تهیه کود خانگی برای گیاهان

همه ما میدانیم که گیاهان نیز مانند هر موجود زنده دیگر برای داشتن زندگی سالم و سرحال، به تغذیه خوب نیاز دارند؛ سلامت گیاهان وابسطه به سلامت خاک آنهاست. آبیاری منظم به تنهایی نمی‌تواند مواد مورد نیاز آنها را تأمین کند و به همین دلیل باید کود و مواد تغذیه کننده را برای رشد مناسب و سلامت این موجودات سبز به کار برد، از این رو غنی‌ بودن خاک موضوعی بسیار حائذ اهمیت در زمینه پرورش و نگهداری گیاهان میباشد؛ برخی از کودهای آماده موجود در بازار دارای موادی شیمیایی هستند که برای محیط‌ زیست زیان‌ آورند؛ بنابراین در این مواقع شما میتوانید از کودهای خانگی نیز استفاده نمایید؛ در این مقاله به آموزش روش صحیح تهیه کود خانگی برای گیاهان پرداخته ایم؛

پیشنهاد میکنیم قبل از اقدام به درست کردن کود گیاهی خانگی، نکات درج شده در این مطلب را مطالعه بفرمایید…

تهیه کود خانگی برای گیاهان در منزل

استفاده از کود خانگی برای تغذیه گیاهان یکی از بهترین راهکارهایی است که سلامت گیاهان را تضمین می‌کند؛ خصوصا اگر باغچه کوچکی دارید که سبزی یا گیاهان خوراکی دیگری در آن کشت می‌دهید، کودهای خانگی انتخاب مناسبی برای شما محسوب می‌شوند؛ شما می‌توانید به سادگی و با استفاده از مواد طبیعی که در منزل دارید، کود خانگی تهیه کنید. اما برای آنکه بتوانید مواد طبیعی را به درستی به عنوان کود برای گیاه تان استفاده کنید، لازم است چند نکته ساده ام مهم را بیاموزید؛

کود خانگی را میتوان با استفاده از چند روش و مواد غذایی مختلف تهیه کرد؛ در ادامه به بررسی هرکدام میپردازیم:

۱٫ کود تفاله چای و قهوه

پس از دم‌کردن و نوشیدن قهوه، تفاله آن را دور نریزید و بگذارید خشک شود؛ شما میتوانید از آن به‌عنوان کود گیاهی استفاده کنید. تفالۀ قهوه حاوی میزان چشمگیری نیتروژن، پتاس و فسفریک اسید است. برای تهیه و استفاده از کود قهوه روش‌های مختلفی وجود دارد؛ می‌توانید تفاله‌ را روی سطح خاک بریزید، تفاله را ته گلدان بریزید یا گیاه را با قهوه آبیاری نمایید. برای این کار کافی است تفالۀ قهوه را به‌ مدت یک هفته در آب خیس کرده و از آن برای آبیاری استفاده کنید. با استفاده از این کود برای گیاهان دوستدار محیط اسیدی (گیاه آزالیا، ادریسی، رز، ماگنولیا، کاملیا، همیشه‌ سبز، بلوبری، آووکادو، گوجه‌فرنگی یا درختان میوه‌دار) به گیاهانتان جانی تازه دهید.

علاوه بر تفاله قهوه، تهیه کود از تفاله چای نیز می­‌تواند کود مناسبی برای رشد گیاهان باشد. برای تهیه کود از تفاله چای آب باقی­‌مانده در تفاله را خالی کنید؛ در گلدان یا ظرف بزرگی که از قبل آماده کرده‌اید یک لایه خاک بریزید و یک لایه نازک تفاله چای را روی خاک پهن کرده و سپس با لایه‌ای از خاک روی تفاله‌ها را بپوشانید. ۲ الی ۳ ماه دیگر کود شما آماده است و شما می‌توانید از این خاک به عنوان یک خاک مغذی در گلدان‌هایتان استفاده کنید.

۲٫ کود پوست موز

موز یکی از میوه‌های مقوی و غنی از پتاسیم به شمار می‌رود و مقدار زیادی از ماده مغذی آن در پوستش وجود دارد. پتاسیم، ماده معدنی برای افزایش گلدهی گیاهان مناسب است و می‌تواند بخشی از مواد مورد نیاز گیاهی را تأمین کند. گیاه، پتاسیمی که به خاک اضافه می‌شود را به راحتی جذب می‌کند و مورد استفاده قرار می‌دهد. علاوه بر آن موز مقدار زیادی فسفر هم دارد. پس پوست موز گیاهان را تقویت می‌کند و فرآیند فتوسنتز را بهبود می‌بخشد. این کود خانگی کاملا دوستدار طبیعت است.

برای تهیه کود خانگی با پوست موز، زمانی که گیاه را می‌کارید، یک پوست موز را زیر خاک آن قرار دهید تا پتاسیم مورد نیاز گیاه تامین شود. همچنین می‌توانید پوست موز را روی سطح خاک نیز قرار دهید؛ و یا پوست موز را خشک کنید، آن را بکوبید تا خرد شود، و سپس پودر را به عنوان کود گیاهی به گلدان اضافه کنید.

برای تهیه کود مایع با استفاده از موز، ابتدا پوست موز را به صورت نگینی خرد کنید، درون یک قابلمه بریزد. مقداری آب به قابلمه اضافه کنید تا جایی که پوست موز را کاملا بپوشاند. سپس قابلمه را روی اجاق گاز قرار دهید و صبر کنید تا مواد به مدت ۱۵ دقیقه بجوشد. پس از سرد شدن مواد را از صافی رد کنید، دو برابر حجم محلول آماده شده، آب اضافه کنید تا کود مایع رقیق شود. حالا می‌توانید این کود خانگی را روی سطح خاک گلدان‌ها بریزید.

۳٫ کود پوست تخم مرغ

کلسیم، از مهم ترین نیازهای گیاهان به شمار میرود، و گیاهان حجم زیادی از کلسیم موردنیازشان را از خاک می‌گیرند؛ پس برای داشتن گیاهانی شاداب‌تر، بهتر است کلسیم خاک همیشه تأمین باشد؛ پوسته تخم مرغ یکی از مواد طبیعی عالی و غنی از مواد معدنی است که می‌تواند به عنوان کود خانگی برای گیاه مورد استفاده قرار گیرد. این ماده دارای نیتروژن و فسفریک اسید فراوان است، تحقیقات نشان می‌دهد که %۹۳ پوست تخم‌مرغ کلسیم کربنات است؛ بنابراین این ماده از پوسیده شدن گیاه تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

جهت تهیه کود گیاهی، پوسته تخم مرغ را در مکانی قرار دهید تا کاملا خشک شود. آنها را خرد و پودر کنید. حال می‌توانید این پودر را روی سطح خاک گلدان بریزید تا مواد مورد نیاز گیاه را تأمین کند.

پیشنهاد ویژه روکالبا: طرز تهیه کود خانگی مخصوص کاکتوس

۴٫ پس مانده های سبزیجات

شما میتوانید با استفاده از پس‌مانده‌ های آشپزخانه و باغچه‌تان، خودتان کمپوست درست کنید. کمپوست مواد مغذی را به‌ آرامی در خاک آزاد میکند؛ این یعنی گیاهی که به‌ خوبی با کمپوست تغذیه شده، می‌تواند یک تا دو سال بدون نیاز به تکرار یا اضافه‌کردن کود، شادابی خود را داشته باشد. کمپوست باعث حفظ رطوبت خاک هم می‌شود که برای حفظ رطوبت باغچه سبزیجات، در طول تابستان‌های گرم و خشک، بسیار ضروری است.

۵٫ کود خاکستر چوب

استفاده از خاکستر چوب به عنوان کود گیاهی، بلوغ گیاهان را مخصوصا در درختان میوه سرعت می‌بخشد. پاشیدن خاکستر چوب روی سطح خاک، کلسیم کربنات و پتاسیم گیاهان را تأمین می‌کند؛ همچنین این ماده یک آفت‌کش فوق‌العاده است، ولی استفاده از آن برای افزایش pH خاک توصیه نمی‌شود. برای تهیه این کود خانگی باید به سادگی خاکستر چوب را با آب رقیق و به خاک اضافه کنید. علاوه بر آن می‌توانید یک ساقه یا شاخه جدا شده را به لایه نازکی از خاکستر چوب آغشته و سپس درون خاک باغچه دفن کنید. به یاد داشته باشید که از زغال استفاده نکنید؛ این ماده برای گیاهان زیان‌آور است.

۶٫ کود چمن زده شده و علف هرز

اگر چمن طبیعی در حیاط منزلتان دارید، حتما پس از اصلاح چمن، از آن برای تهیه کود خانگی برای گیاهانتان استفاده کنید. چمن کودی، مانع رشد علف هرز در باغچه می‌شود. همچنین این کود سرشار از نیتروژن است که برای گیاهان ماده‌ای ضروری محسوب می‌شود. برای تهیه این کود، چمن زده‌شده را در یک سطل آی بزرگ بریزید، پنج روز صبر کنید و سپس با اضافه‌کردن ده لیوان آب تازه به یک لیوان آب‌چمن، آن را رقیق و گیاهان را آبیاری نمایید.

جالب است بدانید، بسیاری از علف‌های هرز هم نیتروژن فراوانی دارند، که باعث می‌شود به عنوان کودی عالی مورد استفاده قرار گیرند. اما اگر از علف‌ها به‌صورت مستقیم استفاده کنید، و آنها را مستقیم داخل خاک قرار دهید، دوباره علف‌های تازه‌ای در باغچه رشد خواهند کرد. پس راه‌حل چیست؟ شما باید چای علف هرز درست کنید! برای این کار، یک‌ چهارم از یک سطل بزرگ را با علف‌ هرز پر کنید و روی آن آب بریزید. اجازه دهید علف‌ها یک یا دو هفته در آب خیس بخورند. وقتی رنگ آب مثل چای قهوه‌ای شد، گیاهان را با آن آبیاری کنید.

برگ های پاییزی باغچه خود را دور نریزید و آنها را برای باغچه‌تان جمع کنید. برگ‌ها سرشار از مواد معدنی جزئی هستند که با کرم‌های باغچه مقابله می‌کنند، موجب حفظ رطوبت خاک می‌شوند و خاک‌های سنگین را سبک می‌کنند. شما به دو روش می‌توانید از این کود استفاده کنید: برگ را با خاک مخلوط کنید یا آن را به‌عنوان کود گیاهی به کار ببرید.

۷٫ کود ژلاتین

تهیه کود خانگی با استفاده از ژلاتین هم ممکن است. این ماده سرشار از نیتروژن است که به رشد و سلامت گیاهان کمک می‌کند. یک قاشق غذاخوری ژلاتین خالص را در آب گرم حل کنید و بعد سه لیوان آب سرد به آن اضافه کنید. ماهی یک بار از این مایع روی خاک بریزید.

 

درست کردن کود خانگی راهی ساده و ارزان برای افزایش عمر، سلامت و شادابی گیاهان است.با تغذیه گیاهان توسط این همانطور که دیدید، بسیاری از پسماندهای ساده مواد فوق‌­العاده ای جهت تهیه کود خانگی برای گیاهان هستند. کودهای طبیعی، از استفاده محصولات شیمیایی که گاهی بسیار سمی و خطرناک هستند، جلوگیری می‌شود. کودهای شیمیایی به محصولات خوراکی گیاهی نیز نفوذ می‌کنند و با مصرف انسان، وارد بدن می‌شوند. بیایید برای داشتن محیط زیست پایدار، از روش‌های کم‌خطر استفاده کنیم.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *