه از زیبایی و بوی مطبوع آن استفاده می کنیم ؛ می توانیم سبزی مورد مصرف خود را نیز تامین می کنیم. بسیاری از سبزیجات هستند که اولویت بیشتری نسبت به مابقی محصولات دارند و مصرف آنها در اکثر خانه های ایرانی بیشتر است. از قبیل این سبزیجات می توان به نعناع، شوید و سبزی خوردن اشاره کرد. حال میخواهیم باهم بخوانیم که چگونه بذر سبزیجات را بکاریم تا بهترین محصول را بتوانیم داشته باشیم و از آن بوی و عطر و خاصیت آن استفاده کنیم.

چگونه بذر سبزیجات را بکاریم ؟

چگونه بذر سبزیجات را بکاریم ؟

اولین قدم تهیه و انتخاب بذر سبزیجات مناسب است. شما می توانید بذر تره، شاهی، شنبلیله، ریحان، جعفری، گوجه‌فرنگی، فلفل رنگی، حتی کدو و بادمجان را در هر زمان و هر فصلی در آپارتمان و یا باغچه خود بکارید.

برای تهیه بذر توجه داشته باشید که سالم و تازه بودن بذر بسیار مهم است. شما اگر یک بذر کهنه و بیمار را بکارید و بهترین بستر و امکانات را هم برایش فراهم کنید باز نمی توانید محصول مرغوب برداشت کنید یا حتی ممکن است کار به برداشت هم نرسد. یک روش که میتوان از سالم بودن بذرها اطمینان پیدا کرد این است که، دو یا سه عدد بذری که تهیه کرده اید را در دستمال کاغذی یا پارچه‌ آستری قرار دهید و برای دو یا سه روز دستمال را با اسپری کردن آب مرطوب نگه دارید. اگر در این مدت بذرها جوانه بزنند، آن بذرها سالم هستند.

ما در فروشگاه اینترنتی بذر روکالبا به شما اطمینان می دهیم که بهترین و تازه ترین انواع بذرها را با توجه به سلیقه و انتخاب شما با بهترین قیمت در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

باید محل کاشت بذر ها را تعیین کنیم، اگر حیاط شما باغچه دارد می توانید بذر ها را در آنجا بکارید اما اگر مانند اکثر افراد دیگه در آپارتمان سکونت دارید می توانید انها را در گلدان های نسبتا بزرگی که به شکل مکعب مستطیل و با عمق کمتری هستند بکارید.

خاک باغچه مخلوط با خاکبرگ بهترین خاک برای کاشت سبزی خوردن است.

ابتدا بذرها را در آب ولرم بریزید و بین ۱۲ ساعت تا سه روز می توانید آن ها را در آب نگه دارید تا متورم شوند. گلدانی را که انتخاب کردیم حتما با زهکش باشد و اگر ندارن خودتان در کف آن سوراخ هایی ایجاد کنید. بهتر است ۱۵ سانت عمق داشته باشد. بذرها را بعد از اینکه از ظرف آب خارج کردید بر روی پارچه ای بگذارید تا رطوبت آن به پارچه برود.

توجه داشته باشد که بهتر است سطح خاک گلدان یا باغچه شما صاف باشد و خاک خوب زیر و رو شده باشد.

بعد با توجه به قطر گلدان تان و یا اندازه باغچه تان بذرها را با فاصله از هم بکارید و سپس از خاکی که تهیه نمودید بر روی آن بپاشید. نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که اگر سایز بذر شما۳ میلی متر باشد باید به مقدار ۳ میلی متر روی آن خاک بپاشید.

بعد از کاشت بذرها روی گلدان خود را با صفحاتیی از کاغذ یا روزنامه بپوشانید و آن را تا ۵ روز اول در گرم ترین جای ممکن و در تاریکی قرار دهید، که البته خود آن روزنامه هم از رسیدن نور به گلدان جلوگیری می کند. روزانه ۳ الی ۴ بار با آبپاش کوچک روی روزنامه را مرطوب کنید تا بذر ها جوانه بزنند.

پس از جوانه زدن بذرها و بالا آمدن روزنامه می توانید روزنامه ها را بردارید و گلدان را در معرض نور خورشید قرار دهید. سبزی ها برای اینکه بتوانند بهترین رشد را داشته باشند به نور زیاد نیاز دارند اگر دسترسی به نورزیاد خورشید برایتان مقدور نیست می توانید از از لامپ های فلورسنت استفاده کنید.

برای آبیاری سبزی ها باید هر زمان که خاک سطح گلدان خشک شد به آبپاشی آن اقدام کنید، اگر خاک مرطوب باشد و شما باز به آن آب بدهید باعث می شود اکسیژن لازم به ریشه نرسد و از بین برود.

بعد از گذشت حدود ۲ هفته می توانید به سبزی خود کود دهید. از کود طبیعی استفاده کنید ولی اگر در دسترس شما نبود میتوانید از کود های شیمیایی که در خیلی از فروشگاه موجود است با توجه به شرایط استفاده ای که روی آن ها نوشته شده است استفاده کنید.

پس از اینکه گیاه ۷-۸ تا برگ داد دو تا برگ تازه گیاهانی مانند ریجان، گیشنیز و … ورا که در سر ساقه قرارگرفته اند را بکنید؛ تا ازقسمت پائینی ساقه، ساقه های فرعی شروع به رشد کنند و محصول شما چندین برابر شود.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *