خواص گیاه دارویی کاسنی

کاسنی یک گیاه علفی جاودانه و از خانواده قاصدک است. گیاه دارویی کاسنی، گیاهی با برگ های گرد و تلخ مزه و گل های آبی رنگ است. این گل ها ۱۵ تا ۲۰ گلبرگ دارند که صبح زود باز و در اواخر روز بسته می شوند. کاسنی میوه هایی بارنگ آبی روشن و ریشه گوشتی بلندی شبیه دم گاو دارد. در فصل بهار روییده و در مناطقی با آب و هوای مرطوب به خوبی رشد میکند. این گیاه در پزشکی اهمیت بسیاری داشته است به طوری که ابن سینا در مورد خواص جادویی این گیاه رساله ای نوشته است.

طریقه مصرف این گیاه دارویی به صورت دم کرده است و همچنین میتوانید برگ های کاسنی را به سالاد اضافه کرده و نوش جان کنید.

خواص گیاه دارویی کاسنیخواص دارویی کاسنی

با توجه به اینکه ریشه کاسنی غنی از فیبر است، سلامت هاضمه و گوارش را افزایش می دهد. همینطور کاسنی حاوی مقدار زیادی منگنز است که در تشکیل سالم استخوان ها و بافت ها  تاثیر گذار است. برگ تازه کاسنی حاوی ویتامین “ث” فراوان بوده و مصرف آن التهابات لثه را که ناشی از کمبود این ویتامین است، بهبود می‌بخشد و همینطور برای حفظ جوانی و شادابی پوست بسیار مفید است. برای بهبودی لثه تحلیل رفته، عصاره گیاه را با استعمال خارجی روی لثه ها استفاده کنید. برگ های کاسنی هم سرشار از املاح پتاس و ویتامین C است که پتاس موجود در آن باعث تصفیه خون و تقویت معده میشود. جوشانده ریشه کاسنی برای سرفه های خشک و مقاوم توصیه می‌شود. گیاه کاسنی برای تصفیه خون بسیار مفید است و به همین دلیل میتوان سالاد کاسنی را در برنامه غذایی روزانه گنجاند.

گیاه دارویی کاسنی

ترکیبات مهم موجود در گیاه کاسنی

براساس تحقیقات انجام شده بر روی این گیاه ویتامین ها و املاح معدنی فراوانی چون روی، منیزیم، منگنز، کلسیم، فولیک اسید آهن و پتاسیم، ویتامین A ، B6 ، C ، E و ویتامین K وجود دارد که همگی برای بدن ضروری و مفید هستند.

کاسنی و دفع سموم کبد

گیاه کاسنی خنک است و گرمای کبد را رفع میکند و با تاثیرات مفیدی که بر روی کبد میگذارد، زمینه دفع صفرا از بدن را فراهم کرده و بار کبد را سبک می‌کند، به همین دلیل مسکنی تاثیرگذار برای تب محسوب می‌شود. از اثرات مفید کاسنی، حفاظت از کبد در برابر سموم کبدی است و این اثر با ماده‌ای به نام تتراکلروکربن (CARBON TETRACHOLORIDE) به اثبات رسیده است. هرچه عرق کاسنی تلخ تر باشد فواید عرق کاسنی بیشتر است و در التیام امراض کبدی موثرتر است.

نقش کاسنی در هضم غذا و سیستم گوارشی

کاسنی، سرشار از باکتری های دوستانه به نام اینولین است. این باکتری ها عملکرد سیستم گوارشی را بهبود بخشیده و این در مبارزه با نگرانی های گوارشی مختلف مثل بیماری برگشت اسید، سوء هاضمه و … به خوب عمل می کند و اسیدیته را کاهش دهد. همچنین مصرف ریشه کاسنی جریان زرد آب را افزایش داده و به هضم بهتر مواد غذایی و مایعات بدن بسیار کمک می کند. ریشه کاسنی در از بین بردن ورم احشا خیلی مؤثر است.

خواص معجزه آسای کاسنی برای پوست

بسیاری از جوش های صورت ناشی از گرمی و یا کثیف شدن خون است. و منشأ این پدیده ها “کبد” است. بنابراین باید کبد را تصفیه و از خون کثیف و غلیظ پاک کرد. وقتی کبد آینه شد صورت هم به تبع آن شفاف و بدون لک و جوش می شود. کاسنی، بهترین درمان برای صاف کردن کبد و درخشندگی پوست است. استفاده از عرق کاسنی برای طراوت و شادابی پوست و رهایی از جوش صورت نیز موثر است. به این صورت که روزی ۳ لیوان مخلوط عرق و شاهتره (نسبت ۲ به ۱) قبل از هر وعده غذایی مصرف شود.

کاسنی کاهنده ی قوی مشکلات قلبی

انولین موجود در گیاه کاسنی به کاهش سطح کلسترول مضر در بدن کمک می کند. کلسترول روی دیواره ی رگ های خونی تهنشین شده و باعث انسداد و محدود کردن جریان خون می شود. این وضعیت منجر به آترواسکلروز و فشار خون بالا می شود و می تواند زمینه ساز سکته قلبی شود.

خواص دارویی کاسنی

خاصیت ضد التهابی کاسنی و کاهش درد مفاصل

این گیاه به طور سنتی برای درمان آرتروز به کار گرفته میشود. مطالعات نشان داده شده مبنی بر این است که کاسنی به طور قابل توجهی دارای خواص ضدالتهابی می باشد. گزارشات حاکی از آن است که ۷۰٪ از بیمارانی که از دردهای مفصلی-استخوانی رنج می بردند، و با کاسنی تحت درمان قرار گرفتند و به طور قابل ملاحظه ای دردهایشان بهبود یافته. این اثر در کاهش درد ناشی از آرتروز بسیار موثر است. می تواند برای کاهش درد عضلانی و درد مفاصل به کار رود.

تاثیر کاسنی در جلوگیری  از سرطان

عصاره ی موجود در کاسنی موجب کاهش رشد تومورهای سرطانی میشود. در گزارشات اخیر نشان داده شده که شهد موجود در کاسنی از کیفیتی برخوردار است که اجازه رشد به تومورها را نداده و همینطور دارای خواص آنتی اکسیدانی بالایی است. پلی فنول های موجود در کاسنی، تاثیرات مثبتی بر پیشگیری از انواع مختلف سرطان از جمله سرطان سینه و سرطان های مرتبط با روده را دارد.

کاسنی و کمک به کاهش وزن

گیاه کاسنی دارای فروکتوز و اینولین بوده که به خودی خود شکلی از فیبر طبیعی است، و اگر در برنامه غذایی گنجانده شود همین فیبر موجود در کاسنی تاثیر شایانی در تحرکات روده و درمان یبوست دارد و به کنترل و کاهش وزن کمک بسزایی می کند. موادی به نام اولیگوفروفوتوز و اینولین به وفور در کاسنی یافت می شوند که این دو در مدیریت و کاهش وزن بسیار موثر هستند، آنها گرلین ( یک آمینو اسید که مسئول اشتها است ) را تنظیم می کنند، مصرف کاسنی موجب کاهش ترشح هورمون گرلین شده و منجر به کنترل پرخوری و ایجاد احساس سیری یا پری شکم می شود،

خواص دارویی کاسنی

کاهش اضطراب با گیاه دارویی کاسنی

کاسنی، به خاطر خواص آرامش بخشش استرس را تسکین می دهد و ریشه این گیاه می تواند برای ایجاد احساس خواب آلودگی مورد استفاده قرار گیرد.

 

گیاه دارویی کاسنی سرشار از خواص فوق العاده و بیشماری است که در ادامه به اختصار به چند نمونه دیگر اشاره میکنیم…

  • درمان التهاب و ورم چشم
  • موثر در رفع خارش
  • برای مقابله با یبوست
  • بهبود کم خونی
  • درمان برونشیت
  • ضد یرقان
  • بهبود ورم لثه
  • درمان دیابت

پیشنهاد ویژه روکالبا حتما بخوانید: پرطرفدارترین گیاهان دارویی در طب سنتی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *